Crowdfunding steeds vaker ingezet bij overnames

Redactie team, Brookz | October 30, 2017

Dat de markt voor mkb-financieringen verandert zal niemand zijn ontgaan. Crowdfunding is één van de sterkst opkomende nieuwe financieringsvormen. Ook voor het financieren van bedrijfsovernames wordt er steeds meer gebruik van gemaakt. Al is niet elk crowdfundingsplatform daarvoor even geschikt.

Bij crowdfunding wordt er geld opgehaald van veelal particuliere investeerders. Werd er in 2014 nog 60 miljoen opgehaald, in 2016 was dit al gestegen naar 170 miljoen en de verwachtingen zijn dat de groei nog wel even doorzet. Het eerste halfjaar van 2017 was bijvoorbeeld al goed voor bijna 100 miljoen.

Ook het aantal platformen is in die jaren sterk gegroeid. Voor elke branche is er bijna wel een specialist. Investeerders.nl maakte een overzicht van de bekendste crowdfunding-platforms in Nederland, maar daarnaast zijn er nog tientallen kleinere spelers te vinden. Inmiddels zijn ook de eerste overnames mogelijk gemaakt dankzij crowdfunding-campagnes.

Het gemis van de gunfactor bij een overname

Bij crowdfunding moet je verhaal kloppen, en aanspreken. De financieringsvorm heeft het imago dat je verhaal een grote gunfactor moet hebben. Denk aan een restaurant dat via haar klanten geld ophaalt om de keuken uit te breiden. Daar worden ze zelf uiteindelijk ook beter van. Of een startup die via voorverkoop op Kickstarter.com vast artikelen verkoopt waarvan het prototype nog ontwikkeld moet worden.

Bedrijfsovernames hebben een relatief lage gunfactor bij het publiek. Het bedrijf of product wordt niet per definitie beter na de investering. De onderneming krijgt door de financiering een slechtere positie qua eigen vermogen en dat maakt dat beide werelden niet direct een match zijn te noemen. Desondanks worden er steeds meer overnames mogelijk gemaakt dankzij crowdfunding.

Crowd financiert steeds meer bedrijfsovernames

De reden dat er steeds meer overnames via de crowd worden gefinancierd is eigenlijk vrij simpel. De platformen richten zich soms op een vrij specifiek bedrag en risicoprofiel. Denk aan situaties waarbij de kopende partij een onderpand kan bieden via een andere onderneming, of zelf sterk meefinanciert, waardoor de bedrijfscijfers toch op orde blijven. Daarnaast hebben sommige platformen meer vraag dan aanbod.

Dit kan enorm per platform verschillen. Zo hebben sites als Collin Crowdfund, Knab en Oneplanetcrowd veel investeerders die sterk spreiden en vaak investeren. Die kijken allang niet (alleen) meer naar de gunfactor, maar zien het investeren in bedrijven als alternatief voor beleggen op de beurs.

Natuurlijk zitten er aan een overname wat haken en ogen, maar Knab heeft daar bijvoorbeeld een hele eigen procedure op bedacht. Daarnaast moeten de bedrijfscijfers meer dan ooit kloppen. Ondanks dat de platformen vaak goede handleidingen en duidelijke procedures kennen, is het inschakelen van een overnamespecialist bij deze vorm van financieren simpelweg noodzakelijk. De cijfers moeten het gemis van een gunfactor meer dan goedmaken.

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen