Ferry Nahon, Marktlink | 2017 M10 26

De laatste tijd krijgen we steeds vaker ondernemers over de vloer die hun bedrijf verkocht hebben en weer de kriebels krijgen. De volgende vraag is natuurlijk: hoe kom ik aan een bedrijf? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Eigen netwerk

Via je eigen netwerk met een bedrijf in contact komen is natuurlijk een prima manier. Banken, accountants, fiscalisten en juristen zijn personen die vaak veel contact hebben met ondernemers. Je interesse kenbaar maken bij zoveel mogelijk personen vergroot de kans, de kans dat via deze weg het bedrijf gevonden wordt dat past binnen het zoekprofiel is echter beperkt.

Een adviseur inschakelen

Een volgende weg is je vraag kenbaar maken bij verschillende fusie- en overnameadviseurs. Deze hebben tenslotte bedrijven in portefeuille, dus 1 plus 1 is 2. Natuurlijk is dit een mogelijkheid. Hierbij is het goed om te weten hoe dit soort verkoopmandaten in zijn werk gaan. Een ondernemer die een adviseur inschakelt om te verkopen heeft vaak een voorkeur voor een investeerder of strategische partij als koper. Hier speelt geld immers meestal geen rol en bovendien zijn daar nog synergievoordelen te behalen. In de huidige markt is het geen kunst om een verkopende ondernemer 5 tot 10 potentiële kopers voor te schotelen. Als je daar als zoekende ondernemer al bij aan mag schuiven, is de kans dat je in dit geweld de koper wordt niet zo groot.

Actief zoektraject

Wat is dan de ideale weg? Ook hiervoor geldt dat een ondernemende houding werkt. Een actief zoektraject is eigenlijk dé manier. Na het vaststellen van het zoekprofiel, waarin uitgangspunten gekozen worden als soort bedrijf, branche, omvang, ligging etc. wordt een longlist opgesteld van circa 50 bedrijven die voldoen aan het profiel, maar waarvan niet bekend is of ze in de markt zijn. Deze bedrijven worden allemaal gebeld met de vraag of we een keer kunnen afspreken omdat er een geïnteresseerde is. In de huidige markt zitten we dan tussen de 10 en 25 keer aan tafel. In deze gesprekken wordt de wederzijdse interesse onderzocht. Het doel is uiteindelijk 3 tot 5 bedrijven te vinden waar beide kanten een goed gevoel bij hebben en die ze de moeite waarde vinden om verder te onderzoeken.

Eigen aanbod creëren

Criticasters melden over deze werkwijze dat je hierdoor altijd teveel betaalt, jij belt namelijk aan. De werkelijkheid is dat je op deze manier voor marktconforme prijzen een bedrijf koopt. Juist doordat je je eigen aanbod creëert van meerdere bedrijven kun je de markt zijn werk laten doen. Met een CV waar een ondernemer enthousiast van wordt, voldoende geld om zelf te investeren en de echte wil om zelf te ondernemen koop je met de juiste adviseur aan je zijde binnen 6 tot 12 maanden je droombedrijf.

Ferry Nahon, Marktlink

Ferry Nahon is partner bij Marktlink en haalt, naast het mede-aansturen van de organisatie, het meeste voldoening uit het begeleiden van ondernemers bij fusies, overnames, MBI’s, MBO ‘s en familieoverdrachten.

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!