Kennisbank: Bedrijf verkopen

Blog
Happy exit? Hoe zorg je ervoor dat de maximale financiële én emotionele opbrengst uit je bedrijfsverkoop haalt? Lees verder op Brookz

Happy exit?

Je bedrijf verkopen is een emotionele achtbaan die lang niet altijd vrolijk eindigt. Hoe zorg je ervoor dat een exit ook een ‘happy exit’ wordt, waarbij je de maximale financiële én emotionele opbrengst uit je verkoop haalt? ‘Cashen is mooi, maar daar zit het echte geluk niet in.’

lees meer >
Blog
Als ondernemer kunt u beter een actief verkooptraject in gaan waarbij meerdere partijen in beeld kunnen komen. Lees verder op Brookz

Eerste bieder of beste bieder?

Als u als ondernemer wordt benaderd door een koper is het over het algemeen verstandig hier niet direct op in te gaan. Beter is het om een actief verkooptraject in te gaan waarbij ook andere partijen in beeld kunnen komen.

lees meer >
Blog
Het ideale moment om een bedrijf te verkopen is een geleidelijk proces met een mix van zakelijke en persoonlijke redenen. Lees dit blogartikel

Wanneer een bedrijf verkopen?

Hoewel groeipercentages per sector behoorlijk verschillen heeft een eigen studie onder 50 van onze klanten die in 2018 verkocht werden, laten zien dat de gemiddelde leeftijd waarop een bedrijf verkocht wordt 18 jaar is.

lees meer >
Praktijk
Boris Veldhuijzen van Zanten verkocht tech-platform TNW (The Next Web) aan de Britse Financial Times Group. Lees verder op Brookz

‘Dit is echt een droomovername’

Boris Veldhuijzen van Zanten bouwde in dertien jaar tech-platform TNW (The Next Web) uit tot een volwaardig media­ bedrijf. Om internationaal verder te groeien werd in maart een meerderheidsbelang verkocht aan de Britse Financial Times Group. ‘Ik vond het een ontzettend zwaar traject.’

lees meer >
Blog
Of de Autoriteit Consument & Markt (ACM) invloed heeft op uw bedrijf bij bedrijfsovername, hangt af van van beide partijen. Lees dit blogartikel op Brookz

De ACM bij overnames

Of de Autoriteit Consument & Markt (ACM) invloed heeft op uw bedrijf, hangt af van de omzetten van beide partijen in de transactie. Veel bedrijven zullen niet aan de minimum omzet komen, toch zijn er genoeg familiebedrijven die tijdens een deal wel met de ACM te maken kunnen krijgen.

lees meer >
Blog
Bij het opstellen van een strategie bij bedrijfsverkoop heeft u professionele en financieel-analytische hulp bij nodig. Lees dit blogartikel op Brookz

Het blijft mensenwerk

Het correct waarderen van een onderneming en het opstellen van een concrete strategie is belangrijk en daar heeft u professionele en financieel-analytische hulp bij nodig. Maar wat u vooral niet moet vergeten is dat het mensenwerk is, en blijft.

lees meer >
Blog
Het niet uitvoeren van een boekenonderzoek bij bedrijfsverkoop brengt risico's. Lees het in dit blogartikel op Brookz

Due diligence, een kostbaar bezit?

Juist in kleinere deals komt het weleens voor dat wordt afgezien van due diligence-onderzoek. Hoewel geen vaste regel, leert de ervaring: hoe lager de dealwaarde is, des te aantrekkelijker het kan zijn om een materieel due diligence-onderzoek achterwege te laten. Kostenbesparing en de gedachte dat het geld beter aan iets anders kan worden uitgegeven, is vaak de belangrijkste reden.

lees meer >

Due diligence, een kostbaar bezit?

Bedrijf verkopen

Juist in kleinere deals komt het weleens voor dat wordt afgezien van due diligence-onderzoek. Hoewel geen vaste regel, leert de ervaring: hoe lager de dealwaarde is, des te aantrekkelijker het kan zijn om een materieel due diligence-onderzoek achterwege te laten. Kostenbesparing en de gedachte dat het geld beter aan iets anders kan worden uitgegeven, is vaak de belangrijkste reden.

Horeca of leisure onderneming?

Bedrijf verkopen

Op enig moment in de levenscyclus van een horeca of leisure onderneming komt het onderwerp vanzelf een keer aan bod: moeten we uitbreiden, overnemen of de onderneming verkopen? En waar moet je dan allemaal rekening mee houden?

Bedrijfsverkoop praktijkcase: 'De stapel papier was gigantisch'

Bedrijf verkopen

Hans de Man verkocht zijn bedrijf aan een grotere branchegenoot. Zijn overname-advocaat behoedde hem voor overhaaste beslissingen. ‘Ik onderschatte hoe gedetailleerd de juridische informatie is die gevraagd wordt en hoeveel druk er soms op staat.’ 

Succesfactoren voor een dream exit

Bedrijf verkopen

Dit blog gaat in op de twee belangrijkste succesfactoren bij de verkoop van jouw bedrijf of bedrijfsgroei en geeft tips om er slim op in te haken: hoe voorspelbaar zijn de bedrijfsinkomsten? Begint de teller elke maand weer op nul of is er terugkerende omzet opgebouwd?. En hoe complex is de business? . 

Consolidatie groothandels

Bedrijf verkopen

De afgelopen jaren laat een versnelde consolidatie zien bij groothandels in de sector bouw, industrie, automaterialen, hout en verf. Wat betekent dat voor uw bedrijf als u actief bent in de groothandel?

Vendor Due Diligence

Bedrijf verkopen

Een due diligence, in de volksmond ook wel boekenonderzoek genoemd, is een vast onderdeel bij een overnametraject.