Avontuur door middel van een management buy-in

Redactie team, Brookz | October 13, 2015

Ronald van der Vlist en Klaas Scholtens wilden samen ondernemen. Daarom besloten ze via een management buy-in het roer over te nemen bij Alukwa, een producent van automatische deuren voor luxe jachten. ‘Iedere deur moet nieuw, uniek en overtreffend zijn.’

In het Zwitserse Bern kwamen Ronald van der Vlist en Klaas Scholtens elkaar in 2011 tegen. Van der Vlist, de toenmalige chief executive officer van wereldmarktleider in gasbehandeling Hofstetter, zocht een rechterhand die zijn uitgestippelde groeiplannen kon verwezenlijken. Het duo werkte ruim twee jaar samen, waarin ze onder andere het bedrijf naar Amsterdam verhuisden. Een tijdje later besluit de Nederlandse aandeelhouder van Hofstetter dat hij het bedrijf wil verkopen. Van der Vlist en Scholtens hebben wel interesse in een management buy-out en benaderen intermediair Rembrandt Fusies & Overnames om de transactie rond te maken, maar wegens omstandigheden ketst de deal af.

Zelf een bedrijf (gedeeltelijk) overnemen? Bekijk het aanbod van bedrijven die te koop staan.

Gegund worden

Vanaf dat moment scheiden de wegen van Van der Vlist en Scholtens even. Totdat ze elkaar begin 2014 weer tegen het lijf lopen en dan serieus werk maken van een bedrijfsovername. Ze stappen wederom naar Rembrandt om hun zoekprofiel op tafel te leggen: een onderneming die zelf een technisch inhoudelijk product fabriceert, met internationale groeipotentie. Rembrandt kwam al snel met een teaser die hun interesse wekte en enkele dagen later zaten ze tegenover de twee verkopende ondernemers van Alukwa, een fabrikant van automatische deuren voor luxe jachten. Het product sprak beide heren meteen aan, mede doordat ze zelf ‘bootjesmannen’ zijn. Maar vooral omdat het maken van een automatische deur balanceert tussen esthetisch verantwoord en zeewaardigheid, want op ruige zee mogen de deuren niet barsten. ‘Bovendien wil de eigenaar van zo’n superjacht natuurlijk niet een systeem wat iemand anders al heeft’, legt Scholtens uit. ‘Het moet dus iedere keer nieuw, uniek en overtreffend zijn.’ Voor het duo was het gesprek met de vader en zoon die Alukwa wilden verkopen de eerste van drie ‘spannende momenten’. Volgens Van der Vlist en Scholtens is kijken of er een persoonlijke klik is tussen kopers en verkopers het belangrijkste aspect tijdens de eerste ontmoeting. ‘Zo’n bedrijf moet je toch gegund worden’, aldus Van der Vlist. ‘Dat gebeurt alleen wanneer je met elkaar op dezelfde golflengte zit.’ 

Op de camping

Bij beide kampen was de klik aanwezig, waarop een bedrijfsbezoek na sluitingstijd bij de Nieuw-Vennepse onderneming werd gearrangeerd. Daar presenteerden Van der Vlist en Scholtens hun plannen voor Alukwa aan de verkopende ondernemers. Omdat de continuïteit van de onderneming voor hen voorop stond, was de toekomstvisie vooral ingestoken op het voortbestaan en voortgang van het bedrijf. Daarna kwam de tweede spannende hobbel voor het duo: het overeenkomen van een redelijke prijs. De berekening van de waarde, de onderhandelingen en het boekenonderzoek voerden Van der Vlist en Scholtens zelf uit, met een accountant aan hun zijde. Tijdens de zomer werd de due diligence opgestart, een periode waarin het tweetal met vakantie ging. Maar de vooropgestelde streefdatum van 1 oktober liep geen vertraging op. Scholtens: ‘Er werd voor ons door Rembrandt een digitale dataroom opgezet, waardoor ik vanaf de camping in Frankrijk alle opgevraagde documenten kon doornemen. Zelfs de intentieverklaring heb ik daar gelezen en ondertekend.’

Hapklare brokken

Het laatste spannende puzzelstukje was de financiering. ‘We twijfelden wel of we een lening bij de bank konden krijgen, want je hoort tegenwoordig veel negatieve verhalen over financiering aan het MKB’, bekent Van der Vlist. ‘Maar Rembrandt gaf aan dat het geen probleem moest zijn, zolang we maar een hapklare brok aanleverden.’ Uiteindelijk kregen ze een voorstel van twee van de vier banken, waarna ABN AMRO de opdracht binnensleepte. Scholtens: ‘Ons businessplan bestond uit 65 pagina’s en het financieringsmemorandum uit 48 pagina’s, dus we kwamen beslagen ten ijs. Zolang je maar een realistisch plan indient, dan is een bank ook realistisch.’

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen