Voor zorgverleners in de eerste lijn

Het betreft een overname van een online marketingbureau dat zich focust op de zorg. Neem contact op via Brookz

OMZET

€ 40.000

EBITDA

Op aanvraag

AANTAL FTE

1

REGIO

Niet locatiegebonden

SECTOR

IT, online & e-commerce
Media, reclame & communicatie

TYPE KLANTEN

B2B

PROFIELNUMMER

#29893

RECHTSVORM

VOF

Beschrijving

Een online marketingbureau dat zich focust op de zorg. Circa 35 opdrachtgevers in het MKB. Levert full service-oplossingen op het gebied van online marketing:

  • Website design & ontwikkeling
  • Online marketing (SEA & SEO)
  • Hosting & onderhoud

Dit bureau is in 2017 opgezet als side-project door beide vennoten en is gezien de lage tijdsinvestering (0,28 FTE in 2019) erg winstgevend. Vanwege de focus op een niche, het concept en businessmodel is er sprake van autoriteit in de markt en een hoge mate van herbruikbaar van eerder uitgevoerd werk bij het werken aan nieuwe opdrachten. Dit houdt realisatiekosten laag en het concurrerend vermogen hoog.

Reden voor verkoop 
De vennoten zijn van mening dat het opschalen van dit bureau een ander type ondernemer vereist. De twee compagnons hebben bovendien de wens om zich vooral creatief te ontplooien. Ze hebben gemerkt dat ze de meeste energie krijgen van concepten bedenken en nieuwe bedrijven opzetten. Opschalen vinden ze minder leuk. Hoe kansrijk en eenvoudig dat ook is met dit bureau.

Transactie
De verkoop betreft een activa/passiva-transactie waarbij alle klanten, proposities, klantendata, het niche-internetbureauconcept, sales- en marketingmethoden en bijbehorende rechten overgenomen worden. Ideaal als uitbreiding op een bestaande onderneming of als quick start voor nieuwe ondernemers. Eventueel kan er besproken worden om (tijdelijk) gebruik te maken van de expertise van de compagnons, mits daar behoefte aan is.

Corona 
De coronamaatregelen hebben weinig invloed gehad op het resultaat. Het grootste deel van de inkomsten komen voort uit abonnementsgelden. Daarnaast is digitaal definitief het belangrijkste communicatiekanaal geworden voor zorgverleners. 

Businessmodel
Er worden websites en online marketing-campagnes gemaakt voor zorgverleners. Dit gebeurt vooral voor zorgverleners in de eerste lijn, zoals fysiotherapeuten en chiropractors. Buiten het opzetten van de websites en campagnes wordt er gebruik gemaakt van een winstgevend abonnementsmodel. De onderneming heeft een volledig kant en klaar en doorgeteste marketing- en salesfunnel ingericht om door te groeien.

Goed om te weten

  • De omzet is grotendeels gebaseerd op doorlopende overeenkomsten.
  • Er zijn veel tevreden klanten en er is sprake van weinig verloop.
  • Er is een hoge mate van maandelijkse recurring inkomsten uit marketing-campagnemanagement, hosting, onderhoud en support van websites.
  • Alle ontwikkelde websites blijven door de abonnementsstructuur eigendom van verkoper, hierdoor zijn er relatief hoge switching costs voor klanten.
  • Volledig opgebouwde marketing- en salesfunnel, inclusief content zoals een e-book en geautomatiseerde emailmarketing.
  • Het gebruikte CMS voor websites is WordPress. Backups en updates zijn grotendeels geautomatiseerd.

Omzetgegevens & EBITDA 2019

  • Omzet 2019: € 40.160
    Verdeling omzet:
  • Website development nieuwe klanten: ca. € 11.000.
  • Website development bestaande klanten: ca. €7.000
  • Hosting Abonnement: ca € 9.000.
  • Online marketing (vooral SEA). ca. € 13.000.
  • EBITDA 2019: € 17.808

Omzetprognose voor 2020 
Omzetprognose 2020: € 31.654. De omzet ligt lager dan 2019 omdat de vennoten bewust hebben besloten minder tijd aan marketing en sales te besteden voor dit bureau t.o.v. 2019. De winstmarge zal wel hoger zijn dan 2019.

Overige informatie
De klantenkring is trouw en stabiel. Het bedrijf wil zich inzetten om trouwe klanten bij een goed bedrijf onder te brengen wat dezelfde waarden onderschrijft. Dat is een belangrijke factor in de keuze voor de ideale overnamekandidaat.

Profiel potentiële koper
Ideale uitbreiding voor gevestigde online marketingbureaus. Of voor startende ondernemers die dit bewezen en succesvolle online marketing bureau willen opschalen en niet het wiel opnieuw willen uitvinden. 

Aangeboden belang
De verkoper wenst het volledige bedrijf (100%) te verkopen.

Transactievorm
De verkopende ondernemer geeft de voorkeur aan een activa/passiva-transactie, waarbij u eigenaar wordt van (een deel van) de bezittingen van de onderneming.

Geschikt voor
Deze onderneming is interessant voor strategische kopers/investeerders. Het bedrijf is tevens interessant voor ondernemende MBI-kandidaten met kennis van deze sector.

Opleiding uitgelicht

Alex van Groningen

In de leergang M&A van Alex van Groningen kom je alles te weten over overnames, bedrijfswaardering en succesvolle integratie. Experts nemen je mee door het gehele overnameproces.