5 grootste misverstanden bij bedrijfsverkoop

Hans Minnaar, Florijnz | December 22, 2016

Een bedrijfsverkoop is een delicaat proces waarbij veel zaken fout kunnen gaan. Ik zet de vijf grootste misverstanden even op rij:

Een bedrijfsverkoop is altijd een complex geheel waar elke situatie weer uniek is en het proces bepaald wordt door de stakeholders die op dat moment aanwezig zijn. Wie zijn dat dan? Uiteraard De DGA, eventuele minderheidsaandeelhouders, een raad van commissarissen of advies, het thuisfront (echtgenoot(e), kinderen), aanwezigheid van CFO (goede informatie), accountant, fiscaal- en juridisch adviseur en eventueel andere belanghebbenden (managers). En dan ben ik vast nog wel iemand vergeten.

#1: Gedwongen verkoop

Het mooiste voorbeeld is een DGA die nu ca 57 jaar is en aangeeft dat hij wil verkopen op zijn 65e, nog 7 jaar te gaan. De onderhandelingspositie over 7 jaar is echter wezenlijk anders, zeker als de stempel van de DGA nog aan het bedrijf hangt en er geen goed tweede lijns management is.

#2: Onrealistische prijsverwachtingen

Uit alle onderzoeken in het MKB blijkt dat dit een major onderschatting is. DGA’s hebben een prijsverwachting van gemiddeld 30% hoger dan de markt bereid is om te betalen (gemiddeld). Prijzen van MKB zijn in de regel niet af te leiden van multipliers van beursgenoteerde sectorgenoten. Goed onderbouwde Discounted Cashflow benaderingen helpen u beter. Check & balances van onafhankelijke adviseurs kunnen in dit waarderingsproces de geloofwaardigheid versterken.

#3: Voorbijgaan aan de zachte kant

Mijn ervaring is dat de deal hier op staat of valt als de rationele uitgangspunten bevredigend zijn voor de partijen. Met andere woorden: als uit het boekenonderzoek, de dealstructuur en alle overige items van de transactie zoals juridische en fiscale aspecten geen rare zaken komen zal het gevoel in de deal bepalend zijn of deze doorgaat. Hebben koper en verkoper respect voor elkaar. Zitten ze er beide in met de juiste normen en waarden? Willen ze intrinsiek ook echt dat de deal over een half jaar voor beide partijen nog goed is….

#4: Onderschatten van de doorlooptijd

Als u als DGA niet minimaal rekening houd met 30% tijdsbesteding aan dit proces voor de duur van 3 tot 9 maanden (met pieken en dalen), begin er dan niet aan. Het gaat ook om een mentale mindset, als u rekening houdt met deze tijdsbesteding kan het alleen maar meevallen. En kopers krijgen u niet gek door het proces te rekken.

#5: Incompetente adviseurs

Ik heb deze maar onderaan gezet om niet te veel focus te leggen op de souffleurs in plaats van de hoofdrolspelers, maar feit is dat door onjuiste en onvolledige communicatie heel veel kwaad bloed gezet kan worden zonder dat partijen deze intentie hebben. Het niet volledig begrijpen van definities (het begint al met de definitie van de koopprijs “cash & debt free”) of volgtijdige stappen in het proces (wanneer schakel ik nu de OR in, wanneer organiseer ik het boekenonderzoek in het proces, wanneer kan ik het beste een advocaat er bij halen, moet deze deal gemeld worden aan AFM, SER, Autoriteit financiële Markten, etc.).

Deze lijst is natuurlijk niet compleet, er zijn veel meer issues in de voorbereiding. Het beste advies is om tijdig te starten zodat het verkoopproces ook een traject is waar iedereen met plezier op terugkijkt. Want fun en passie zijn toch de belangrijkste drivers van succes.

Hans Minnaar, Florijnz

Hans is oprichter/directeur bij Florijnz, een snelgroeiende fusie en overname boutique (2016 31e bij FD Gazellen). Hans was ondermeer tot en met 2016 voorzitter van de DCFA en in 2015 en 2016 genomineerd voor Brookz fusie- en overnameadviseur van het jaar.

artikel delen


Nieuwste bedrijven te koop ontvangen?

Inschrijving Brookz nieuwsbrief
Schrijf je in voor de Brookz nieuwsbrief en ontvang tweemaal per week het nieuwste bedrijvenaanbod in je inbox!
 




Reden interesse