Online dienst binnen notariële sector

Voor het laten opmaken van notariële akten en stukken


Beschrijving

Een digitaal portaal voor het laten opmaken van notariële akten en stukken. Gestart (2010) als online portaal voor een notaris om aanvragen voor een verklaring van erfrecht te stroomlijnen en online leads te generen. Daarna is het uitgebouwd als portaal om elke mogelijke (notariële) aanvraag richting de notaris door te zetten. In feite is er drie keer aanscherping geweest van het concept en de technische omgeving, en daarmee betreft het proven technology.

Bijzonderheden
Het concept is bewezen, het systeem draait, is geïmplementeerd bij verwijzers, het landelijk dekkend netwerk van notarissen staat en het is nu tijd voor de volgende stap om op te schalen.

Hoe werkt het?
De applicatie/website is een backoffice-systeem waar verwijzers (makelaars, financieel adviseurs, hypotheekverstrekkers, et cetera) hun aanvragen voor een notariële akte in kunnen voeren. Deze aanvraag wordt verwerkt en alle relevante stukken worden verzameld voor de notaris. Feitelijk wordt hiermee 80% van de recherchewerkzaamheden voor de notaris verricht. De notaris heeft hierdoor heel weinig werk om de uiteindelijke akte te generen en hoeft feitelijk alleen de afspraak nog maar te plannen voor ondertekening.

Kerncijfers
Bovengenoemde omzet en winst zijn cumulatief (2015 t/m 2020/9). Gemiddeld over zes jaar is 40k/25K.

Businesscase
Voor elke aanvraag die het bedrijf bij de notaris doorzet, krijgt de onderneming een onkostenvergoeding. Extra diensten zoals bijvoorbeeld het regelen van een beëdigd tolk zijn extra inkomsten bovenop het verzorgen van de betreffende notariële stukken.

Voordeel notaris
Alle aangesloten notariskantoren krijgen gratis panklare opdrachten (geen leads, maar opdrachten). Er zijn geen verdere aansluitkosten voor de notariskantoren. Het betreft hier landelijke dekking.

Voordeel verwijzer
De verwijzers kunnen snel en eenvoudig de cliënt verder helpen en ontvangen een vergoeding. Doordat de onderneming als stichting is opgezet en een vergoeding biedt voor verrichte werkzaamheden is dit op deze wijze mogelijk.

Voordeel cliënt
De cliënt hoeft niet nog eens zijn/haar gegevens aan te leveren voor de zoveelste keer in het proces. Dit omdat de verwijzer in 9 van de 10 gevallen alle stukken al heeft en zo door kan sturen. Daarbij hoeft er geen kennismakingsgesprek of bespreking van conceptstukken plaats te vinden maar kan er 1 moment voor ondertekening worden afgestemd.

Wat nu?
De onderneming is sinds 2015 actief zoals het nu is qua concept en heeft verschillende fases doorlopen om daar te komen waar het nu is. In hoofdlijnen:

  • Jaar 1 - Focus op het concept + toetsing van het concept + opzetten stichting en workflow
  • Jaar 2 - Focus op de techniek + verwijzers
  • Jaar 3 - Focus op landelijke dekking van notariskantoren
  • Jaar 4 - Focus op marketing en verdere uitrol, aanscherpen back-officesysteem
  • Jaar 5 – Focus op marketing en verdere uitrol.

Reden voor verkoop
De ondernemers achter deze activiteit zijn van mening dat het niet meer de aandacht krijgt die het eigenlijk verdiend. Zij hebben de focus op hun dagelijkse (internet-)onderneming en willen de scale-up overlaten aan een persoon of onderneming die hiervoor beter geoutilleerd is.

Omzet

€ 238.659

Winst

€ 147.481

Aantal Fte

1

Regio

Niet locatie gebonden

Sector

IT, online & e-commerce

Type Klanten

B2C

Rechtsvorm

Geen rechtsvorm

Profielnummer

#29440

Online Kerstshow | 3 dec | 15.30 uur

Online Kerstshow

Programma

Kijk donderdag 3 december van 15.30 - 17.00 uur naar de online Kerstshow van Brookz & Dealsuite. De ultieme afsluiting van een bijzonder overnamejaar!

  • Top 10 mooiste MKB-deals
  • Outlook 2021
  • Column Robert De Boeck
  • Lancering Brookz 500
  • Bekendmaking winnaars F&O Awards
Schrijf je in!