Crowdfunding: kans of bedreiging?

Geert Hoedjes, JAN© | February 11, 2016

Crowdfunding is meer dan alleen een financieringstool. Met crowdfunding zorg je voor bekendheid van je product of dienst en krijg je inzicht in de markt voor je product.

Crowdfunding is inmiddels in financieringsland een bekend begrip. Volgens onderzoek van Douw&Koren werden in 2015 meer dan 3.500 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd. In totaal werd er in dat jaar 128 miljoen euro via crowdfunding opgehaald, waarvan € 108,8 miljoen bestemd was voor financieringen van ondernemingen. Crowdfunding is de snelst groeiende vorm van financieren.  De financiering via crowdfunding kan verschillende vormen hebben:

  • een donatie
  • financiering met tegenprestatie in natura (bijvoorbeeld een product of dienst)
  • investering met financiële tegenprestatie (bijvoorbeeld een lening of verkoop van aandelen)

Kans

Naast een financieringsmiddel is crowdfunding ook een marketinginstrument: dankzij crowdfunding kan een project of onderneming meer zichtbaarheid en draagvlak realiseren. Je krijgt inzicht in de markt voor je product. Je creëert ambassadeurs (believers) en je krijgt waardevolle feedback.  

Vooral bij die tweede vorm van crowdfunding is het fundingplatform vaak ook direct een verkoopkanaal. Starters financieren de marktintroductie van hun nieuwe product door particuliere investeerders als eerste de mogelijkheid te bieden om tegen gunstige voorwaarden op het product in te tekenen.

Een crowdfundingplatform als Kickstarter (sinds 2014 in Nederland actief) is daar in de VS groot mee geworden. Met een “community” van zo’n 10 miljoen volgers hebben pitchende ondernemers via Kickstarter direct toegang tot een geweldige groep potentieel geïnteresseerde consumenten. Te meer ook doordat een interessante pitch via de sociale media van de eerste investeerders kan rekenen op een tsunami van virale marketing. Een niet te missen kans dus voor de financiering van de marktintroductie van een nieuw product. Maar... kansen kunnen zich ook tegen je keren.

Bedreiging

De bedreiging schuilt in dezelfde  kracht van de community en virale marketing die je voor de marktintroductie juist wil benutten. Volgers van een project kunnen vaak commentaar achterlaten op de specifieke fundingpagina van het project. Daar kunnen andere volgers en de ondernemer dan weer op reageren.  Zo ontstaat een soort blog rondom het project, aangevuld met likes, frowns of tweets op Facebook en Twitter.

Er zijn echter gevallen bekend, ook van nabij, waarbij projecten van het begin af aan systematisch zijn tegengewerkt. Het begint vaak met een kritische vraag aan de projectontwikkelaar, maar kan dan snel ontaarden in “deskundige” adviezen om niet te investeren in het project. Adviezen die dan vaak ondersteund worden door andere (vrijwel altijd anonieme) bloggers. Al gauw kan daardoor de funding haperen. En als er dan na een paar dagen geen nieuwe investeerders meer bij zijn gekomen is het project feitelijk ten dode opgeschreven. De kracht van de community en sociale media heeft zich tegen het project gekeerd; financiering is kansloos. Extra frustrerend is het dat de reden achter zo’n onhoudbare stroom van negatieve publiciteit niet altijd te achterhalen is. Soms lijken concurrentiedreiging, jaloezie of gewoon behoefte aan publiciteit belangrijker dan goed onderbouwde kritiek op de pitch.

Conclusie

Crowdfunding is meer dan alleen een financieringstool. Met crowdfunding zorg je voor bekendheid van je product of dienst. Je krijgt inzicht in de markt voor je product. Je creëert ambassadeurs en je krijgt waardevolle feedback. Succesvolle crowdfunding begint met een goede campagne. Naast een goed verhaal en een ijzersterke pitch, dien je als ondernemer zelf ook tijd en energie te steken in het bekend maken van jouw campagne. Gebruik daarbij je netwerk en social media optimaal en bereid je goed voor op mogelijke negatieve reacties.

Geert Hoedjes, JAN©

Geert Hoedjes is sinds 1 juli 2014 vakgroep manager corporate finance bij JAN© en heeft Financial Management aan Business Universiteit Nyenrode gestudeerd. De afgelopen jaren is hij betrokken geweest bij vele (familie)overnames, MBI’s, MBO‘s en waarderingsvraagstukken.

artikel delen