Onverwacht overnamebod is waarschijnlijk nooit het beste bod

Aron de Jong, Mazars | April 11, 2017

Het komt regelmatig voor dat een ondernemer een onverwacht overnamebod krijgt op zijn bedrijf. Daarbij zet de potentiële koper gelijk in op een exclusief onderhandelingstraject. Maar moet je daar als verkopende ondernemer wel in meegaan? Aan het woord zijn overnamespecialisten Alexander den Boer en Aron de Jong. 

Overnamebod serieus onderzoeken

In het MKB zal niet zo vaak een onverwacht concreet bod plaatsvinden. In plaats hiervan wordt ‘op de deur geklopt’. Afhankelijk van de situatie (leeftijd, geen bedrijfsopvolging, ziekte.) en wensen (‘cashen’, toe aan een nieuwe uitdaging, etc.) van de DGA kan deze mogelijk onverwachtse interesse aanleiding geven een verkoop nader te onderzoeken. Indien de geïnteresseerde partij, na verstrekking van een informatiememorandum, een gewenste bieding uitbrengt met een hoge mate van ‘zekerheid’ voor het realiseren van een transactie of bereiken van een akkoord op hoofdlijnen op korte termijn, kan exclusiviteit worden verstrekt. Afhankelijk van een inschatting van de ondernemer (en adviseur) kan ook worden gekozen om andere mogelijke kopers te benaderen. Bij daadwerkelijke interesse van de eerste geïnteresseerde partij zal dit geen reden moeten geven om af te haken. Ondanks mogelijke onverwachtse interesse zou de voorkeur nog steeds moeten liggen bij een verkoop met de regie geheel in handen. Een geplande verkoop met een uitgedacht exitplan zal de kans op een voor de DGA succesvolle transactie dan ook maximaliseren.

Alexander den Boer, Van Oers
Alexander den Boer is partner bij Van Oers Corporate Finance. De afgelopen jaren was Alexander bij vele koop- en verkooptransacties betrokken en is hij een regelmatig gastspreker ten behoeve van fusie- en overname gerelateerde onderwerpen.

Blijf aan de bal bij een bedrijfsverkoop

Het is inderdaad nog maar de vraag of de potentiële koper die het bod doet voldoende kennis heeft over de onderneming, om te komen tot ‘het beste bod’. Ook kunt u als verkoper bij een onverwacht bod geen gebruik maken van het gevoel van concurrentie. Desalniettemin was de potentiële koper voldoende eager om een bod te doen. Dat heeft ook zo z’n waarde. Goed begrijpen waarom de potentiële koper precies geïnteresseerd is in uw onderneming kan, in combinatie met goed procesmanagement, helpen toch het maximale uit de onverwachte bieding te halen. Voordeel is dat het proces discreter is dan een breed opgetuigd verkoopproces. Ons advies: beoordeel het bod op zijn inhoud. Dit kan alleen als u zelf een goede perceptie heeft van uw onderneming, haar marktpositie en de waarde. En mocht deze potentiële koper niet geschikt zijn, dan kunt u altijd alsnog over gaan tot een breder verkooptraject. Zorg in ieder geval dat u zelf aan de bal blijft in het proces van de bedrijfsverkoop. Zo wordt onverwacht niet onbeheerst.

Aron de Jong, Mazars

Aron de Jong is sinds 2012 als directeur verbonden aan Mazars. Daarvoor werkte hij ruim 20 jaar bij twee ‘big-four’ kantoren. Zijn focus ligt op de middenmarkt met speciale aandacht voor DGA’s en participatiemaatschappijen.

artikel delen


Nieuwste bedrijven te koop ontvangen?

Inschrijving Brookz nieuwsbrief
Schrijf je in voor de Brookz nieuwsbrief en ontvang tweemaal per week het nieuwste bedrijvenaanbod in je inbox!
 




Reden interesse