Crowdfunding: risico of innoverend alternatief?

Friso Kuipers, AenF Partners | June 29, 2017

Steeds vaker maken ondernemingen bij de financiering van een investering (zoals een bedrijfsovername) gebruik van crowdfunding. De voor- en nadelen even op een rijtje.

Crowdfunding is een alternatieve vorm van financiering waarbij veelal particuliere investeerders direct of via een online platform investeren in een onderneming. Echter, binnen het MKB vinden investeringen voornamelijk plaats met behulp van eigen middelen of een bankfinanciering. Desalniettemin wint ook binnen het MKB crowdfunding aan populariteit.

De opkomst van social media heeft voor een groot deel bijgedragen aan deze toename, omdat investeerders hierdoor makkelijker te vinden zijn. Ook de concurrentie voor crowdfundingplatforms zelf neemt sterk toe. Er zijn op dit moment al meer dan 90 crowdfundingplatforms. De meest bekende crowdfundplatforms voor ondernemers zijn: GeldvoorElkaar, Collin Crowd fund, Kickstarter en Symbid. Veel ondernemers zien door het grote aanbod door de bomen het bos niet meer en vragen zich bovendien af wat nou precies de toegevoegde waarde is van crowdfunding ten opzichte van andere vormen van financiering?

Crowdfunding: De voordelen

De stijgende populariteit van crowdfunding is begrijpelijk en te verklaren door de voordelen die deze alternatieve vorm van financiering biedt. Ten eerste stelt het een ondernemer in staat om projecten onafhankelijk van een bank te financieren. Hierdoor kunnen projecten die niet interessant worden bevonden door een bank, toch worden gerealiseerd. Bovendien kan crowdfunding dienen als aanvulling op een reguliere bancaire financiering.

Ten tweede kan crowdfunding als marketing instrument worden ingezet. Dit impliceert aan de ene kant dat een ondernemer de investeerder moet “overtuigen” van de toegevoegde waarde van een desbetreffend project. Waar banken vooral geneigd zijn om financiële argumenten als leidend aan te houden, speelt bij crowdfunding de geloofwaardigheid van het verhaal en overtuigingskracht van de ondernemer vooral een belangrijke rol. Aan de andere kant kan crowdfunding ook helpen om een bedrijf op de kaart te zetten en derhalve leiden tot meer naamsbekendheid (spijkerbroekenmerk Mudjeans).

Tot slot kan crowdfunding  resulteren in crowd engagement. Investeerders hebben bij crowdfunding over het algemeen meer binding met hun investeringen. Dit resulteert in een interessante dynamiek tussen een onderneming en de investeerders, waarbij de onderneming waardevolle feedback van de investeerders kan ontvangen.

Crowdfunding: De nadelen

Uiteraard biedt crowdfunding niet alleen voordelen. Zo vereist een succesvolle crowdfunding campagne veel tijd en inspanning vanuit de ondernemer en lijkt het bovendien kostbaar ten opzichte van bancaire financiering. Daarnaast is crowdfunding ook niet geschikt voor elke soort investering. Bijvoorbeeld financiering door de crowd van een bedrijfsovername is een lastige situatie. Een verkopende partij bij een overname eist namelijk vaak dat de transactie vertrouwelijk blijft tot het moment dat de deal is afgerond. Delen met het publiek is dan op zo’n moment niet aan de orde. Een tijdelijk overbruggingskrediet gevolgd door crowdfunding kan daarbij uitkomst bieden.

Verder wordt crowdfunding vaak gezien als een relatief dure vorm van financiering ten opzichte van de bank. Echter doordat de banken zich steeds minder focussen op de kleinere MKB financieringen lijkt crowdfunding een niet weg te denken alternatief uit het financieringspallet. 

We kunnen constateren dat anno 2017 crowdfunding nog steeds aan populariteit wint en dat de verschillende platforms ook verder professionaliseren. Onze verwachting is dat in de toekomst crowdfunding meer zal worden toegepast in de fusie- en overnamepraktijk. 

Friso Kuipers, AenF Partners

Friso Kuipers is directeur bij AenF Partners en is al bijna 15 jaar actief in het vak van fusies en overnames. Friso houdt zich bezig met alle fases binnen het fusie- en overnameproces, van strategische en financiële analyses tot waardebepalingen en onderhandelingen.

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!