Anne Huitema, BuyInside | September 12, 2014

MBI-transacties kunnen in alle branches voorkomen. Toch zien we dat onze klanten bij een bepaald type bedrijven makkelijker aan tafel komen en relatief meer MBI-deals doen.

Goede MBI-mogelijkheden liggen momenteel bijvoorbeeld bij:

Technische bedrijven (productie/ontwikkeling):

Naast specifiek de opvolgingsproblematiek bij bedrijven in deze branches, zie je hier nog twee fenomenen die kansen bieden voor MBI'ers:

  1. Bedrijf is toe aan een volgende fase; ander type management en skills. Eventueel ook partnerships mogelijk, vaak samen met de (meer technisch ingestelde) DGA/oprichter.
  2. Techneuten (oprichter/eigenaar) die een goed product hebben ontwikkeld en verkocht, maar hun business commercieel niet goed kunnen uitbouwen (te weinig commercieel gevoel).


Interessante branches die hier bijvoorbeeld onder vallen zijn de:

  • traditionele productie-, engineeringbedrijven (met onderscheidend vermogen); bv.  machine-, apparaten-, metaalbouw en allerlei toeleveranciers aan groeisectoren.
  • ICT, als ook technologiesector (software + hardware). Een versnipperde en niet geconsolideerde markt met voldoende bedrijven van diverse omvang.

Met een goed technisch commercieel profiel en ervaring in een productieomgeving kun je dus op meerdere manieren als ondernemer/MBI'er aansluiting vinden bij deze bedrijven.

Technische bedrijven (handel)

Een versnipperde markt met veel verschillende type spelers. Het potentieel is relatief groot. Heel belangrijk is hier het onderscheidend vermogen en de 'houdbaarheid' van de rol die het bedrijf als tussenhandel heeft te achterhalen. Afhankelijk van het type handelsbedrijf is de zwaarte van de technische ervaring in je MBI-profiel hier vaak van minder belang dan bij productiebedrijven.

Dienstverleners

Ook een sterk versnipperde markt. Echter ook een sector met een voldoende grote spoeling aan interessante, onderscheidende dienstverleners, die op basis van een uniek concept of specialisme bestaansrecht hebben gecreëerd. Hieronder vallen niet door een 'partnerstructuur' georganiseerde verbanden van professionals. Bedrijven die hier bijvoorbeeld interessant zijn: opleidingsbureaus, technische dienstverleners, maar ook bedrijven met een combinatie van software en (IT-)dienstverlening.

Lastigere (MBI-)branches zijn op dit moment de bedrijven die sterk consument(-vertrouwen) gedreven zijn, bedrijven die door de crisis hard zijn geraakt (denk aan bouw of transport). Maar ook de 'nieuwe' branches waar sterke groeiverwachtingen zijn, maar het potentieel nog ontsloten moet worden. Bijvoorbeeld richtingen als groene energie of relatief nieuwe veelbelovende technologische toepassingen. Want bij een hoge groeiverwachting is de financierbaarheid lastig (in ieder geval als een - groot - gedeelte van overnamesom cash upfront betaald moet worden). Deze branches zijn alleen interessant als de zittende aandeelhouders zien dat ze het potentieel niet snel genoeg kunnen ontsluiten. Als jij de ontbrekende schakel bent, valt er een deal te maken. Jonge bedrijven, die eigenlijk behoefte hebben aan groeifinanciering en niet aan versterking van het MT, zijn niet geschikt voor een MBI.

Kortom, alhoewel MBI-transacties in vrijwel elke branche voorkomen, zijn er bepaalde branches en fases van ondernemingen te benoemen waarin de kans op een MBI-transacties groter is. Uiteraard gaan we er daarbij van uit dat de MBI'er zoekt naar een type bedrijf dat logischerwijs aansluit op zijn/haar profiel en ervaring.

Anne Huitema, BuyInside

Anne Huitema heeft al meer dan 15 jaar ervaring in het adviseren van opvolgingstrajecten in het MKB en is gespecialiseerd in MBI-transacties. In november 2007 is hij samen met Laura Schagen BuyInside gestart.

artikel delen