12 november 2020
Buro Andringa had een andere type ondernemer nodig voor de volgende fase, vond oprichter Bouke Haspels. Hij plaatste een verkoopprofiel op Brookz, dat 480 maal werd bekeken en 23 reacties opleverde. Binnen drie maanden was de verkoop van zijn bedrijf rond.
Wat doet je bedrijf?
‘Buro Andringa is een marketing- en communicatieadviesbureau dat voornamelijk mkb-bedrijven helpt om hun marketing- en communicatiestrategie op te tuigen en ook uit te voeren. Wij zijn sterk in de food- en zorgsector, met klanten als Plukon Food Group, Zijerveld Food en Zorggroep Liante. Ik ben in 2000 begonnen met Buro Andringa en inmiddels werken er veertien mensen.’
Waarom wilde je je bedrijf verkopen?
‘Na twintig jaar ondernemen merkte ik dat ik zo’n drie jaar geleden mijn interesse verloor in het managen van Buro Andringa. En dat merk je dan direct aan bijvoorbeeld de cijfers van je bedrijf en je personeel. Ik geloof dat regelmatige vernieuwing goed is voor ieder bedrijf, ook op het gebied van klanten en opdrachten. Maar ik ben geen commercieel dier, waardoor dat grotendeels uitbleef. Dus ik kreeg al heel snel door dat ik mijn bedrijf wilde verkopen, om een frisse wind door het bedrijf te laten gaan.’
Hoe ben je bij Brookz terecht gekomen?
‘Ik wist niets van een bedrijf verkopen af, dus ik ben gaan googelen. Op de website van Brookz kwam ik flink wat informatie tegen over hoe je de verkoop van je bedrijf aan moet pakken. Ik heb me ingelezen en had een accountant met M&A-ervaring aan mij zijde. Daarna dacht ik: ‘dan kan ik mijn bedrijf ook wel zelf verkopen.’
Wat is je ervaring met het zelf plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz?
‘Het was heel eenvoudig om zelf een verkoopprofiel aan te maken. Ik heb alle gevraagde velden met informatie ingevuld en de omschrijving redelijk kort en bondig gehouden om tot de kern van mijn bedrijf te komen. Kort na publicatie stroomden de eerste reacties van kopers al binnen op mijn anonieme Gmail-account. In mei reageerde Remco Voorn, eigenaar van Business Company, en in augustus was de deal met hem rond.’
Hoe is het verkoopproces verlopen?
‘Uit de 23 reacties van kopers heb ik met acht partijen gesprekken gevoerd. Ik zocht nadrukkelijk niet naar een kopie van mezelf, maar naar iemand die juist zakelijk wat slagvaardiger is. Zodoende ben ik bij Remco uitgekomen. Hij heeft met Business Company een marketingbureau dat actief is in de techniek en scheepsbouw en is qua karakter commerciëler dan dat ik ben. We zijn complementair aan elkaar en delen dezelfde visie waar beide bedrijven naartoe moeten in de toekomst, want ik ben na de bedrijfsverkoop als senior strateeg aangebleven. Uiteindelijk moet je ook een goed gevoel bij de verkoop hebben, zeker als je nog met elkaar verder moet.’
Hoe heb je de waarde en de prijs bepaald?
‘Samen met mijn accountant heb ik een waardering gemaakt van het bedrijf. Door zijn M&A-ervaring is hij wel bekend met waardebepalingen. De waardering draait bij een marketing- en communicatiebureau vooral om goodwill bij, maar we hebben ons ook afgevraagd met welk verkoopbedrag ik tevreden ben. Zo zijn we uiteindelijk op een prijs uitgekomen. Maar ik realiseerde me al snel dat ik ook een stukje moest meefinancieren.’
Heb je nog een tip voor andere verkopende ondernemers?
‘Uiteraard zijn er adviseurs die je kunnen helpen met het verkopen van je bedrijf, maar als je je verdiept in de materie en logisch nadenkt kom je zelf een heel eind. Toen ik zag dat het plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz slechts eenmalig 199 euro kostte, vond ik het zeer interessant om te proberen. Ik denk dat het voor iedere ondernemer die zijn bedrijf wil verkopen, loont om te kijken welke reacties er op zijn bedrijf komen. Want ik kende Remco en zijn bedrijf Business Company niet. En dat terwijl wij op een halfuurtje afstand van elkaar gehuisvest zijn; ik in Oldeboorn en hij in Lemmer. Zonder Brookz was ik wellicht nooit bij hem uitgekomen als koper.’
Zo zag het verkoopprofiel op Brookz van Bouke er uit:
Private label food en sterk in zorg
Ter overname wordt aangeboden een marketing- en communicatiebureau met een gedreven en vast team dat zich al lange tijd bewijst bij een vaste groep klanten.
Bijzonderheden
De onderneming is sterk op het gebied van private labels en een scherpe categorie visie in de foodsector. Conceptdenken en creatie zijn daarbij cruciaal. Naast food, is het bedrijf ook sterk gericht op de zorgmarkt.
De huidige ondernemer ziet zichzelf niet als de ideale persoon om het bedrijf te leiden in de volgende (groei) fase.
Aangeboden belangDe verkoper wenst het volledige bedrijf (100%) te verkopen.
TransactievormDe verkopende ondernemer geeft de voorkeur aan een Aandelentransactie, waarbij u aandeelhouder wordt van de huidige onderneming.
Geschikt voorDeze onderneming is interessant voor strategische kopers/ investeerders. Het bedrijf is tevens interessant voor ondernemende MBI kandidaten met kennis van deze sector.
OMZET
€ 1.000.000
WINST
Nettowinst € 50.000
AANTAL FTE
11-20
REGIO
Noord Nederland
SECTOR
Media, reclame & communicatie
TYPE KLANTEN
B2B en B2C
RECHTSVORM
B.V.
PROFIELNUMMER
#23837
Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!
Plaats profielMaak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan Verkoop je bedrijf in 7 stappen!
* Verplicht veld
Wat is mijn bedrijf waard? Via de nieuwe 'Brookzbedrijfswaardering' tool krijg je snel inzicht in de waarde van je bedrijf. Maak snel en eenvoudig een account aan en je kunt aan de slag!
Bereken bedrijfswaarde