Positieve ervaring met bankfinanciering

Job van Hardeveld, Centrum voor Bedrijfsopvolging | August 28, 2017

Een goed businessplan en een overtuigende ondernemer zijn essentieel voor succes bij het vinden van (bancaire) financiering.

Sinds de bankencrisis, die nog altijd vers in het geheugen ligt van veel ondernemers, wordt er anders gedacht over banken en bankiers, in ondernemend Nederland. Het is geen geheim dat die gedachten vaak negatief uitvallen.

Geen eigen geld

De navolgende ervaring is een uiterst prettige, met de financiering van een MBO kandidaat, die een marktsegment uit de uitgeverij van zijn baas mocht kopen. Als basis voor de succesvolle MBO is door ons geadviseerd om een businessplan te schrijven dat een schoolcijfer 10 zou krijgen. De reden daarvoor was dat de MBO kandidaat geen of nauwelijks eigen geld had. Voor de financiering van € 450K was een bank nodig, voor de voorraad, goodwill / omzet. Voor werkkapitaal moest een investeerder worden gevonden zo was ons advies.

Gedetailleerde liquiditeitsprognose

Een enorme opsteker bij MBO processen is dat er al omzet is en dat er vaak ook winst wordt gemaakt. Het exact uitrekenen van die winst is wel een issue: welke kosten worden wel en welke niet of ten dele toegerekend aan de buy-out omzet? En voor de bank is heel belangrijk om een gedetailleerde en overtuigende liquiditeitsprognose per maand te krijgen voor de prognose jaren.

Voor zowel de bank als de investeerder is een goed onderbouwd businessplan de sleutel tot een succesvolle MBO, en dat bleek ook in deze casus het geval te zin. Minstens zo belangrijk is de samensteller van het businessplan, de MBO kandidaat zelf, ofwel de ondernemer in spé te zijn. Als samensteller van het businessplan moet de kandidaat zijn eigen verhaal ook voor 100% kunnen verkopen zowel aan bank als aan investeerder. 

Keuze uit investeerders

De start van het proces was moeizaam: onderhandelen met de uitgever over de overnamecondities. Toen die in een LOI waren afgerond werden gelijktijdig de eerste kennismakingen gepland met investeerders en de bank: in dit geval Rabobank Amsterdam. Zowel bij Rabobank als bij de investeerders kwam zowel het businessplan, als de verdediging daarvan door de MBO kandidaat, erg goed over. De Rabobank durfde zelfs direct te zeggen: plan en ondernemer zeer goed. De MBO kandidaat kon uiteindelijk zelfs kiezen uit meerdere investeerders en koos er een die bij hem het beste gevoel gaf.

Conclusie

Een heel goed businessplan, een overtuigende MBO kandidaat en een bestaande omzet doen wonderen bij banken en investeerders.

Job van Hardeveld, Centrum voor Bedrijfsopvolging

Een van de oprichters van het Centrum voor Bedrijfsopvolging. Is al meer dan 15 jaar als consultant M&A werkzaam in dit vak, na 12 jaar als directeur bestuurder in 3 bedrijven te hebben gewerkt. Zijn slogan: “wij helpen u op een prettige manier van uw bedrijf af”.

artikel delen