Beste prijs voor uw bedrijf

Sander Oude Luttikhuis, Prijsofwaarde | November 19, 2015

De beste prijs voor uw bedrijf zit ook in het verkrijgen van meer tijd. Een earn-out met een  managementcontract van 3 jaar en 40 uur per week brengt geen vrije tijd. DGA tegen zijn levenspartner: ‘Hoera! Ik heb mijn bedrijf verkocht voor 8 maal EBITDA!!’ Levenspartner: ‘Wow… is dat veel?’ DGA, ja! Het gemiddelde is 5 maal, daar zit ik dus boven!’

Earn-out

Wat zegt een hoge verkoopmultiple eigenlijk? Is dat iets om blij van te worden?  Wat is eigenlijk de “economische waarde” van een transactie waarbij uw bedrijf tegen een hoge EBITDA-multiple is overgedragen aan de nieuwe eigenaar en waarbij negentig procent van de verkoopprijs is gekoppeld aan een earn-out regeling, een managementcontract van drie jaar op basis van 40 uur per week en een concurrentiebeding waarbij u als DGA eerste drie jaren niet vrij kunt bewegen? Geld is altijd een afgeleide en instrumentele doelstelling bij bedrijfsoverdracht. Geld representeert koopkracht en stelt iemand in staat zaken te verwerven en geld representeert in zekere mate vrije tijd. Een earn-out regeling representeert geen koopkracht, daar koop je geen warme broodjes voor.

Onbetaalbaar

De beste prijs zit ook in het verkrijgen van een middel dat zeer schaars is en dat is tijd. Iedereen wil (meer) tijd en tijd is niet te koop. Mensen willen doorgaans tijd voor een comfortabel leven, studie, nieuwe onderneming starten, avonturen opzoeken. Een managementcontract van 3 jaar en 40 uur per week brengt geen vrije tijd. Koopkracht en vrije tijd zijn de meest waardevolle economische waarden die iemand zich kan wensen, dit is een onbetaalbare prijs waar geen earn-out en management contract tegenop kan.

Vragen stellen

In de meeste gevallen loopt u als DGA op enig moment aan tegen het vraagstuk bedrijfsoverdracht. Alvorens u zich gaat verlekkeren aan hoge EBITDA-multiple waarderingen stel u zelf eens de volgende vragen.

  • Is verkoop van mijn onderneming wel noodzakelijk om mijn echte doelstellingen te realiseren?
  • Wat zijn nou mijn echte overwegingen tot verkoop over te gaan?
  • Wat brengt een second opinion door te spiegelen bij mensen die heel dicht bij u staan?

Begin met uzelf

Kortom, het spel van bedrijfsoverdracht start en eindigt met een gezonde dosis boerenverstand waarbij de ondernemer primair zelf de regie voert over het proces en op basis van maatwerk de noodzakelijke specialisten inzet. Begin als ondernemer niet met nadenken wat u echt wilt ná de verkoop van uw bedrijf maar laat dit het begin zijn en volg uw doelstellingen als rode draad gedurende het verkoopproces.

Sander Oude Luttikhuis, Prijsofwaarde

Drs ing. Sander Oude Luttikhuis studeerde Business Administration aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en heeft een postdoctorale studie in Business Valuation afgerond aan Rotterdam School of Management. Verder is hij partner bij Prijs of Waarde.

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!