Bedrijf verkopen via management buy-in

Redactie team, Brookz | March 1, 2012

Een bedrijf verkopen is lastig te timen. Toch ziet Ed Hakbijl zijn vroege bedrijfsverkoop als een voordeel. Hij verkocht zijn bedrijf via een management buy-in aan een buitenstaander.

Bedrijf verkopen was niet noodzakelijk

Ed Hakbijl kijkt om zich heen in zijn voormalig kantoor. ‘Nee, ik heb niet meer het gevoel dat het bedrijf nog van mij is’, klinkt het resoluut. Hij verkocht eind vorig jaar Hakbijl Glas, een internationale groothandel in decoratief glaswerk, via een management buy-in aan Eric Voges.

 

Hoewel Hakbijl in april zijn 63e verjaardag viert, was zijn bedrijfsverkoop niet noodzakelijk. Sterker, het liefst had hij nog twee jaar gewacht met zijn bedrijfsoverdracht. ‘Natuurlijk zweeft het vraagstuk van bedrijfsoverdracht altijd ergens boven je’, zegt Hakbijl. ‘Ik was er nooit zo mee bezig. Maar wanneer je eens een lange autorit hebt, dan ga je wel eens nadenken over wie moet het bedrijf overnemen.’ 

Bedrijf verkopen via een management buy in

Hakbijl Glas werd in 1931 opgericht in Rotterdam-Noord als grossier in bloemisterij-artikelen door vader Jan Hakbijl. Door de jaren heen werkten zijn drie zonen zich omhoog binnen het bedrijf, waarna uiteindelijk Ed Hakbijl alleen aan het roer stond als directeur-grootaandeelhouder. Hij verhuisde in 1975 de onderneming naar Lelystad, specialiseerde het bedrijf in decoratief glaswerk en bouwde het uit tot een internationale speler. Het familiebedrijf laat het assortiment voornamelijk in het Verre Oosten produceren en levert onder andere aan bloemisterijen, tuincentra en warenhuizen in meer dan 80 landen.

 

Dat het is bedrijf verkocht aan een buitenstaander en niet aan een van zijn kinderen, betreurt de oud-directeur. Maar hij heeft de beslissing om het bedrijf te verkopen via een management buy-in, weloverwogen genomen. Binnen de familie is er vaak gesproken over een eventuele bedrijfsopvolging, maar hij wil zijn zoon en dochter er voor behoeden dat de zaak al hun tijd opslokt. ‘Dat gun ik hen niet, en zeker mijn kleinkinderen niet’, legt Hakbijl uit. ‘Ik ben er vroeger ingerold, maar tegenwoordig komt er zoveel meer bij kijken. Het is geen houtje-touwtje meer. Dus kies je nu voor de zorgen of straks voor de erfenis?’

Bordje met bedrijf te koop

De plannen voor een familieopvolging konden dus al snel de ijskast in. Toch maakte Hakbijl zich weinig zorgen over het feit of hij zijn bedrijf verkopen kon. Regelmatig rinkelde de telefoon met marktpartijen die Hakbijl Glas maar wat graag wilden begeleiden om het bord bedrijf te koop in de tuin zetten. De voormalige eigenaar van de groothandel hoorde vaak dat zijn onderneming er eentje ‘om van te smullen’ was.

 

Maar op vrijdag 31 maart 2006 was er weinig meer over van het ‘Lelystads pareltje’. Een ontslagen magazijnchef stichtte brand in het pand, waardoor het gebouw met de hele glasvoorraad verloren ging. Hakbijl stond die avond rillend van de kou terneergeslagen naar de vlammenzee te kijken. Toch zette hij vrij snel een knop om, besloot om door te gaan met het bedrijf en begon aan de wederopbouw.

 

Met een lap grond van meer dan twintigduizend vierkante meter en 100 procent van de bouwkosten vergoedt, creëerde Hakbijl een nieuw complex. ‘Zo’n brand is verschrikkelijk, maar biedt ook een kans. Ik had al jaren bepaalde logistieke wensen in mijn hoofd zitten. Die droom kon ik toen realiseren.’ Hij doelt op de snellere verwerking van goederen, essentieel voor een groothandel. ‘Waar we in het verleden een levertijd van enkele weken hadden, staan de producten nu binnen drie dagen bij de klant.’

MBI-kandidaat Eric Voges

In 2010 benadert overnameadviseur Marktlink Fusies & Overnames hem met de vraag of hij interesse heeft in een ontmoeting met een potentiële koper van zijn bedrijf. Hakbijl had al vaker oriënterende gesprekken gehad, maar bij geen van de strategische kopers of management buy-in kandidaten kwam het juiste gevoel naar boven. Ditmaal schoof Eric Voges bij hem aan tafel. Met hem kreeg Hakbijl wel de goede klik, Voges wilde het bedrijf via een management buy-in overnemen. Maar onbewust legde hij de lat nog een stuk hoger. ‘Na dat gesprek dacht ik: wie is er goed genoeg om het bedrijf over te nemen? Voor mij stond de continuïteit van het bedrijf bovenaan mijn agenda. Ik vroeg mezelf telkens af of ik het goed zag met Voges. Gaat deze mijn bedrijf kopen?’

Bedrijfsverkoop kon nog twee jaar wachten

Die onzekerheid groeide uiteindelijk uit naar vertrouwen in de capaciteiten van Voges om Hakbijl Glas te leiden en het bedrijf via een management buy-in te kopen. Volgens Hakbijl is de nieuwe eigenaar het ‘marketingkanon dat het bedrijf nodig heeft’, met zijn ervaring bij onder andere L’Oreal, Red Bull en Kentucky Fried Chicken. Beide heren zetten op 23 december 2011 hun handtekening onder de contracten.

 

Hoewel Hakbijl nog twee jaar had willen wachten met de bedrijfsverkoop, ziet hij achteraf het positieve in van een vroege bedrijfsoverdracht. Grootste kopzorg voor hem was namelijk dat hij met zijn creatieve inbreng een grote stempel op het assortiment drukt. Hakbijl: ‘Ik bemoei me nadrukkelijk met het ontwerp van het glaswerk. Zo’n invloed kan ook tegen je werken bij een bedrijfsovername, want dan is het bedrijf té afhankelijk van jou.’

Bedrijfsverkoop in fasen

Daarom is contractueel afgesproken dat de oud-eigenaar de komende zes maanden halve dagen werkt om Voges wegwijs te maken in de glasbranche en zijn kennis over te dragen. Maar ook omdat Hakbijl de overname van zijn volledige aandelenpakket meefinanciert met - naast een achtergestelde lening - een earn-outregeling, waarbij een gedeelte van de koopsom gebaseerd wordt op de toekomstig cijfers van het bedrijf. ‘Voor mij is dus het belangrijkste dat de toko door blijft draaien.’

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!