Familiebedrijf een uitstervend fenomeen?

Ferry Nahon, Marktlink | March 26, 2013

Dat de volgende generatie het niet zien zitten om het familiebedrijf over te nemen, hoeft geen nadeel te zijn. Een externe koper kan juist voor een frisse wind zorgen.

Recent wereldwijd onderzoek van het Center for Family Business en Ernst & Young wees uit dat minder dan 10% van de beoogde opvolgers in Nederland zich zien als opvolger van het familiebedrijf.

Volgende generatie

Is dit een zorgwekkende ontwikkeling of juist een positieve trend? Dat ligt er aan vanuit welk perspectief je het bekijkt. Vanuit familie- of historisch perspectief is dit wellicht een negatieve ontwikkeling. Vanuit het familiebedrijf en mogelijke externe kopers is dit natuurlijk een positieve ontwikkeling.

Het is al jaren zo dat het niet meer vanzelfsprekend is dat de volgende generatie automatisch het stokje overneemt. Enerzijds doordat ouders de volgende generatie niet de verantwoordelijkheid van het familiebedrijf willen aandoen, anderzijds omdat de ouders niet overtuigd zijn van de kwaliteiten van de volgende generatie. En last but not least, omdat de volgende generatie zelf andere keuzes maakt.

Kopers op overnamemarkt

Voor het familiebedrijf is het wellicht ook goed dat er na jaren een keer een frisse wind door de onderneming waait. Nieuwe ervaringen, nieuwe ideeën of een nieuwe kijk op zaken kan een bedrijf een flinke impuls geven. Het kan ook zijn dat het familiebedrijf door de ondernemer groot is gebracht, maar met deze omvang een ander type ondernemer gevraagd wordt.

Voor wie is deze trend het meest interessant? Dat is natuurlijk voor de grote groep kopers op de overnamemarkt. Het opvolgingsvraagstuk blijft en deze ondernemingen zullen vroeg of laat op de markt komen. En aan kopers is op dit moment geen gebrek. Strategische partijen, financiële partijen, management buy-in’s (MBI), ondernemers buy-in (OBI). Deze laatste is een interessante nieuwe groep kopers. Relatief jonge ondernemers die hun bedrijf de afgelopen jaren verkocht hebben en toe zijn aan een nieuwe uitdaging.

Zelf een bedrijf (gedeeltelijk) overnemen? Bekijk hier het complete aanbod op Brookz.

 

Verkoopproces

Families met een opvolgingsvraagstuk hoeven dus niet bij de pakken neer te zitten. Er zijn veel en goede kopers op de overnamemarkt. Het advies is om een goede adviseur in de arm te nemen die het verkoopproces in handen neemt, zorgt voor verschillende geïnteresseerde kopers en vervolgens samen met de familie de beste koper selecteert om de trots van de familie tot in lengte van jaren te laten floreren.

Ferry Nahon, Marktlink

Ferry Nahon is managing partner bij Marktlink. Als partner is hij ondernemer, maar vooral ook projectleider die ondernemers ondersteunt in vraagstukken rondom verkoop dan wel aankoop van bedrijven, management-buy-out en management-buy-in.

 

artikel delen


Nieuwste bedrijven te koop ontvangen?

Inschrijving Brookz nieuwsbrief
Schrijf je in voor de Brookz nieuwsbrief en ontvang tweemaal per week het nieuwste bedrijvenaanbod in je inbox!
 




Reden interesse