Caravanbedrijf kopen of verkopen?

Je wilt een caravanbedrijf kopen of jouw caravanbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van caravanbedrijven eruit ziet. De verkoop van caravans was gestaag aan een opmars bezig, maar covid-19 maakte hier een einde aan. Mensen gaan er graag op uit met eigen vervoer en kiezen vooral voor duurzame oplossingen, dus naar verwachting zal de verkoop na de crisis weer aantrekken.

Caravanbedrijf verkopen

Aantal overnames caravanbedrijven

Door de samenwerking op te zoeken ervaren ondernemers de voordelen van schaalvergroting. Dit is ook af te lezen uit de overnamecijfers van de branche. Er worden meer nieuwe caravanmerken geïntroduceerd, om in de behoefte van verschillende generaties te voorzien, en er wordt ingezet op duurzame modellen.

["95", "95", "70", "80", "110", "65", "90", "100", "90", "115"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames caravanbedrijven

["3,70", "3,75", "3,65", "3,85", "3,85", "3,85", "3,60", "3,60", "3,60", "3,60"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Automotive, Transport & Logistiek

Wat is een caravanbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de automotive, de sector waartoe een caravanbedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,6. Dat betekent dat een caravanbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,6 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor caravanbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden caravanbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Meer tweedehands

    Showroombezoek is minder populair, mede door de invloed van de crisis. Bovag schrijft dat onder andere hierdoor minder nieuwe caravans worden verkocht. Ook speelt duurzaamheid hierbij een rol, want we kiezen bewust voor tweedehands modellen.

  • 2
    Digitalisering

    Rabobank ziet ook in de autobranche grote veranderingen op het vlak van digitalisering. Caravans van binnen en buiten bekijken via de website van de aanbieder en ook virtual reality wordt meer en meer ingezet om de voertuigen te beoordelen. Daarbij is het gemak van de consument prioriteit. Door digitale herinneringen voor APK, reparaties of mogelijke upsells te verzenden, blijft de markt in trek.

  • 3
    Reistrends

    Mede door corona, maar ook door ontwikkelingen als vliegschaamte, ligt in de lijn der verwachting dat het reisgedrag zal veranderen. Minder verre vluchten, maar ook minder niet-essentiële stedentrips. In plaats daarvan gaan we op zoek naar regionale, nationale en internationale bestemmingen, die op rijafstand liggen. Hierdoor zal de vraag naar caravans, campers en grote auto’s aantrekken.

  • 4
    Samenwerken

    Met de groei van private lease en de afname van het algemene autogebruik zal de autopoetsbranche naar verwachting krimpen. Het kan voor poetsbedrijven verstandig zijn om samenwerkingen aan te gaan met lokale dealers, zodat je verzekerd bent van voldoende poetsbeurten.

Wat onze klanten zeggen