Presidentschap Trump als leidraad voor succesvolle overname

Geert Hoedjes, JAN© | 2017 M11 3

In de Amerikaanse politiek worden de eerste drie maanden van een presidentschap als bepalend gezien voor het beleid van een nieuwe president. Trump heeft zelf aangegeven dat het presidentschap hem zwaarder valt dan hij vooraf had gedacht. Welke parallellen zijn er te maken bij een bedrijfsovername in dezelfde periode na closing?

De closing van een overnamedeal vindt plaats bij de notaris. De deal wordt beklonken, de champagne wordt ontkurkt en er komt een einde aan een intensief en spannend traject voor de DGA. Het overnameproces is hiermee echter niet ten einde. In de “post-closing”fase (ook wel postacquisitiefase genoemd) zal de integratie van de gekochte onderneming plaats moeten vinden. Net als bij het Amerikaanse presidentschap worden de eerste 100 dagen na closing als bepalend gezien. Onvoldoende aandacht besteden aan het integratietraject vergroot de kans dat uw overname bij de 4 van de 6 overnames hoort die geen toegevoegde waarde creëert. 

Eerste stap in de post-closing fase

De eerste stap in de post-closing fase is de aankondiging van de bedrijfsovername. In het voortraject zijn er slechts een aantal mensen betrokken bij de overname waardoor deze eerste communicatie van groot belang is. Zorg voor een heldere en duidelijke uitleg van de visie omtrent de overname en de effecten daarvan op het personeel. Daarbij zal er onderscheid gemaakt moeten worden tussen interne (personeel) en externe (leveranciers, afnemers, publiek etc.) communicatie.

Na de aankondiging ontvouwt zich veelal een hectische periode waarin tal van zaken de aandacht van de DGA opeisen zoals: personeel, juridische en fiscale zaken en automatisering. Daarnaast zal er oog moeten zijn voor de geformuleerde overnamedoelstellingen, te realiseren quick wins en de gesignaleerde risico’s uit het due diligence rapport. Kortom, er komt nogal wat op het bord van de DGA te liggen.

100-dagenplan

Het is daarom raadzaam om voor de aankondiging een 100-dagenplan op te stellen. Dit is een gedetailleerd plan dat vastlegt wat er in de eerste 100 dagen na de overname moet gebeuren. Het helpt de DGA om overzicht te houden en stelt de DGA daarnaast in staat om prioriteiten te stellen. De parallellen met de start van een presidentschap zijn er voldoende. De eerste periode is bijzonder hectisch, doet veel stof opwaaien bij de interne en externe stakeholders en is bepalend voor de daaropvolgende jaren.

Een 100-dagenplan wordt als bepalend gezien om een bedrijfsovername succesvol te laten verlopen en vergroot voor u de kans dat uw overname bij de 2 van de 6 overnames hoort die wel toegevoegde waarde creëert.  

Geert Hoedjes, JAN©

Geert Hoedjes is sinds 1 juli 2014 vakgroep manager corporate finance bij JAN© en heeft Financial Management aan Business Universiteit Nyenrode gestudeerd. De afgelopen jaren is hij betrokken geweest bij vele (familie)overnames, MBI’s, MBO‘s en waarderingsvraagstukken.

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!