Management buy-in van voormalige Ajax-directeur

Redactie team, Brookz | December 30, 2013

Voor oud-hockeyinternational Bob-Jan Hillen is met de bedrijfsovername van het Nederlandse hockeymerk Stag de cirkel weer rond. ‘Ik was op zoek naar een bedrijf waar ik zelf voor honderd procent kon induiken.’

 

Voor Bob-Jan Hillen is sport altijd een belangrijke rode draad geweest in zijn leven. Als talentvolle hockeyer kwam hij in de jaren tachtig van de vorige eeuw uit voor AH&BC Amsterdam, speelde drie jaar in Jong Oranje en kwam elf keer uit voor Oranje. Na zijn studie bedrijfskunde begon Hillen zijn carrière weliswaar bij IBM, maar hij ging daarna een aantal zakelijke sportavonturen aan.

Bedrijf te koop

In eerste instantie met een eigen bureau voor sportsponsoring en vanaf 1994 tot 2003 als commercieel directeur van Ajax. Daar maakte hij naar eigen zeggen ‘alles’ mee: van het winnen van de Champions League, tot de beursgang, maar ook het dramatisch verlopen honderdste jubileumjaar in 2000. Na Ajax volgende een periode van vijf jaar als interim manager bij verschillende MKB-bedrijven. Totdat hij begin dit jaar het bedrijf te koop vond waar hij zelf aan het roer kon staan. Hillen: ‘Ik was een beetje klaar met het hobbelen van klus naar klus. Best leuk en leerzaam allemaal, maar ik wilde graag een bedrijf waar ik zelf voor de volle honderd procent kon induiken.’

 

Via de nieuwsbrief van Brookz zag Hillen begin dit jaar het profiel ‘leverancier van A-merk sportartikelen en -accessoires’. Hij had gelijk al een vermoeden om welk bedrijf het ging. ‘Ik was al eens eerder geattendeerd op Stag en Aimsport, kende het bedrijf een beetje van afstand. Ik dacht altijd dat Stag een licentie was van een Australisch hockeystick-merk. Maar toen ik hoorde dat om een eigen Nederlandse merk ging met een groot assortiment hockeykleding en -accessoires, werd ik pas echt enthousiast.’

Management buy-in

Binnen een week zat Hillen met Marktlink aan tafel, de begeleidende adviseur van de verkopende ondernemer. Het grootste gedeelte van de onderhandelingen deed Hillen zelf, gesteund door een paar deskundige ‘angel advisors’, alleen voor het boekonderzoek huurde hij een accountant in. Hoewel de klik met de verkoper er vanaf het begin wel was, kenden de zeven maanden durende onderhandelingen toch een paar spannende momenten. Hillen: ‘Ik vroeg gedurende die periode regelmatig om aanvullende informatie en de laatste cijfers. Dat is dan niet voorhanden of het is niet compleet. Dat leidt vervolgens weer tot wederzijdse irritatie en op een bepaald moment is de rek er een beetje uit. Als je dan niet oppast, kan de bedrijfsovername zomaar uiteen spatten. Je blijft als koper toch afhankelijk van de informatie van de verkoper en zeker bij een familiebedrijf moet het je ook gegund worden.’

 

In tegenstelling tot veel andere management buy-in deals was de financiering voor Hillen geen onoverkomelijk probleem. In eerste instantie wilde hij de verkoper nog een stukje mee laten financieren, maar dankzij een paar bevriende informals kon Hillen de eigenaar toch in een keer uitkopen. Dat kostte hem overigens wel 40 procent van zijn aandelen, maar hij ziet er vooral de voordelen van in. ‘Als MKB-ondernemer sta je er vaak alleen voor. Het voordeel van deze investeerders is dat ik ze als klankbord kan gebruiken. Daarnaast zetten ze ook actief hun netwerk in.’

Bedrijfsovername

Twee maanden geleden werden de handtekeningen gezet bij de notaris. Na een korte inwerkperiode, waarin gezamenlijk de belangrijkste klanten werden bezocht na de bedrijfsovername, heeft Hillen nu alle ruimte om het bedrijf naar zijn hand te zetten. In eerste instantie denkt hij al een slag te kunnen maken met het verbeteren van de operationele processen als inkoop en logistiek.

 

Daarnaast ziet hij vooral mogelijkheden in de feminisering van de hockeysport. ‘Hockey wordt steeds meer door vrouwen beoefend. Die willen niet alleen spelen, maar er ook leuk uitzien in hun sportkleding. Stag sluit daar met eigen design en goede kwaliteit perfect op aan, dus daar liggen mogelijkheden. Dezelfde ontwikkeling zie je overigens op dit moment bij het voetbal. Vrouwen- en meisjesvoetbal is de snelst groeiende sport op dit moment. Daar is qua sportkleding en –accessoires ook nog een wereld te winnen. Dus voorlopig kunnen we nog wel even vooruit.’

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen