Factor tijd bij bedrijfsovernames

Hans Minnaar, Florijnz | August 20, 2015

Tijd is vaak een van de belangrijkste factoren in een overnameproces, met name omdat tijd sterk samenhangt met emoties. Als het over fusies en overnames gaat wordt vaak lang stil gestaan bij allerlei technische juridische, fiscale en economische aspecten met dito analyses.

Dit is uiteraard niet onbelangrijk, tegelijkertijd wordt het belangrijkste aspect vaak fors onderschat. Dit is in mijn optiek de factor tijd dat uiteraard sterk samenhangt met de emotionele kant van een (ver)koopproces. 

Tijdswaarde

Laat me dit illustreren met een voorbeeld van een recente opdrachtgever, thans 57 jaar, die mij vroeg wat het beste moment is om zijn bedrijf te verkopen. Dat is in feite niet te zeggen want ieder verkoopmoment is uniek en achteraf kunnen we de welbekende koe in de kont kijken. Maar wat je wel kan zeggen is dat deze ondernemer een andere onderhandelingspositie heeft als hij nu een verkooptraject ingaat dan pas over 5 jaar. Potentiële kopers zien over 5 jaar dat hij minder tijd heeft, wellicht andere prioriteiten, minder drive en dat daarmee de tijdswaarde van het bedrijf eruit loopt.

Proces heeft tijd nodig

Maar ook in het proces zelf speelt de factor tijd een belangrijke rol. Niet lang geleden maakte ik mee dat tegen het einde van het verkoopproces de verkopende DGA koudwatervrees kreeg bij het idee dat er na de verkoop voor hem geen levensdoel meer is. Hier heeft tijd niet op de juiste wijze in het pre-verkoop-proces zijn werk kunnen doen. Een ander mooi voorbeeld is het onderhandelingsproces. Een proces dat de snel loopt wordt in een later stadium weer ingehaald door nieuwe aspecten. Een proces heeft tijd nodig, zeker als de belangen groot zijn. Wie dit niet begrijpt, begrijpt niet hoe tijd zijn werk doet.

Prioriteit

Tijd hangt vaak samen met prioriteit: in een verkoopproces gaat veel tijd zitten in aspecten zoals het boekenonderzoek en onderhandelingen met kopers waardoor er beperkt tijd overblijft voor de bestaande business. Erg gevaarlijk, zeker als blijkt dat het geld hard nodig is voor investeringen en werkkapitaal.

Tijdige voorbereiding

Last but not least heb je nog het belang van een tijdige voorbereiding – een slechte voorbereiding kost tijd en geloofwaardigheid in verkoopproces – en op tijd een goede adviseur inschakelen. Want een van de belangrijkste taken van een adviseur is het managen van het koop/verkoopproces waardoor hij het tijdsverloop positief kan beïnvloeden. 

Zelf uw bedrijf (gedeeltelijk) verkopen? Klik hier voor meer informatie over het verkopen van uw bedrijf. 

Hans Minnaar, Florijnz

Hans is oprichter/directeur bij Florijnz, een snelgroeiende fusie en overname boutique (2016 31e bij FD Gazellen). Hans was ondermeer tot en met 2016 voorzitter van de DCFA en in 2015 en 2016 genomineerd voor Brookz fusie- en overnameadviseur van het jaar.

artikel delen


Nieuwste bedrijven te koop ontvangen?

Inschrijving Brookz nieuwsbrief
Schrijf je in voor de Brookz nieuwsbrief en ontvang tweemaal per week het nieuwste bedrijvenaanbod in je inbox!
 




Reden interesse