Restaurant kopen of verkopen

February 7, 2020

U wilt een restaurant kopen of uw restaurant verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van restaurants eruit ziet. In 2019 lijkt er een nieuw record van aantal overnames van restaurants te komen. Voornamelijk door een personeelstekort gaan veel restauranthouders de overnamemarkt op om via overnames geschikt personeel te vinden en te profiteren van de bijbehorende kostenbesparing. 

Een restaurant verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames sector restaurants

ABN Amro verwacht de komende jaren verdere schaalvergroting in de Nederlandse horeca. Ketens worden groter en er vinden bovengemiddeld veel overnames plaats. Horecabedrijven moeten een zekere omvang hebben om de veeleisende consument optimaal te bedienen. In 2018 liet een record aan overnames van eetzaken zien. Het aantal overnames komt in 2019 naar verwachting uit boven het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar en ketens zetten hun uitbreiding voort. Voor die expansie liggen al veel plannen klaar.

Aantal fusies en overnames restaurants per jaar

Wat is een restaurant waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe restaurants behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 4,0. Dat betekent dat een restaurant gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,0 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,95. 

Gemiddelde ebitda-multiple horeca/toerisme/recreatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen). 

Uw restaurant waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten & cijfers over de restaurantmarkt

Op korte termijn verwacht Rabobank dat de vraag naar restaurants verder zal toenemen, vanwege de ontwikkelingen in consumentenbestedingen en de keuze voor gemak, door de consument. Op langere termijn zal er sprake zijn van verdere ketenvorming. Daarnaast zullen procesinnovaties bijdragen aan een efficiëntere bereiding van eten. Wanneer consumentenbestedingen afnemen zullen vooral eetgelegenheden zonder duidelijke waardepropositie niet overleven.

In cijfers weergegeven zag het aantal restaurants er in 2019 als volgt uit (CBS):

  • In totaal circa 28.735 restaurants
  • Waarvan ongeveer de helft (14.685) uit 1 of 2 werkzame personen bestaat
  • En slechts 125 bedrijven hebben 50 tot 100 medewerkers in dienst

Er is sprake van vergaande ketenvorming in de sector, met ook nieuwe toetreders vanuit de food. Deze ketens zullen in staat zijn om te concurreren op onder meer prijs, door onder andere inkoopvoordelen, waardoor marges onder druk komen te staan. ING verwacht een groei van omzetvolume voor restaurants in 2019 van 1,5 procent en ook 1,5 procent in 2020.

Een restaurant kopen? Bekijk het aanbod in Brookz. 

Trends en ontwikkelingen in de restaurantmarkt

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden restaurants ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Maaltijdbezorging een kans 

De bezorgmarkt voor maaltijden maakt een flinke opmars door. Voor veel restaurants is het niet meer weg te denken in hun bedrijfsmodel. Maar de keuken moet het aankunnen, niet alle maaltijden zijn geschikt en restaurantgasten mogen er niet onder lijden. Ook door de commissies, de strakke deadlines voor levering en de kans op verlies van focus zijn er restauranthouders die er bewust niet voor kiezen om maaltijden te bezorgen. 

#2 Nieuwe doelgroep 

De bezorgmarkt zorgt ook voor toegang tot nieuwe doelgroepen. Toeristen die een slaapplaats huren en die goed willen eten terwijl ze van hun gehuurde appartement genieten. Longstayers - die voor een paar maanden wonen en werken - hebben vaak wel het geld, maar niet de tijd om thuis te koken. En ook huurders van werkruimtes, zoals freelancers, die met collega’s of partners willen eten zonder gebruik te maken van de kantine, vormt een potentiële nieuwe doelgroep. 

#3 Personeelstekort 

In 2019 groeit het aantal restaurants verder, volgens ING. Meer restaurants betekent ook een grotere vraag naar chefs, keukenhulpen en bedienend personeel. Daar zit momenteel ook het voornaamste pijnpunt; zo geeft bijna een op de drie restauranthouders aan te worden belemmerd door een tekort aan personeel.

#4 Actief tegen voedselverspilling 

Voedselverspilling is een maatschappelijk probleem, wat steeds meer aandacht krijgt. Rabobank verwacht dat steeds grotere maatschappelijke druk hen zal aansporen om voedselverspilling tegen te gaan. Dit biedt een kans voor restauranthouders, door de steeds bewustere consument te laten zien dat er bewust met voedsel wordt om gegaan. Daarbij biedt het tegengaan van voedselverspilling ook kansen om de rentabiliteit te verhogen.

Restaurant verkopen?

Bent u op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor uw restaurant. Plaats dan een anoniem profiel van uw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele restaurants succesvol gekocht en verkocht.

artikel delen


Nieuwste bedrijven te koop ontvangen?

Inschrijving Brookz nieuwsbrief
Schrijf je in voor de Brookz nieuwsbrief en ontvang tweemaal per week het nieuwste bedrijvenaanbod in je inbox!
 




Reden interesse