Redactie team, Brookz | December 7, 2015

Simone Brummelhuis was M&A advocaat, medeoprichter van IENS en richtte zes jaar geleden The Next Women op. Met dit platform en investeringsfonds The Next Crowd Fund wil ze vrouwelijke ondernemers en investeerders inspireren, adviseren en verbinden. ‘Waarom? Omdat het nodig is!’

Simone Brummelhuis is een vrouw van contrasten. Ze genoot als kind Montessori-onderwijs, maar ontdekte als student in de Verenigde Staten haar competitieve inborst. En hoewel ze altijd ‘ondernemend is ingesteld’, noemt ze zichzelf geen geboren ondernemer en is het haar eerste neiging om risico’s te mijden.

Na bijna tien jaar werkzaam te zijn geweest als M&A advocaat, betreedt Brummelhuis eind jaren negentig het ondernemerspad met het uitgeven van enkele restaurantgidsen. Ze ontmoet in 2001 Iens Boswijk, die op dat moment net een website met restaurantrecensies is begonnen. In plaats van elkaar te beconcurreren, besluiten de dames dat het verstandiger is om met elkaar samen te werken. Het worden uiteindelijk zeven turbulente jaren waarin IENS de grootste restaurantsite van Nederland wordt met ruim 18.000 aangesloten restaurants. In 2009 gaat Brummelhuis weg bij IENS. Ze houdt nog wel een klein minderheidsbelang dat haar begin 2015 nog een mooie bonus oplevert als IENS/SeatMe aan het Amerikaanse Tripadvisor wordt verkocht.

Zelfs is ze dan al zes jaar actief met The Next Women, een platform voor vrouwelijke ondernemers. Naast het organiseren van events en trainingsprogramma’s voor vrouwelijke ondernemers en investeerders heeft ze vorig jaar ook een investeringsfonds gelanceerd: The Next Women Crowd Fund. Met dit fonds erbij denkt Brummelhuis ook het verdienmodel gevonden te hebben waar ze al een tijdje naar op zoek was. Brummelhuis: ‘Ik ben – net als bij IENS – uit enthousiasme en passie met The Next Women begonnen. We hebben inmiddels een fantastisch netwerk opgebouwd, maar het wordt nu tijd er zakelijk ook een succes van te maken.


U begon uw loopbaan als M&A-advocaat. Hoe vond u het om fusies en overnames te begeleiden?

‘Altijd leuk, omdat ik zo in contact kwam met ondernemers die hun bedrijf verkochten. Ik adviseerde en begeleidde overnametransacties en deed ook een gedeelte van de due diligence. Niet alleen grote deals – er zaten ook bedrijven bij met minder dan 10 miljoen euro omzet. Wat ik het meest interessant vond, was om vanaf papier en documenten te analyseren hoe een bedrijf in elkaar stak en vervolgens te bedenken waar de pijn en de risico’s zaten.’

 

‘Ik ben in principe risicomijdend’

 

Welke ondernemerslessen heeft u aan uw werk als advocaat overgehouden?

‘Als advocaat kom je vaak binnen als koper en verkoper zakelijk al op één lijn zitten. Als advocaat ga je vervolgens spitten, want wij stellen altijd vragen over de risico’s in een onderneming. Dan blijkt vaak dat er bijvoorbeeld geen contracten zijn opgesteld of dat überhaupt niet bekend is wie er in het bedrijf werkzaam zijn, of volgens welk loonverband. Ik heb geleerd dat die risico’s in veel ondernemingen – vooral in het midden- en kleinbedrijf – lang niet altijd helder in kaart zijn gebracht. Laat staan zijn besproken. Overigens hebben advocaten achteraf wel gemakkelijk praten. Ondernemers moeten nu eenmaal beslissingen nemen waarvan je niet altijd weet hoe het gaat uitpakken. Toen ik zelf ging ondernemen, merkte ik dat ik dat ook moest leren.’


Nam u zelf veel risico’s als ondernemer?

‘Ik nam nauwelijks risico’s toen ik mijn eerste restaurantgids ging maken. Ik verkocht ze altijd eerst voordat ik ze liet drukken en leveren. Toen heette dat voorbestellen of intekenen, nu noem je dat crowdfunding. Dan kwam ik bij mijn drukker met een opdracht om 5.000 gidsen te drukken die ik had verkocht, maar tegen de tijd dat ze gedrukt waren, had ik er al 15.000 verkocht. Ook later bij IENS financierden wij vrijwel alles zelf. Daar kwamen we wel vaker in een situatie dat we risico’s moesten nemen. Maar ik ben van nature nog steeds risicomijdend.’


Wie waren uw eerste klanten?

‘Iedereen die op mijn pad kwam en iedereen uit mijn eigen netwerk. Zo werkt het ondernemen: je eerste klanten zijn de mensen die het je gunnen. AirBnb is ook begonnen door bij mensen aan te bellen en aan te bieden om hun huis te fotograferen. Na de eerste ronde moet je je netwerk verder zien uit te breiden met sales- en marketingactiviteiten. Zo hebben we De Proevers Academy gehouden, een evenement voor alle kinderen van de mensen die we kenden. Die namen dan vervolgens weer andere gezinnen mee. Ook hadden we een workshopserie in het Parooltheater die veel publiek trok. Zo groeit ieder netwerk of klantenkring.’

 

‘Dat is de les: ook als iets al succesvol wordt, dan nog duurt het altijd langer dan je denkt.’

 

In 2001 bracht u uw uitgeverij bij IENS binnen en gingen jullie samenwerken. Hebt u toen wel een due diligence gedaan?

‘Nee, wat dat betreft ben ik de tandarts die de gaatjes van zijn eigen kinderen niet vult. Ik deed die deal op vertrouwen. Ik had vertrouwen in Iens Boswijk en haar toenmalige investeerder en durfde de gok wel aan. In ons eerste jaar werkten we zelfs samen zonder dat we daar een echte afspraak over hadden gemaakt. Pas daarna is onze deal geformaliseerd en werden we gelijke partners. Achteraf was het natuurlijk verstandiger geweest om dat vanaf het begin goed vast te leggen.’


Het heeft uiteindelijk dertien jaar geduurd voordat jullie zakelijk weer van elkaar waren verlost…

‘Ja, zoiets duurt altijd langer dan je kunt inschatten. Er moet een moment voor komen. Als je die momenten niet tijdig grijpt, duurt het altijd weer langer. Dat is de les: ook als iets al succesvol wordt, dan nog duurt het altijd langer dan je denkt.’


Waarom is dat een verrassing?

 ‘Nou, er zijn tegenwoordig genoeg fondsen die nu instappen om over vijf jaar weer uit te stappen. Dat klinkt normaal, maar is eigenlijk ontzettend ambitieus. Want je moet zeker weten dat het bedrijf goed loopt, het juiste verdienmodel heeft, dat je onderneming past bij de wens van een strategische koper of andere koper, die bovendien over voldoende geld moet beschikken. En dan moet de timing ook nog goed zijn. Zo eenvoudig is dat dus niet.’


Wat zou u achteraf niet hebben gedaan, met de kennis van nu?

‘Iens en ik hadden niet altijd een even goede focus. We waren actief in een markt waar het verdienmodel nog niet voor was uitgevonden. Op een gegeven moment hadden we over de tien miljoen page views, maar daarmee was het nog geen commercieel succes. Daarom deden we er relatief veel projecten naast waarvan we zeker wisten dat die op korte termijn geld zouden opleveren. Maar daar schiet je als bedrijf uiteindelijk niet zoveel mee op.’


Je kan als bedrijf ook een stap maken door bijvoorbeeld een kleine acquisitie te doen. Hebt u zelf weleens een overname gedaan?

‘In 2006 kocht ik de gids European Museum Guide. Mijn idee was om naast onze website met restaurantrecensies ook een reviewsite voor musea te lanceren. Want ik zag recensies in het algemeen als onze unique selling point. Het was geen grote bedrijfsovername, enkele tienduizenden euro’s, die ik vanuit mijn eigen BV heb betaald met de gedachte het later wel in te brengen. Ik vind het nog steeds een veelbelovend plan maar toen was het een van de vele projecten die sneuvelden vanwege gebrek aan focus.


Sinds 2009 bent u actief met The Next Women, een platform voor vrouwelijke ondernemers. Waarom een ondernemersnetwerk special voor vrouwen?

‘Omdat het nodig was! En het bestond niet. Voor vrouwen is het herkenbaar om te leren van andere vrouwelijke ondernemers. Bovendien weten we dat vrouwen andere ondernemerskwaliteiten hebben. Ze beginnen bijvoorbeeld met minder kapitaal maar maken daar wel meer rendement mee dan mannen. Ook vrouwen die durfkapitaal weten op te halen, doen het beter dan mannen. De andere kant van de medaille is dat vrouwen minder risico’s nemen en hun onderneming over het algemeen rustiger en zuiniger opbouwen. Daardoor groeien bedrijven van vrouwelijke ondernemers minder hard en is de kans op een nieuwe multinational ook aanzienlijk kleiner.’


Zelf had u als ondernemer geen vrouwennetwerk nodig.

‘Klopt. En toch was het wel leuk geweest! Want als ik naar evenementen ging waar investeerders gekoppeld werden aan ondernemers, zag ik nooit vrouwen. Het aanbod was er wel, maar de vrouwen kwamen niet. Dus zijn wij met twee producten begonnen: een digitale uitgeverij en een bijbehorend evenement, The Next Women 100. Bij het eerste evenement dat wij organiseerden, lieten we vrouwelijke ondernemers voor een jury vertellen hoe je een bedrijf opzet. Daar waren de deelnemende vrouwen erg enthousiast over. En toen we een eerste ontbijt organiseerden voor vrouwelijke ondernemers, kwamen er ineens tachtig vrouwen op af. Het leek wel alsof ze ineens uit de kast kwamen.’


Moeten ambitieuze vrouwelijke ondernemers niet gewoon zo snel mogelijk de grote mannenwereld in?

‘Dat is zo en dat gebeurt nu al. Vrouwelijke ondernemers gebruiken ons als een springplank voor meer. Er zijn er veel die eerst aan een mentortafel van ons aanschuiven, aan een pitchcompetitie meedoen en vervolgens naar Rockstart of Startup Bootcamp gaan om zelf fondsen te werven. Wij zijn zelf ons best bewaarde geheim, met succesverhalen, die niet voor iedereen bekend zijn. Neem de startup Improve Digital, waarvan de oprichters ooit zijn begonnen met ons pitch-event. En de startup House of Einstein was finalist in onze competitie. De dames daarachter hebben inmiddels een half miljoen euro opgehaald.’


Sinds vorig jaar heeft u met The Next Crowd Fund ook een investeringsfonds voor vrouwelijke investeerders opgezet. Was dat ook nodig?

‘Ja, want investeren in bedrijven is tot nu toe voor 95% een mannending. het aantal vrouwelijke investeerders is dramatisch klein. Los van het geld is er bij veel vrouwen nauwelijks kennis over en ervaring met investeren. Met dit fonds willen we vrouwelijke investeerders een laagdrempelige manier bieden om samen te investeren in ondernemingen om zo van elkaar te kunnen leren en ervaring op te doen. Ondernemingen waarin we investeren moeten door gemengde teams worden geleid en minimaal 5 procent van het aandelenbezit moet in handen zijn van een vrouw.’


Waar moeten we qua inleg aan denken?

‘De minimale inleg van investeerders is tienduizend euro, en in de praktijk wordt er maximaal 25.000 euro ingelegd. Investeerders krijgen een aandeel in het fonds, maar kunnen ook apart investeren in de betrokken startups.’


En hoe gaat het? Al een klapper gemaakt?

‘Nee, maar dat kan ook nog niet, we zijn net begonnen. We groeien nu naar een fondsomvang van 1 miljoen euro en zijn net bij een aantal bedrijven ingestapt. Maar met dit fonds hebben we wel het percentage vrouwelijke investeerders in één klap vertienvoudigd. Dat alleen al is al een fantastisch resultaat ‘.


Zijn er investeerders betrokken bij The Next Women?

‘Nee. Niet. Dat is natuurlijk iets wat ik misschien wel had kunnen doen, ja. Maar ik ben The Next Women gewoon vanuit passie en enthousiasme begonnen, zonder businessplan of wat dan ook. In die zin ben ik ook vooral een pionier die het leuk vindt om iets nieuws te beginnen. We zijn tot nu toe ook zonder financiering gegroeid, maar misschien is het nu wel tijd voor een volgende stap.


We zien ineens een parallel met de eerste jaren bij IENS, waar u ook heel lang zoekende bent geweest.

‘Daar hebben jullie een punt, haha. Ik wilde met The Next Women ook helemaal geen netwerk beginnen, dat had ik met IENS al eens gedaan. Maar eigenlijk is het wel een netwerk geworden. En het heeft me – net als bij IENS – best de nodige tijd gekost om erachter te komen wat het verdienmodel moet zijn voor The Next Women. Gelukkig is dat inmiddels ook steeds duidelijker geworden. Want ik beschouw The Next Women pas als geslaagd als we er ook zakelijk een succes van hebben gemaakt.’

Zelf participeren in een bedrijf? Bekijk hier het aanbod op Brookz

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!