Laura Schagen, BuyInside | September 17, 2015

“Néé mijn bedrijf staat niet in de verkoop! Ik ben nog te jong, over een paar jaar ga ik daar pas mee aan de slag!” Dat is nog wel eens de eerste reactie van directeuren-grootaandeelhouders als wij hen benaderen.

Bij verder doorvragen, merken wij echter dat de gedachte aan verkoop bij veel DGA’s wel degelijk ” latent” speelt en ze al langere tijd bezig zijn met hun opvolgingsvraagstuk. Verkoop zal eigenlijk pas over een aantal jaren concreet aan de orde zijn, maar velen van u realiseren zich dat ze hier nu eigenlijk al op moeten voorsorteren.

Toekomst van uw bedrijf

Een eerste belangrijke vraag om in dit stadium te beantwoorden is hoe u de toekomst van uw bedrijf ziet, zonder dat u er aan het roer staat? Zou het bedrijf aangesloten kunnen worden bij een grote concurrent (of andere strategische koper). Zijn er partijen die hiervoor in aanmerking komen? En, belangrijker: wilt u uw bedrijf wel laten opslokken? Wat betekent dat voor het personeel, de cultuur, de zelfstandigheid van het bedrijf en mogelijk ook voor het kunnen blijven verhuren van uw pand aan uw onderneming?

Vervolgens moet u zich afvragen of die concurrent, waar u al jaren tegen opbokst, wel geïnteresseerd is in een overname van uw bedrijf. En ook nog bereid is een realistische prijs te betalen, op het moment dat u hem benadert?

MBI’er samen met participatiemaatschappij

Maar wat is dan een alternatief? Geschikte opvolging binnen het bedrijf of familie is er vaak niet. Aan de mogelijkheid van een externe opvolger (eventueel samen met een investeerder) heeft u waarschijnlijk nog nooit serieus aan gedacht. Als wij DGA’s benaderen met een sterke MBI-kandidaat dan zijn ze vaak zeer geïnteresseerd om deze (serieuze) optie te verkennen. Het gaat dan om een goed passende ondernemer die bereid en in staat is zijn nek financieel uit te steken en die veel ervaring heeft in de branche. Iemand die in staat is om bijvoorbeeld het bedrijf verder internationaal uit te bouwen of een professionaliseringsslag kan maken. Ook voor grotere bedrijven, die niet snel aan een particuliere koper zouden denken is dit een realistische verkoopmogelijkheid. Het komt namelijk steeds vaker voor dat MBI-ers samen met een participatiemaatschappij een grotere overname realiseren.

Gefaseerde verkoop

Verkoop kan in één keer plaatsvinden, maar er is natuurlijk ook mogelijk om nog een aantal jaren samen met uw opvolger op te trekken. Dit biedt u de gelegenheid gedeeltelijk uw belang te verzilveren. Om vervolgens, met duidelijk afspraken over exit van uw resterend belang, te profiteren van een nieuwe groeispurt . Een groeispurt, die een externe ondernemer met nieuwe energie en aanvullende competenties kan inluiden. Mocht dit laatste u als DGA aanspreken dan is het vanzelfsprekend van belang om tijdig in actie te komen, ook als u uw exit pas over een paar jaar gepland had.

Zelf uw bedrijf (gedeeltelijk) verkopen? Klik hier voor meer informatie over het verkopen van uw bedrijf. 

Laura Schagen, BuyInside

Laura Schagen heeft veel ervaring met management buy-in trajecten en heeft zich hierin gespecialiseerd. In november 2007 is zij samen met Anne Huitema BuyInside gestart. Sindsdien heeft zij vele opvolgingstrajecten succesvol begeleid in uiteenlopende sectoren.

artikel delen