Administratiekantoor kopen of verkopen

18 februari 2020

Je wilt een administratiekantoor kopen of jouw administratiekantoor verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van administratiekantoren eruit ziet. Door een tekort aan personeel zal het aantal bedrijfsovernames van administratiekantoren de komende jaren groeien. Kantoren die steeds meer inzetten op (proactieve) advisering zullen het meest toekomstbestendig zijn.

Een administratiekantoor verkopen? Bereik 20.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames sector administratiekantoren

De overnamemarkt voor administratiekantoren is een levendige. Voornamelijk omdat kantoren een personeelstekort ervaren en dit via overnames hoopt op te lossen, aldus een benchmarkonderzoek van Full Finance. Volgens het consultancybureau hangt de grote vraag naar kantoren en portefeuilles vooral samen met het positieve sentiment in de branche. Kantooreigenaren hebben veel vertrouwen in de toekomst en willen hun goede positie in de markt behouden of verbeteren. Zo kunnen kantoren gezamenlijk harder groeien dan autonoom. 

Aantal fusies en overnames administratiekantoren

Wat is een administratiekantoor waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de zakelijke dienstverlening, de sector waartoe administratiekantoren behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 5,05. Dat betekent dat een administratiekantoor gemiddeld wordt gewaardeerd op 5,05 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,95.

Gemiddelde ebitda-multiple zakelijke dienstverlening

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw administratiekantoor waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten & cijfers over de administratiekantorenmarkt

Administratiekantoren die de transformatie weten te maken naar continu en proactief adviseren, zijn het meest kansrijk in de toekomst. De meeste groei voor administratiekantoren wordt daarom ook verwacht op het gebied van specialistische dienstverlening. 

Administratiekantoren, die aangesloten zijn bij branchevereniging Nederlandse Orde van Administratiekantoren en Belastingdeskundigen (NOAB), laten een omzetgroei zien van 7,5 procent over vorig jaar. Het grootste deel van de omzet wordt nog steeds behaald met administratieve verwerkingen en samenstellen van jaarrekeningen. Maar het aandeel in de omzet neemt af ten gunste van de omzet uit advisering. De omzet uit het verzorgen van aangiften en de loonadministratie bedraagt 19 procent en de omzet advisering omvat inmiddels 17 procent. Het totale deel van de omzet dat valt onder de administratieve taken, komt daarmee uit rond 81 procent. Langzaam maar zeker neemt de advisering een belangrijkere rol in.

In cijfers weergegeven zag het aantal administratiekantoren er in 2019 als volgt uit (CBS):

Een administratiekantoor kopen? Bekijk het aanbod in Brookz.

Trends en ontwikkelingen in de administratiemarkt

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden administratiekantoren ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Automatisering 

Door automatisering zullen administratieve en boekhoudkundige werkzaamheden verdwijnen en worden vervangen door proactieve advisering op basis van onder andere big data. Digitalisering neemt handmatige taken over en dit heeft met name impact op de administratiekantoren

#2 Concurrentie 

Voor bedrijven uit deze sector blijft het voortdurend de uitdaging voldoende onderscheidend te blijven. Daarnaast komt concurrentie niet alleen van binnen de sector, maar ook steeds meer van buitenaf. Dit is te wijten aan snelle technologische ontwikkelingen en innovatie. Innovatieve dienstverleners zijn dan ook kansrijk richting de toekomst.

#3 Personeelstekort 

Het vertrouwen in het administratiekantoor (‘de klant is koning’) is cruciaal om te blijven bestaan en verder te kunnen groeien, volgens Rabobank. De spanning op de arbeidsmarkt loopt verder op en het aanhoudende tekort aan personeel is volgens eigenaren de grootste belemmering om te kunnen groeien.

Administratiekantoor verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw administratiekantoor. Plaats dan een anoniem profiel van uw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele administratiekantoren succesvol gekocht en verkocht.

Categorie├źn

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan Verkoop je bedrijf in 7 stappen!

* Verplicht veld



 

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Bedrijf verkopen

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Plaats profiel

Adviseur Zoekmachine

Adviseur Zoekmachine

Keuze uit ruim 250 kantoren met specialisme in bedrijfsovername, waardebepaling, fiscaal/juridisch advies, corporate recovery, financiering en mediation.

Vind een geschikte adviseur