Management buy-in gefinancierd met eigen geld

Redactie team, Brookz | September 1, 2012

MBI-kandidaat Ron van der Zon vond het welletjes in de corporate-wereld. Door een bedrijf te kopen wilde hij op eigen benen staan. Uiteindelijk werd het een adviesbureau Traverse Adviesgroep.

Na 25 jaar ondernemende functies bij verschillende banken wilde Ron van der Zon graag zelf aan het roer staan. Van de grond af iets opbouwen wilde hij niet, dus werd het een management buy-in bij Traverse Adviesgroep. ‘Het kost wat, maar dan heb je ook wat.’

Bedrijfsovername voor zelfstandigheid

Toen MBI-kandidaat Ron van der Zon - op dat moment directeur IJmond en Zaanstreek bij Fortis - in 2010 de zoveelste fusie op zich af zag komen (bedrijfsovername Fortis Nederland door ABN AMRO), vond hij het mooi geweest. Hij was begin jaren tachtig ooit begonnen bij de toenmalige ABN en wist daarom precies wat hij kon verwachten: ‘Eindeloos overleggen, veel politiek en weinig ruimte om je eigen ding te doen. Kortom, daar ging ik niet gelukkig worden.’

Met een mooie vertrekpremie in zijn achterzak had Van der Zon in ieder geval genoeg tijd om eens even goed over zijn toekomst na te denken. Na een kleine sabbatical van vier maanden besloot hij om zijn eigen ondernemersdroom te gaan realiseren door een bedrijf te kopen. ‘Ik zag het niet zitten om zelf een bedrijf van scratch af aan te gaan opbouwen. Daar ligt niet mijn kracht. Ik ben goed in het uitbouwen en beter laten renderen van een bestaand bedrijf, dat is toch een ander spelletje.’

MBI-kandidaat Van der Zon

In eerste instantie ging Van der Zon zijn eigen netwerk eens af, maar dat leverde niets op. ‘De meeste ondernemers zijn toch heel terughoudend als je informeert of ze hun bedrijf verkopen. Daar rust bijna een taboe op.’ Na een aantal maanden bot te hebben gevangen, besloot hij een intermediair in te schakelen. Via een kennis van hem kwam hij bij Marktlink terecht. ‘Ze zijn niet goedkoop, maar ze gaan wel hard voor je aan de slag. Binnen een maand had ik bij vier bedrijven een afspraak, dus dat schoot lekker op.’

Met name tijdens die gesprekken kwam MBI-kandidaat Van der Zon erachter hoe belangrijk het is om precies te weten wat voor soort bedrijf je zoekt. ‘Er komen hele mooie bedrijven te koop voorbij, maar je moet je jezelf elke keer weer goed afvragen: ‘past dit wel bij mij?’ Zo heb ik een tijdje onderhandeld met een cosmeticabedrijf. Leuk product, mooie cijfers, maar het bedrijf had geen managementlaag. Dat betekent dat je vol in de dagelijkse operatie moet en weinig tijd hebt om vooruit te denken en te sturen. Heb ik dus niet gedaan.’ 

Het bedrijf dat uiteindelijk overbleef was de Traverse Adviesgroep, een adviesbureau dat is gespecialiseerd in subsidies, innovatie en projectmanagement. Een BTB-dienstverlener met volgens Van der Zon ‘een eigen unieke marktbenadering’. De vier aandeelhouders zaten zelf nog in het bedrijf, maar wilden graag een stapje terug doen via een bedrijfsoverdracht. Na een eerste gesprek met de meerderheidsaandeelhouder verliepen de onderhandelingen in een sneltreinvaart. Eind maart waren de eerste gespreken, eind mei zet Van der Zon zijn handtekening bij de notaris.

Bedrijf kopen is een investering

De bedrijfsovername is gefinancierd met eigen geld, een achtergestelde lening van de aandeelhouders en een banklening van ABN AMRO. Van der Zon neemt tachtig procent van de aandelen over. De lening en de aandelen worden via een gedetailleerde earn-out constructie de komende jaren afgelost. Als alles volgens plan verloopt, heeft Van der Zon in 2017 honderd procent van de aandelen in handen. ‘Toch een hele stap hoor, ik heb er de eerste nacht onrustig van geslapen. Je voelt toch ineens de druk van zo’n bedrijfsovername op je schouders rusten.’

De hele bedrijfsovername was niet goedkoop, inclusief alle advieskosten en de succesfee van Marktlink was Van der Zon bijna 100.000 euro kwijt. Maar volgens hem moet je daar vooral zakelijk naar kijken. ‘Ik zie het niet als kosten, het is een investering, die ik vanuit mijn eigen BV heb betaald. Ik heb tachtig procent in handen van een mooi bedrijf met 3 miljoen euro omzet, 40 FTE en wat mij betreft goede vooruitzichten voor de komende jaren. Daar gaat het om. Een bedrijf kopen kost wat, maar dan heb je ook wat.’

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!