4 misverstanden bij bedrijfsverkoop

Ferry Nahon, Marktlink | March 15, 2012

'Dit is absoluut niet de tijd om mijn bedrijf te verkopen.' Een stelling die ons vaak wordt voorgelegd. Maar klopt die uitspraak wel…

Het is natuurlijk maar vanuit welk perspectief je het bekijkt. Het juiste moment is pas achteraf te beoordelen, dus dat heeft weinig zin. Als we nu naar bedrijven kijken, dan is het ontegenzeggelijk dat de resultaten van de afgelopen jaren over het algemeen niet als de allerbeste de boeken in gaan. Maar dat houdt een goede bedrijfsverkoop niet tegen. Vier misverstanden bij ondernemers die hun bedrijf willen verkopen:

Misverstand 1 - ‘Met dit trackrecord zal ik geen mooie prijs beuren’

Bedrijfswaarderingen worden vooral gestoeld op toekomstige kasstromen. Dit betekent niet dat het verleden geen invloed heeft op de bedrijfswaardering, maar wanneer echt herstel heeft plaatsgevonden in 2010 en 2011 en het de verwachting is dat deze lijn zich doorzet, dan is dit de basis voor de waardering.

Misverstand 2 - ‘Geen bank wil financieren’

Onze ervaring is dat de banken op dit moment kritisch zijn, maar realistische deals graag willen financieren. Juist in dit laatste zit vaak de kern. Het is een veelgehoorde klacht in adviseursland dat de banken zo moeilijk doen. De vraag is of dit komt door de banken of dat er gewoon te weinig kritisch wordt geadviseerd. Veel maken wij mee dat bedrijven met exorbitante waarderingen worden aangeboden. Als je hier als adviseur van de koper in meegaat, is het niet heel verwonderlijk dat je uiteindelijk strandt bij de financiering.

Misverstand 3 - ‘Als verkoper word ik gedwongen tot een earn-outregeling dat alleen maar gelazer geeft’

100% cashen en direct afscheid nemen is in de huidige markt een uitzondering. Veelal wordt een beroep gedaan op de verkoper om de overname mee te financieren. Juist door dit goed in te kleden - onder andere door het risicodragende deel van verkoper te koppelen aan een minderheidsaandeel in de koopholding - maak je het belang van koper en verkoper meer gelijk. Dit voorkomt discussies in de toekomst. En hoe kun je als verkoper nu een beter rendement maken: enkele procenten bij een bank of via een investering in je eigen bedrijf met enthousiaste nieuwe leiding?

Misverstand 4 - ‘Er zijn alleen maar koopjesjagers in de markt’

Op dit moment zijn er vele partijen actief in de markt voor bedrijfsovernames. Zowel strategische partijen, investeringsfondsen als MBI’ers. Het aantal kopers is momenteel groter dan het aantal verkopers. Mede hierdoor zijn kopers bereid goede prijzen te betalen, mits reëel en met een goede constructie.

Kortom: als u als ondernemer aan de verkoop van uw bedrijf toe bent, is dit een prima moment om met uw onderneming de overnamemarkt op te gaan.

Ferry Nahon, Marktlink

Ferry Nahon is partner bij Marktlink en haalt, naast het mede-aansturen van de organisatie, het meeste voldoening uit het begeleiden van ondernemers bij fusies, overnames, MBI’s, MBO ‘s en familieoverdrachten.

artikel delen