Je wilt een caravanbedrijf kopen of jouw caravanbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van caravanbedrijven eruit ziet. De verkoop van caravans was gestaag aan een opmars bezig, maar covid-19 maakte hier een einde aan. Mensen gaan er graag op uit met eigen vervoer en kiezen vooral voor duurzame oplossingen, dus naar verwachting zal de verkoop na de crisis weer aantrekken.
Jouw caravanbedrijf verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers in één week.
Door de samenwerking op te zoeken ervaren ondernemers de voordelen van schaalvergroting. Dit is ook af te lezen uit de overnamecijfers van de branche. Er worden meer nieuwe caravanmerken geïntroduceerd, om in de behoefte van verschillende generaties te voorzien, en er wordt ingezet op duurzame modellen.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de automotive, de sector waartoe een caravanbedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 3,6. Dat betekent dat een caravanbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,6 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Jouw caravanbedrijf waarderen? Doe hier de berekening.
Caravanbedrijven zijn seizoensbedrijven en juist door de coronamaatregelen was er in 2020 een enorme daling in de verkoopcijfers zichtbaar. Naar verwachting zal dit in 2021 opnieuw het geval zijn, waarbij ook de reparatieverzoeken nog eens dalen. Wat er na de crisis gebeuren gaat is uiteraard enkel speculeren, maar naar verwachting worden er minder verre reizen en minder korte vluchten geboekt en kiest de consument voor rustige bestemmingen op rijafstand. Dit zou de caravanbranche ten goede komen.
In cijfers weergegeven zag het aantal caravanbedrijven er in 2021 als volgt uit (CBS):
415 caravanbedrijven, waarvan:
Een caravanbedrijf kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden caravanbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
#1 Meer tweedehands
Showroombezoek is minder populair, mede door de invloed van de crisis. Bovag schrijft dat onder andere hierdoor minder nieuwe caravans worden verkocht. Ook speelt duurzaamheid hierbij een rol, want we kiezen bewust voor tweedehands modellen.
#2 Digitalisering
Rabobank ziet ook in de autobranche grote veranderingen op het vlak van digitalisering. Caravans van binnen en buiten bekijken via de website van de aanbieder en ook virtual reality wordt meer en meer ingezet om de voertuigen te beoordelen. Daarbij is het gemak van de consument prioriteit. Door digitale herinneringen voor APK, reparaties of mogelijke upsells te verzenden, blijft de markt in trek.
#3 Duurzame modellen
Niet alleen elektrische auto’s zijn in trek, aldus ANWB. Ook op de vakantiemarkt stijgt de vraag naar duurzame oplossingen. Met name jongere generaties zoeken naar caravans zonder gasinbouw en kiezen voor een waterbesparend sanitairsysteem, zonder chemische middelen.
#4 Reistrends
Mede door corona, maar ook door ontwikkelingen als vliegschaamte, ligt in de lijn der verwachting dat het reisgedrag zal veranderen. Minder verre vluchten, maar ook minder niet-essentiële stedentrips. In plaats daarvan gaan we op zoek naar regionale, nationale en internationale bestemmingen, die op rijafstand liggen. Hierdoor zal de vraag naar caravans, campers en grote auto’s aantrekken.
Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw caravanbedrijf? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele caravanbedrijven succesvol gekocht en verkocht.