Wellness/sauna kopen of verkopen

06 februari 2020

U wilt een wellness/sauna kopen of uw wellness/sauna verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van wellness/sauna eruit ziet. Door het gunstig economische klimaat stijgt het aantal sauna’s en het aantal saunabezoeken. Maar eigenaren van een wellness moeten wel blijven vernieuwen om voldoende bezoekers ter trekken.

Uw wellness/sauna verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames sector wellness/sauna

Concrete cijfers over het aantal overnames van wellness-gelegenheden en sauna’s zijn er niet. Wel is het een feit dat het aantal sauna’s over de afgelopen jaren is toegenomen; inmiddels zijn er 168 sauna’s in Nederland. Daarnaast nemen de grotere saunaketens steeds meer ‘kleinere’ sauna’s over om vooral op het gebied van schaalvergroting te profiteren, bijvoorbeeld door het bedingen van een lagere prijs bij inkoop.

Recente overnames in de wellness/sauna-markt

Elk jaar worden er wel meerdere wellness/sauna gekocht en verkocht. Hieronder een voorbeeld van een recente overname in de wellness/sauna-markt:

Aandeel overnames horeca/toerisme/recreatie

Wat is een wellness/sauna waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation). 

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe wellness/sauna behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 4,00. Dat betekent dat een wellness/sauna gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,00 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,95.

Gemiddelde ebitda-multiple horeca/toerisme/recreatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Uw wellness/sauna waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten & cijfers over de wellness/sauna-markt

De groeiende economie pakt gunstig uit voor sauna’s. De consument heeft meer te besteden om een gezondere levensstijl te realiseren. Naast de gezonde keuzes in voeding, neemt de populariteit in ontspanning ook toe. Dit is terug te zien in de groei van het aantal saunabezoeken in Nederland. Dat kan gevoelens van stress verminderen in een tijd waar de meeste mensen continue bereikbaar zijn.

Tussen 2010 en 2016 steeg het saunabezoek liefst met 42 procent naar 15,6 miljoen, volgens ABN Amro. In 2016-2017 bezocht één op de tien Nederlanders minimaal een keer per jaar de sauna. En vermoedelijk is dat bezoek in de economisch gunstige jaren daarna verder toegenomen voor deze conjunctuurgevoelige branche. 

In cijfers weergegeven zag het aantal wellness/sauna er in de periode 2010-2019 als volgt uit (ABN Amro):

 

Aantal sauna's in Nederland

Daarnaast steeg ook het aantal schoonheidssalons, zonnebankstudio’s en massagesalons explosief over de afgelopen jaren, volgens onderzoek van Locatus. Het aantal schoonheidssalons steeg van 2.718 in 2012 naar 3.846 in 2018. Het aantal zonnebankstudio’s nam toe van 512 in 2012 naar 545 in 2018. En het aantal massagesalons ging omhoog van 103 in 2012 naar 661 in 2018. Het gunstig economische tij heeft dus een nadrukkelijk positief effect op de wellnessindustrie.

Een wellness/sauna kopen? Bekijk het aanbod in Brookz

Trends en ontwikkelingen in de wellness/sauna-markt

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden wellness/sauna ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Gezondheid in bredere zin 

Jongere generaties hechten veel belang aan gezondheid in bredere zin. Kansrijk is daarom het aanbieden van extra wellness-activiteiten, zoals fitness, yoga, mindfulness en sportlessen, in combinatie met gezonde maaltijden. Daarnaast kunnen sauna’s ook groepsactiviteiten voor deze doelgroep inrichten. Dit kan ook de gemiddelde omzet per bezoeker, die de afgelopen jaren nauwelijks steeg, verhogen. 

#2 Langer verblijf aanbieden 

Voor de oudere doelgroep moeten sauna’s zich volgens het sectorrapport van ABN Amro richten op korte vakanties. Door overnachtingen te bieden, maken sauna’s langer verblijf aantrekkelijker. Bij deze doelgroep is de besteding hoger en zij gaan vaker op vakantie. Sauna’s kunnen inspelen op de wensen van deze doelgroep door comfort, gemak en gezonde en gevarieerd eten te bieden.

#3 Dynamische prijzen 

Om de korte verblijven te blijven stimuleren en ook op lange termijn een saunabezoek laagdrempelig te houden, is het belangrijk meer flexibiliteit te bieden in betaalmethoden. Zo zijn er al sauna-apps waarbij de bezoekers kan inchecken en bij het uitchecken het aantal minuten van verblijf afrekent. Ook dynamic pricing is een mogelijkheid voor betere spreiding van de drukte en het optimaliseren van de openingstijden. 

#4 Blijf vernieuwen 

De behoefte aan ontspanning bestaan, maar eigenaren van sauna’s moeten oppassen niet gemakzuchtig te worden. De groei in de afgelopen jaren was mede gedreven door de vele kortingsacties, maar om klanten op lange termijn te binden is vernieuwing van belang. Dit maakt hen ook meer weerbaar nu de economische groei in tempo vertraagt.

Wellness/sauna verkopen?

Bent u op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor uw wellness/sauna. Plaats dan een anoniem profiel van uw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 20.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele wellness/sauna succesvol gekocht en verkocht.

Categorie├źn

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan Verkoop je bedrijf in 7 stappen!

* Verplicht veld



 

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Bedrijf verkopen

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Plaats profiel

Bekijk het bedrijfsaanbod op Brookz

Bedrijfsovername

Maak een gratis account aan en bekijk het volledige bedrijfsaanbod op Brookz met 600+ verkoopprofielen.

Registreer gratis!