Redactie team, Brookz | December 1, 2015

Zelf afkomstig uit een ondernemersfamilie zocht Jeroen Roeleven al een tijdje naar een geschikt bedrijf om over te nemen. Begin dit jaar werd hij getipt op Gullimex, een leverancier van meetinstrumenten en weeg apparatuur. ‘Er is stevig onderhandeld, maar als je allebei wilt kom je er wel uit.’

Het is voor Jeroen Roeleven nooit een vraag geweest óf hij ondernemer wilde worden. De vraag was eerder wanneer en hoe. Al op jonge leeftijd was Roeleven betrokken bij het bedrijf van zijn ouders, een productie-en handelsonderneming in de voedingsmiddelenindustrie. Hij zou het familiebedrijf in principe ook overnemen. maar de financiële crisis van 2008 gooide roet in het eten: het bedrijf ging failliet.

Zelf een bedrijf (gedeeltelijk) overnemen? Bekijk hier het complete aanbod op Brookz.

Voor Roeleven geen reden om bij de pakken neer te zitten. De Twentse ondernemer deed een aantal business development projecten in de foodindustrie en werkte de afgelopen vijf jaar als commercieel directeur bij Rentalite, een bedrijf gespecialiseerd in ledverlichting. Maar toen hij twee jaar geleden de veertig passeerde, begon het toch te knagen. Roeleven: ‘Ik realiseerde me dat als ik nog een keer voor mijzelf wilde beginnen, ik daar niet te lang meer mee moest wachten.’ Hij ging actief de boer op met als doel het vinden van een (handels)onderneming waarbij zijn kennis en ervaring van de levensmiddelenindustrie van toegevoegde waarde kon zijn. Roeleven: ‘Het moest een onderneming zijn met een gedegen marktpositie, financieel gezond en een doelgroep bedienen die internationale groei mogelijk maakte.’

Stevig onderhandelingstraject

Begin dit jaar werd Roeleven door Factor Bedrijfsovernames getipt op Gullimex, een leverancier van meetinstrumenten en weegapparatuur uit Borne. Dit bedrijf werd in 1981 opgericht door Wim Geul, die de onderneming wist uit te bouwen tot een internationale leverancier van hoogwaardige meetinstrumenten en registratieapparatuur in de levensmiddelen-, medische- en logistieke branche. Gullimex telt ruim vijftig vaste medewerkers in Nederland en België en heeft voor 2015 een omzetindicatie van ongeveer tien miljoen euro. Het bedrijf heeft grote klanten waaronder bedrijven als Stegeman vleeswaren, McDonald’s, VDL en Nedcar. Na 34 jaar hard werken vond de 67-jarige Geul het tijd om het stokje over te dragen.

Het bedrijf werd door de adviseurs van Factor Bedrijfsovernames via Brookz breed in de markt gezet en de belangstelling was groot. Om een kans te maken besefte Roeleven dat hij met een goed onderbouwd bod moest komen. Met behulp van de adviseurs van Marktlink werd een uitbreide bieding opgesteld, waarmee het hem lukte om bij Geul aan tafel te komen.

Roeleven: ‘Het belangrijkste was vervolgens dat Wim en ik direct een klik met elkaar hadden. Het gaat uiteindelijk om vertrouwen, hij zag in mij de ideale opvolger. Alleen moesten we er nog wel even uitkomen.’ Het werd uiteindelijk nog een stevig onderhandelingstraject met de nodige impasses. Vooral naar aanleiding van het boekenonderzoek ontstonden een paar pittige discussies. Roeleven: ‘Af en toe dacht ik wel: “Hoe gaan we hier nu weer uitkomen?”, maar als je allebei graag wilt, is er uiteindelijk altijd een oplossing.’ Naast de bieding en begeleiding bij de onderhandeling hebben de adviseurs van Marktlink Roeleven ook geholpen bij het rond krijgen van de financiering. Roeleven: ‘Mijn eigen middelen waren beperkt, maar op basis van een goed onderbouwd financieringsmemorandum is het ons gelukt om zowel de bank als een externe investeerder aan boord te krijgen. Dat had ik in mijn eentje nooit voor elkaar gekregen.’

Internationaal uitbouwen

Sinds 1 oktober heeft Roeleven de sleutels van Gullimex officieel in handen. Wim Geul is als minderheidsaandeelhouder nog betrokken bij de productontwikkeling en als ambassadeur in het buitenland. Roeleven ziet volop mogelijkheden voor de toekomst. ‘Door verscherpte regelgeving bevindt Gullimex zich momenteel in een groeimarkt. We hebben inmiddels zelf al een aantal nieuwe en innovatieve producten op de markt gebracht. Het is nu zaak de positie van het bedrijf in de Benelux te versterken en vooral richting Frankrijk en de Duitstalige landen verder uit te bouwen. Kortom, mogelijkheden genoeg. Of zoals Wim Geul het zo mooi zegt: “Met gezond ondernemerschap en de juiste visie kun je honderd worden met dit bedrijf.”’

Zelf een bedrijf (gedeeltelijk) overnemen? Bekijk hier het complete aanbod op Brookz.

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!