Fitnesscentrum/sportschool kopen of verkopen

14 februari 2020

U wilt een fitnesscentrum/sportschool kopen of uw fitnesscentrum/sportschool verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van fitnesscentra/sportscholen eruit ziet. De branche lift mee op de groeiende populariteit van een gezondere levensstijl bij consumenten, maar door de komst van prijsvechters staan de marges onder druk. 

Een fitnesscentrum/sportschool verkopen? Bereik 20.000 potentiële kopers binnen één week. 

Aantal overnames sector fitnesscentra/sportscholen

Fitnesscentra/sportscholen winnen aan populariteit. Maar Rabobank schetst wel het beeld dat de markt verzadigd is, waarbij het risico tot overcapaciteit aanwezig is. Hierdoor zullen de marges op langere termijn onder druk blijven staan en blijven de grote ketens de dienst uitmaken. 

Ook het aantal overnames van fitnesscentra/sportscholen schommelt al een aantal jaar tussen de 35 en 50. Ook voor de komende jaren wordt verwacht dat de groten de kleintjes gaan opslokken in een survival of the fittest-strategie, om de marges op peil te houden. Daarnaast stappen investeringsmaatschappijen steeds vaker in de wereld van fitness. Zo is Bencis Capital partners aandeelhouder in Fit Fir Free, ziet INKEF Capital en Peak Capital wel heil in OneFit en stapte Endeit Capital in de disruptor Virtuagym.

Aantal fusies en overnames fitnesscentra en sportscholen

Wat is een fitnesscentrum/sportschool waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation). 

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe fitnesscentra/sportscholen behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 4,00. Dat betekent dat een fitnesscentrum/sportschool gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,00 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,95.

Gemiddelde ebitda-multiple horeca, toerisme en recreatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Uw fitnesscentrum/sportschool waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten & cijfers over de markt voor fitnesscentra/sportscholen

De fitnesscentra/sportscholen winnen aan populariteit. De steeds bewust levende consument heeft meer te besteden én wil een gezondere en actievere levensstijl aanmeten. Daardoor ontstaan er ook steeds meer (vestigingen van) sportscholen, waarbij de grotere ketens de dienst uitmaken. Vorig jaar was BasicFit gemeten naar aantal vestigingen marktleider in Nederland met 152 vestigingen. SportCity/Fit For Free volgt met 107 vestigingen en Anytime Fitness met 60. Rabobank verwacht dat het aanbod op korte termijn nog verder zal toenemen, vooral door de komst van buitenlandse fitnessketens.

In cijfers weergegeven zag het aantal fitnesscentra/sportscholen er in 2019 als volgt uit (CBS):

Een fitnesscentrum/sportschool kopen? Bekijk het aanbod in Brookz. 

Trends en ontwikkelingen in de markt voor fitnesscentra/sportscholen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden fitnesscentra/sportscholen ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Boutique-concept 

Fitnesscentra concurreren voornamelijk op prijs, met name door de opkomst van prijsvechters in de markt. Slechts enkele fitnesscentra/sportscholen zijn in staat om op service onderscheidend te zijn. Wel zijn er mogelijkheden voor kleinere boutique-concepten, waarbij persoonlijke aandacht, begeleidend sporten en voedingsadvies een onderscheidende factor kan zijn.

#2 Online service en training 

De consument verlangt een optimale service, niet alleen qua begeleiding en apparatuur, maar zeker ook online. Denk bijvoorbeeld aan een website dat het inschrijven voor groepslessen snel en gemakkelijk maakt of een app met thuistraining om de klant ook na het vertrek uit te fitnesscentra/sportschool betrokken te houden.

#3 Ledenbehoud

Door het toegenomen aanbod staan marges onder druk. Ook is het een trend dat consumenten minder trouw zijn aan een fitnesscentrum/sportschool. Aandacht voor ledenbehoud en een duidelijke positionering is erg belangrijk in deze vechtersmarkt.

#4 Samenwerken 

Om weg te blijven van de moordende concurrentie met de low budget-centra en zeker te zijn van een toekomst, is het van belang dat fitnesscentra zich ontwikkelen tot gezondheidsexperts. Ze moeten het centrum worden voor preventieve bewegingsactiviteiten en de samenwerking opzoeken met zorgverleners en sportverenigingen.

Fitnesscentrum/sportschool verkopen?

Bent u op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor uw fitnesscentrum/sportschool. Plaats dan een anoniem profiel van uw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele fitnesscentra/sportscholen succesvol gekocht en verkocht.

Categorie├źn

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan Verkoop je bedrijf in 7 stappen!

* Verplicht veld



 

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Bedrijf verkopen

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Plaats profiel

Bekijk het bedrijfsaanbod op Brookz

Bedrijfsovername

Maak een gratis account aan en bekijk het volledige bedrijfsaanbod op Brookz met 600+ verkoopprofielen.

Registreer gratis!