#2 Hoe stel ik een effectief zoekprofiel op?

Peter Rikhof, Brookz | July 4, 2017

Weet u nog niet precies welk bedrijf voor u geschikt is? Geen zorgen. De meeste ondernemers die de zoektocht beginnen hebben geen idee wat hun ideale bedrijf is. Begin daarom met het opstellen van een zoekprofiel dat u de noodzakelijke focus geeft.

Bij het opstellen van een zoekprofiel kunt u denken aan de volgende criteria: 

  • Branche
  • Type bedrijf
  • Omvang van het bedrijf
  • Regio  
  • Stadium groeicyclus
  • Risico
  • Cashflow
  • Tijdspad met deadline

Hieronder zijn deze criteria verder uitgewerkt. Mogelijk hanteert u zelf nog andere criteria; voeg deze dan toe aan deze lijst. 

Vervolgens is het belangrijk om deze criteria een rangorde te geven, gebaseerd op wat voor u belangrijk is. Dat hangt natuurlijk af van uw unieke skills: iemand die uitblinkt in sales- en marketing zal branche een andere weging geven dan iemand met grote technologische kennis op een specifiek terrein.

> Plaats hier uw eigen zoekprofiel op Brookz

 #1 Branche

De meeste kopers zullen begrijpelijkerwijs in eerste instantie in hun eigen branche zoeken. Maar vergeet niet dat het slechts een van de factoren is die uw zoekprofiel bepaalt, andere factoren kunnen zwaarder wegen.

#2 Regio

Ook de regio is een belangrijk zoekcriterium. Vooral als u erg gehecht bent aan een bepaalde omgeving, hetzij omdat u er prettig woont en bijvoorbeeld schoolgaande kinderen heeft, hetzij omdat u er een groot netwerk heeft opgebouwd, zal die regio bepalend zijn voor waar u gaat zoeken.

#3 Type bedrijf

Wat voor soort bedrijf zoekt u? Kort door de bocht zijn er drie mogelijkheden: een productiebedrijf, een dienstverlenend bedrijf of een handelsbedrijf. Waar de keuze voor de regio wordt bepaald door de omstandigheden, ligt de keuze voor bedrijfstype veel dichter bij uw persoonlijke voorkeuren.

Een productiebedrijf is vaak behoorlijk kapitaalintensief. Een dienstverlenend bedrijf - vooral in de zakelijke dienstverlening - is relatief kapitaalextensief. Ruim een derde van alle bedrijven in Nederland behoort tot de dienstverlenende sector, variërend van architectenbureaus tot stomerijen en van reisbureaus tot administratiekantoren.

Als laatste bedrijfstype kennen we de handelsbedrijven. Deze kunnen weer worden onderverdeeld in detailhandel (winkels) en groothandelsbedrijven, die als tussenschakel fungeren tussen producent en detailhandel. Bij de keuze voor retail of groothandel is de vraag relevant of u zich thuis voelt bij B2C of B2B. 

#4 Risico

Hoeveel risico bent u bereid te lopen? Houd daarbij rekening met de economische oerwet dat risico en rendement twee communicerende vaten zijn. Hoe hoger het geëiste rendement, hoe hoger het risico en vice versa. Bepaalde bedrijfstakken en branches (bijvoorbeeld ict) zijn risicovoller dan andere (bijvoorbeeld de schoonmaakbranche), maar daar staat tegenover dat de kans op een hoger rendement ook groter is.    

Het risico hangt niet alleen samen met de omstandigheden van het bedrijf, maar ook met uw persoonlijke situatie. Zeker als de hypotheeklasten en het levensonderhoud van uw gezin grotendeels op uw schouders rusten, is het verstandig om vooraf duidelijke grenzen te stellen. Welk deel van uw spaargeld bent u bereid te investeren? Bent u bereid om de overwaarde van uw huis in te zetten? Bent u bereid om hoofdelijk aansprakelijk te zijn voor de banklening?

Overigens is het een fabeltje dat ondernemers graag risico’s nemen. Een goede ondernemer zal altijd proberen zijn risico’s tot een minimum te beperken.

#5 Omvang

De omvang van een bedrijf wordt meestal uitgedrukt in aantal medewerkers, omzet, de bruto winst, het aantal klanten of uiteindelijk de vraagprijs van het bedrijf. Het is belangrijk dat deze criteria overeenkomen met uw managementervaring, het bedrag dat u kunt financieren en uw persoonlijke voorkeuren. Als u niet zoveel leidinggevende ervaring hebt, is het niet verstandig gelijk een bedrijf met twintig medewerkers over te nemen.

En wat het aantal klanten betreft: de ene ondernemer vindt het prettig om heel veel klanten te hebben, waar hij allerlei marketingacties op kan loslaten, terwijl de ander het liefst een overzichtelijk klantenbestand heeft, waar persoonlijke aandacht en relatiemarketing belangrijker zijn.               

#6 Cashflow

Een van de belangrijkste elementen van een over te nemen bedrijf is de cashflow. De hoogte van de vrije geldstromen is bepalend voor de uiteindelijke financieringsmogelijkheden. Daarnaast is de omvang van de cashflow bepalend voor de hoogte van de management fee die u zichzelf kunt betalen.

Logischerwijs is de prijs van een bedrijf met een hoge stabiele cashflow een stuk hoger dan een bedrijf met een lage cashflow. Daar staat tegenover dat een bedrijf met een lage of zelfs negatieve cashflow weer meer interessante groeimogelijkheden kan bieden, zeker als u aspiraties heeft als ‘bedrijvendokter’.

Bekijk onze tips over hoe je een bedrijf overneemt:

#7 Stadium groeicyclus

In aansluiting op het vorige criterium: waar bevindt het over te nemen bedrijf zich in de groeicyclus? Zoekt u een cash cow, een groeibedrijf of een turnaround?

Een cash cow is een stabiel bedrijf met een goede marktpositie in een volwassen markt, en meestal met goede marges. een groeibedrijf is een onderneming met sterk stijgende omzetten en dito marges. Als u zo’n bedrijf koopt, ga er dan vanuit dat u een premie moet betalen voor het toekomstige opwaartse omzet- en winstpotentieel. Dit potentieel zal nog wel waargemaakt moeten worden, dus u zult zelf over de nodige ondernemende kwaliteiten moeten beschikken.

Goed om te weten: Een turnaround is is relatief goedkoop, maar er moet wel onmiddellijk worden ingegrepen. Bovendien zijn de risico’s groot.

#8 Tijdpad

Het valt moeilijk te voorspellen hoe lang het zoekproces zal duren. Gemiddeld moet u rekenen op een jaar tot anderhalf jaar voordat er uiteindelijk een handtekening is gezet. Stel u zelf een deadline, en maak iedere dag tijd vrij om aan het project te werken. 


Het ideale bedrijf bestaat niet

Als u alle zoekcriteria in beeld en geprioriteerd heeft, maakt dat het zoekproces een stuk overzichtelijker. Tijdens het grasduinen op internet weet u welke profielen wél de moeite waard zijn om op te reageren en welke niet. Ook door bedrijvenmakelaars wordt u veel serieuzer genomen als u met een welomlijnd zoekprofiel komt. Intermediairs zien maar al te vaak ‘ondernemers’ voorbijtrekken die geen idee hebben wat ze willen, die de ene dag warmlopen voor een sportschool en de volgende dag weer interesse tonen in een detacheringsbureau.

Zorg ervoor dat uw zoekprofiel realistisch is. Let goed op de samenhang van de criteria en beschouw het zoekprofiel niet als een statisch document. Tijdens het proces krijgt u steeds helderder voor ogen wat u zoekt. Pas daar uw zoekprofiel op aan.       

En bedenk: hoeveel bedrijven er ook te koop staan, de perfecte match bestaat niet. Aan ieder bedrijf, hoe goed het ook matcht met uw profiel, mankeert wel iets: het product spreekt nét niet genoeg tot de verbeelding, de geografische ligging is suboptimaal of het personeelsbestand is te groot.

Blijf daarom niet zoeken tot u het ideale bedrijf gevonden heeft. Treft u een bedrijf dat grotendeels voldoet aan uw wensen, ga dan het gesprek aan.

Bedrijfsovername stappenplan

Wilt u succesvol een bedrijf overnemen? Lees dan de andere 5 essentiële stappen in het bedrijfsovername stappenplan.

Stap 1: Leer van anderen hoe zij een bedrijf kochten

Stap 3: Creëer een gestructureerd proces

Stap 4: Analyseer de waarde en potentie van een over te nemen bedrijf

Stap 5: Bereid je goed voor op het eerste verkennende gesprek

Stap 6: Bepaal welke adviseurs u nodig heeft

Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof is oprichter en algemeen directeur van Brookz. Hij is auteur van Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf? en heeft sinds 2007 twee keer een bedrijf overgenomen en drie bedrijven met succes verkocht.

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!