Volledige profiel zien?

Registreer u hier gratis & gemakkelijk


Klik hier om in te loggen

Intellectual property zelflossend schip en drijvende overslag container terminal

Engelse benaming: SUBS & Transferium


Beschrijving

Het betreft een innovatief bedrijf (B.V.) in de binnenvaart. Het bedrijf ziet kansen om de binnenvaartsector een impuls te geven door technologische innovatie in de logistieke keten.  Daarbij gaat het in het bijzonder om twee projecten: “Self Unloading Bulk Systems” en drijvend Transferium (ook wel Drijvende Overlag Container Terminal). 

Self Unloading Bulk Systems
In de zeevaart worden regelmatig goederen getransporteerd met schepen die over een eigen losinstallatie beschikken. Dit soort schepen worden vooral ingezet in Amerika, Canada maar ook wereldwijd. In de binnenvaart zijn dit soort schepen bijna niet te vinden. De vraag die centraal stond was, waarom deze technologie niet in de binnenvaart werd toegepast? Dit heeft te maken met de andere verhoudingen ladingvolume en ladingcapaciteit.

Overslaginstallatie
De ondernemer heeft een innovatieve, flexibele en compacte overslaginstallatie ontworpen die in een schip kan worden geplaatst. Door deze installatie is het mogelijk om een hoge capaciteit van het laad- en losproces te realiseren zonder dat een vaste kade-infrastructuur (inclusief vaste kraan) noodzakelijk is. Door de compacte uitvoering van de installatie wordt evenmin kostbare (vracht)ruimte op het schip verloren voor de overslaginstallatie. 

Schaaltesten
Er zijn reeds schaaltesten uitgevoerd wat betreft de werking van het systeem, maar ook wat betreft de specifieke eigenschappen van de te gebruiken materialen. Echter zijn er vooral de toepassingsmogelijkheden en de te behalen voordelen t.o.v. de reeds bestaande overslagfaciliteiten. Dit alles in samenwerking met wetenschapsinstituten zoals TNO, Kiwa en andere partijen.

Transferium met walaansluiting
De Drijvende Overslag Container Terminal (Transferium) is een drijvende havenkade waarop twee containerkranen geplaatst zijn. 

Voordelen zijn legio: 
(a)
de afmetingen zijn aan te passen aan de wensen van de benodigde overslag- en opslagcapaciteit;

(b) de terminal is overal waar water is inzetbaar omdat het een drijvende kade is;

(c) de terminal kan flexibel gebruikt worden voor verschillende soorten lading: niet alleen containers maar ook bulk;

(d) door het drijvende karakter kunnen rondom de terminal relatief veel schepen aanmeren. 

Drijvende overslag container terminal
De Drijvende Overslag Container Terminal (ook wel Transferium genoemd, kan naar elke gewenste maatvoering en naar capaciteitsbehoefte gebouwd worden. Bijkomend voordeel is, dat het Transferium ook ingezet kan worden voor de overslag van andere goederen (bulkoverslag, maar ook verwerking van lading uit containers).

Scope
De scope van beide projecten ligt daarbij op het buitenland, Het doel is logistieke ketens te verbeteren door vervoer over water mogelijk te maken door toepassing van deze twee innovaties. Denk vooral aan zich ontwikkelende landen met omvangrijke riviergebieden—Zuid-Amerika, Azië, Afrika of Oost-Europa. 

Geschikt voor
Deze onderneming is interessant voor strategische kopers/ investeerders. Het bedrijf is tevens interessant voor ondernemende MBI kandidaten met kennis van deze sector.

Regio
Niet locatie gebonden
Sector
Industrie & productie, Overig
Type klanten
B2B en B2C
Profielnummer
#25875
Rechtsvorm
B.V.