Betere verkoopkansen in het MKB?

Geert Hoedjes, JAN© | February 19, 2015

In veel financiële media kunnen we lezen dat de fusie- en overnamemarkt ook in 2015 verder aantrekt. De markt heeft de wind weer in de zeilen schreef Het Financieel Dagblad al in december van vorig jaar. Wereldwijd is de omvang van transacties gestegen tot het hoogste niveau sinds 2007.

Zowel het transactievolume als de omvang van de transacties stijgt, met name in het hogere segment. Maar hoe zit het dan met de bedrijfsovernames in het MKB?

Bedrijfsovername als investering

Ook voor het Nederlandse MKB staan volgens vele deskundigen alle signalen op groen. In 2014 steeg de economische groei met 0,75% en voor 2015 wordt door het CPB een groei van 1,25% verwacht. Niet veel zo op het eerste gezicht, maar interessant is dat dit onder andere wordt gedreven door aantrekkende consumptiebestedingen en investeringen van bedrijven. En bedrijfsovernames zijn in feite ook gewoon investeringen. Hier zal het MKB zeker van gaan profiteren. Niet alleen als toeleverancier, maar zeker ook als prooi van andere bedrijven die weer kunnen en durven investeren in nieuwe groeistrategieën. 

Uitermate liquide markt

Daarnaast hebben we momenteel te maken met een ongewoon ruime kapitaalmarkt, een situatie waaraan met dank aan de Europese Centrale Bank voorlopig nog geen einde zal komen. Banken zullen hun balansen verder op orde brengen, maar daarnaast is sprake van een groeiende groep beleggers en investeerders die driftig op zoek is naar tenminste enig rendement op een steeds groter wordende pot aan overtollige liquiditeiten. Het risicovrije rendement is momenteel nagenoeg nihil waardoor investeerders en beleggers meer bereid zijn om aanvaardbare risico’s te accepteren. Deze groep kijkt dan ook, via ofwel alternatieve financieringsvormen of rechtsreeks, naar opportunities in het MKB.

Betere prijzen

Dus al met al lijkt het sentiment voor bedrijfsovernames in het MKB dan ook duidelijk verbeterd. Dat is maar goed ook, want door de slechte marktomstandigheden is het stuwmeer aan verkooprijpe MKB bedrijven in de afgelopen jaren alleen maar opgelopen. Fusie- en overnamebemiddelaars in het MKB maken dan ook enthousiast melding van een gekanteld marktsentiment en een groeiend aantal deals. In het hogere segment van het MKB, de deals die vaak de financiële pers halen en daardoor ook beter te volgen zijn, is dat ook zeker waarneembaar. Dealvolumes nemen toe, prijzen zijn beter en voor sommige 'pareltjes' is zelfs sprake van een verkopersmarkt, waarbij de verkoper via een 'controlled auction' gegadigden tegen elkaar op kan laten bieden.

Goodwill moeilijk te financieren

Maar geldt dit nu ook voor het 'gewone' MKB, de kleinere handels- en productiebedrijven, dienstverleners, aannemers en installatiebedrijven, transportbedrijven en al die andere succesvolle familiebedrijven met, zeg, hooguit 50 man personeel? We hebben het dan wel over 80% van alle bedrijven in Nederland met meer dan 10 werknemers! Ja en nee. Ook aan de onderkant van het MKB is duidelijk sprake van betere verkoopmogelijkheden. Er zijn gewoon meer potentiële kopers in de markt door het betere economische tij en de toegenomen investeringsbereidheid. Punt is wel dat deze potentiële kopers, vaak concullega‘s, achterblijvend management (management buy-out) of nieuw management (management buy-in) financieel gesteund door particuliere investeerders of kleine investeringsfondsen, niet zo makkelijk toegang hebben tot die overvloedige kapitaalmarkt als de grote ondernemingen en investeringsfondsen. Daardoor blijft goodwill voor de gemiddelde MKB onderneming nog steeds een moeilijk te financieren actief. En hogere verkoopprijzen betekenen linksom of rechtsom toch meer goodwill!

Betere verkoopkansen

Kortom, de verkoopmogelijkheden zijn ook voor de kleinere MKB ondernemingen zeker verbeterd. Maar van een verkopersmarkt is in dit segment, enkele uitzonderingen daargelaten, zeker geen sprake. Daarvoor is het potentiële aanbod van dit soort familiebedrijven gewoon te groot. In de meeste van deze familiebedrijven is echter altijd wel iets moois te ontdekken, iets wat het bedrijf onderscheidt van de directe concurrenten. Er zijn zeker kopers die daar oog voor hebben, maar dat vraagt toch vaak om geduldig en gericht zoekwerk. En op erg diepe zakken van deze kopers moet u niet op voorhand rekenen. 

Geen jackpot

Van ons dus een advies dat u als MKB ondernemer niet vreemd in de oren zal klinken: blijf met beide benen op de grond staan. Laat u niet verblinden door ronkende verkoopverhalen in de media, maar kijk goed naar de markt om u heen. Zeker, de verkoopkansen zijn duidelijk verbeterd, maar de jackpot valt waarschijnlijk ergens anders.

Zelf uw bedrijf (gedeeltelijk) verkopen? Klik hier voor meer informatie over het verkopen van uw bedrijf. 

Geert Hoedjes, JAN©

Geert Hoedjes is sinds 1 juli 2014 vakgroep manager corporate finance bij JAN© en heeft Financial Management aan Business Universiteit Nyenrode gestudeerd. De afgelopen jaren is hij betrokken geweest bij vele (familie)overnames, MBI’s, MBO‘s en waarderingsvraagstukken.

artikel delen