#1 Zo kochten deze drie ondernemers hun droombedrijf

Peter Rikhof, Brookz | July 4, 2017

Ieder jaar maken duizenden ondernemers hun droom waar: zij kopen een bedrijf en starten een nieuw leven.  Maar daar gaat wel wat aan vooraf. Lees hieronder hoe Jaap, Hendrik-Jan en Ewout de hindernissen op weg naar hun droombedrijf wisten te overwinnen.

Deze ondernemers waren bereid langdurig te zoeken, advies in winnen, teleurstellingen te verwerken en hun doelstellingen onderweg bij te draaien.

#1 Na loondienst op eigen benen staan

Na het opstellen van een duidelijk zoekprofiel nam Jaap Bakker met succes een bedrijf over. Hij kocht Highway Hawk, een internationale groothandel in motoronderdelen en -accessoires. ‘Ik teken voor één procent marktaandeel in de Verenigde Staten.’

Het logo met de adelaar op het pand van Highway Hawk torent hoog boven de rest van de bedrijven uit op industrieterrein Harselaar in Barneveld. Hoewel de naam van de groothandel in motoronderdelen en -accessoires een American klank draagt, heeft de onderneming puur Nederlandse wortels. ‘Ook ik dacht dat het bedrijf van Amerikaanse oorsprong was’, bekent de nieuwe directeur- grootaandeelhouder Jaap Bakker.

Na een jarenlange carrière in loondienst en vele klussen als (interim-)manager wilde hij op eigen benen staan. ‘Ik ben altijd commercieel bezig geweest, maar heb mijn hele leven gebakken lucht verkocht.’ Een eigen zaak moest er voor zorgen dat de 45-jarige Bakker met tastbare producten ging werken. Een aantal jaar geleden had hij tweemaal uitzicht om een bedrijf over te nemen; een groothandel in houten speelgoed en een recyclingbedrijf van inktcartridges.

‘Ditmaal zei ik tegen mijn vrouw: ik ga het heel serieus aanpakken.’

Tweemaal ketste de overname af, waarna hij door de economische crisis zijn overnameplan noodgedwongen in de ijskast zette. Bakker wilde de crisis uitzitten, maar bedacht ook dat hij als koper wellicht de overhand had op de overnamemarkt. ‘De vorige twee keren heb ik het hele proces zelf bewandeld. Ditmaal zei ik tegen mijn vrouw: ik ga het heel serieus aanpakken.’

Bakker stapte naar een overnameadviseur, die samen met hem een concreet zoekprofiel opstelde. ‘Daar kwam uit dat ik een internationale groothandel met een tastbaar consumentenproduct zoek, met minimaal 5 miljoen euro omzet en een omvang van minimaal 25 medewerkers’, zegt Bakker. ‘Dat aanbod is niet zo heel groot in Nederland. Plus, het bedrijf moet ook nog in de etalage staan.’

Bekijk het overzicht van alle bedrijven te koop aangeboden

Op zoek naar een bedrijf ter overname of wilt u investeren? Op Brookz staan meer dan 600 actuele bedrijven te koop aangeboden.

 

De eerste onderneming die de overnameadviseur op het netvlies had was Highway Hawk, een bedrijf dat Bakker als fervent motorrijder meteen aansprak. De MBI-kandidaat ging eerst – zonder adviseurs – praten met de algemeen directeur (met een aandelenbelang van 25 procent) om te peilen of ze op één lijn zaten qua bedrijfsstrategie. Het klikte tussen beide en het duo ging de haalbaarheid van hun ambitie uitwerken in een businessplan.

Daarna onderhandelde Bakker met de grootaandeelhouder die al met pensioen was. Bakker: ‘Ik kwam bij hem thuis en binnen een uur waren we er met z’n tweeën uit. Op de terugweg werd ik overspoeld door emoties. Ik dacht: wat heb ik nou gedaan? Maar daarna volgde al snel euforie.’

Internationale groei

Het internationale aspect is nadrukkelijk aanwezig, want Highway Hawk ontwerpt zelf motoraccessoires, mag van grootmachten Harley Davidson en Triumph volgens hun richtlijnen onderdelen maken en produceert beide groepen in China. Het Barneveldse bedrijf levert momenteel aan dealers en agentschappen in 27 landen.

Het speerpunt van het ambitieuze plan is marktaandeel veroveren in Noord- en Latijns-Amerika. ‘Hoewel de concurrentie daar massaal is, zou ik al voor één procent van de markt tekenen.’ De wereld van motor- onderdelen en –accessoires is mondiaal een miljardenmarkt, maar ook een klein wereldje van ons-kent-ons. ‘Bovendien moet je er qua karakter tussen passen’, legt Bakker uit. ‘Een voormalig bankier die als MBI’er het roer bij Highway Hawk overneemt? Nee, dat zou echt niet werken in deze branche.’

#2 Een zoektocht langs 70 bedrijven

Hendrik Jan Molenaar wist precies wat voor bedrijf hij wilde kopen. Toch bezocht hij meer dan zeventig ondernemingen voordat hij WDH Machinefabriek kocht. ‘Wanneer je als individu op zoek gaat naar een bedrijf, heb je als nadeel dat je niet anoniem kunt opereren.’

Hendrik Jan Molenaar is geen onbekende met overnametrajecten. Tijdens zijn jaren als directeur business development bij Aggreko, een internationale verhuurder van aggregaten en koeling, voerde hij regelmatig acquisitiegesprekken met potentiële overnamekandidaten in binnen- en buitenland.

Maar toen hij zelf op zoek ging naar een bedrijf om over te nemen, liep hij tegen een bekend struikelblok aan. Het zoekprofiel had Molenaar al helder op zijn netvlies; een productiebedrijf met een engineeringtak, dat nauw samenwerkt met de klant in een nichemarkt. Met die blik benaderde hij ondernemingen om met de ondernemer tijdens een kop koffie over de toekomst van zijn bedrijf te praten.

‘Verkopende ondernemers houden meestal kaarten tegen de borst’

De gesprekken kwamen er, maar een concrete vervolgafspraak niet. ‘Wanneer je als individu op zoek gaat naar een bedrijf, heb je als nadeel dat je niet anoniem kunt opereren’, legt Molenaar uit. ‘Omdat verkopende ondernemers hun kaarten meestal tegen de borst houden, is het lastig om überhaupt binnen te komen. Na zes maanden besefte ik dat ik een iemand nodig had die voor mij deuren kon openen.’

De 51-jarige ondernemer klopte bij een overnameadviseur aan. Omdat Molenaar al voor ogen had wat voor soort bedrijf hij zocht, kon er snel geschakeld worden. Op de longlist met passende bedrijven werd gestreept, zodat er een shortlist met interessante ondernemingen overbleef.

Tijdens de gehele zoektocht bezocht Molenaar ruim 70 bedrijven. Op die manier kon hij bedrijfstakken leren kennen, waardoor hij zijn zoekprofiel steeds verder aanscherpte. Molenaar: ‘Door al die huisbezoekjes durf ik wel te zeggen dat ik inmiddels het ideale bedrijf gevonden heb.’

Op zoek naar een investeerder

In het Brabantse Eersel vond hij zijn gedroomde bedrijf in WDH Machinefabriek. Deze onderneming ontwerpt, produceert en repareert hydraulische cilinders voor de off- shore-, bagger- en de industriële sector en levert aan klanten als kranenbouwer Huisman en baggeraar Boskalis.

In eerste instantie leek er een deal in de maak met blijvende betrokkenheid van de vier verkopende aandeelhouders, maar het kwartet bood uiteindelijk het volledige aandelenpakket aan. ‘Dat veranderde de insteek van de overname’, aldus Molenaar, ‘want ik realiseerde me al snel dat ik op zoek moest naar een investeerder om de deal rond te krijgen.’

Zo begon er voor Molenaar weer een nieuwe selectieronde, maar ditmaal van investeerders. Samen met zijn overnameadviseur schreef hij een nieuw businessplan voor WDH Machinefabriek dat was toegespitst op een groeiscenario met een investeringsmaat- schappij aan boord.

Internationale strategie

Zijn adviseur selecteerde een aantal kapitaalkrachtige partijen en Molenaar pitchte zijn plannen aan een vijftal investeerders. Uiteindelijk trok Berk Partners – het investeringsvehikel dat is opgericht door oud-coureur Ben Pon – aan het langste eind. De investeerder heeft 40 procent van de aandelen in handen, Molenaar de resterende 60 procent.’

Samen met de investeringsmaatschappij heeft Molenaar een internationale strategie uitgestippeld voor de komende jaren. De ambities van de directeur-grootaandeelhouder zijn groot met WDH Machinefabriek. Vooral over de landsgrenzen valt nog veel terrein te winnen voor de Brabantse onderneming. ‘Er is ontzettend veel kennis op het gebied van hydraulica binnen dit bedrijf. Daarom twijfel ik er niet aan dat wij dé specialist in op maat gemaakte cilinders worden, zowel in Nederland als daarbuiten.’

Bekijk hier onze drie tips over hoe je een bedrijf overneemt:

#3 Nooit meer een pak en een das aan

Ewout Braggaar wilde na ruim twintig jaar goedbetaalde loondienst in de financiële dienstverlening zelf wel eens ondernemen. Na een zoektocht van twee jaar kocht hij Run2Day en kon hij eindelijk zijn das afdoen.

Nooit meer een pak en een das, zegt Ewout Braggaar over zijn overname van Run2Day, een keten van 23 winkels met hardloopschoenen. Onder zijn spijkerbroek draagt hij blauwe Nikes, de nieuwste vederlichte hardloopschoenen, die hij vandaag test.

Op de vloer van de winkel ligt een rode atletiekbaan waarop klanten een stukje kunnen rennen. De verkopers, allemaal fanatieke hardlopers, adviseren met behulp van videobeelden op welke schoenen klanten het beste lopen. ‘Wanneer je hier een bepaalde schoen krijgt geadviseerd, ga je echt niet op internet zoeken.’ In de kelder onder de winkel is het eerste Runhouse ingericht, een rode ruimte vol graffiti, waar hardloopgroepen bij elkaar komen om daarna een stuk door het Vondelpark te rennen.

Braggaars eerste kennismaking met ondernemerschap was als franchisenemer van een ING-filiaal. Nadat ING na tweeënhalf jaar de stekker uit de formule trok, was hij weliswaar ondernemer af, maar hij had wel een afkoopbedrag op zijn bankrekening.

Vliegschool, bloembollenhandel en Curaçaos vastgoedbedrijf

Hij zag tijdens zijn twee jaar durende zoektocht tientallen bedrijven en praatte met een vliegschool, een bloembollenhandel en een Curaçaos vastgoedbedrijf, maar die overnames ketsten af. Totdat zijn overnameadviseur hem wees op Run2Day. Oprichter Henry Dullink had het bedrijf uitgebouwd tot een keten van 23 winkels en vond dat het bedrijf de volgende groeifase met een nieuwe ondernemer in moest.

Braggaar trof het bedrijf helemaal verkoopklaar aan. ‘De boekhouding en de automatisering waren heel strak. In het MKB kom je dat zelden zo tegen. Ik kan elke avond de omzet van iedere winkel zien.’ Aan de hand van het informatiememorandum deed Braggaar een openingsbod - een factor maal de winst - dat niet ver van de vraagprijs lag.

Al na paar weken praten een basisovereenkomst

Ze kwamen na een paar weken tot elkaar en tekenden een letter of intent. ‘Wanneer de ene partij graag wil verkopen, de andere graag wil kopen en beide een faire deal willen, dan hoeft het niet lang te duren voor je een basisovereenkomst hebt.’

Ondanks het feit dat Braggaar geen professionele ervaring in de retail had, wilden alle drie de banken die hij benaderde de deal graag financieren, waardoor hij een scherpe rente kon onderhandelen. ‘Ze konden alle factoren die ze graag zien bij me afvinken: leidinggevende ervaring, goed onderbouwde investeringsaanvraag, solide bedrijf in een branche met groei.’

Veel zelf doen bespaart kosten

En natuurlijk eigen geld. Het grootste deel van zijn afkoopsom van ING stond nog op zijn rekening. Doordat Braggaar het financiële deel van de overname mede zelf deed – hij schreef samen met zijn overnameadviseur een zestig pagina’s dik financieel memorandum – waren de totale kosten van de overname relatief laag, enkele tienduizenden euro’s.

Braggaars hobby is wielrennen, maar hij loopt nu ook, vijf of 7,5 kilometer per keer. ‘De tijden die ik loop, durf ik niet hardop te zeggen. Dan lacht m’n personeel me uit. We hebben verkopers die de marathon in 2:40 uur lopen.’

>> Bekijk hier alle bedrijven te koop op Brookz

Bedrijfsovername stappenplan

Wilt u succesvol een bedrijf overnemen? Lees dan de andere 5 essentiële stappen in het bedrijfsovername stappenplan.

Stap 2: Stel vast welk bedrijf bij u past (en welke niet)

Stap 3: Creëer een gestructureerd proces

Stap 4: Analyseer de waarde en potentie van een over te nemen bedrijf

Stap 5: Bereid je goed voor op het eerste verkennende gesprek

Stap 6: Bepaal welke adviseurs u nodig heeft

Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof is oprichter en algemeen directeur van Brookz. Hij is auteur van Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf? en heeft sinds 2007 twee keer een bedrijf overgenomen en drie bedrijven met succes verkocht.

artikel delen