De succesvolle management buy-in van Ruben Scholte

Redactie team, Brookz | April 1, 2013

Ruben Scholte (35) kocht zich via een management buy-in in bij een twintig jaar oud familiebedrijf om daar zijn levenswerk van te maken. Sinds vorig jaar is hij directeur-eigenaar van de medische groothandel Daxtrio. ‘We blijven dicht bij onze kernwaarden, het wordt geen gehaaid sales-apparaat.’

Bedrijven te koop

Op zijn 34e is Ruben Scholte al gepokt en gemazeld in de farmaceutische industrie. Hij heeft dan al onder meer als sales- en marketingmanager bij diverse grote namen gewerkt, zoals Novartis Oncology en Solvay Pharma. Maar hij wil meer. Het moet anders. En vooral: hij wil het zelf doen. En omdat hij niet vanaf scratch een eigen bedrijf wil opbouwen, gaat hij op zoek naar een bemiddelaar die hem helpt in de zoektocht naar bedrijven te koop.

Zo komt Scholte uit bij Marktlink Fusies & Overnames en spreekt gedurende een jaar met diverse te koop staande bedrijven. Dan komt hij via zijn werkgever Teleflex in contact met Daxtrio, een leverancier van medische producten voor onder meer huisartsen en fysiotherapeuten. Hij geeft de naam door aan Marktlink en twee weken later zitten ze bij Daxtrio elkaar aan tafel. ‘Het bijzondere was dat Daxtrio niet te koop stond. Toch waren ze al twee keer benaderd door strategische kopers en daarna dus door mij.’

MBI-kandidaat

Daxtrio is op het moment van de onderhandelingen in handen van twee families die in 2007 zijn gefuseerd. Omdat de algemeen directeur wil terugtreden, staan ze open voor overnamegesprekken;

Ook voor een MBI-kandidaat buiten de familie. ‘Ik was er direct aan verknocht. Door mijn jarenlange ervaring bij huisartsen en ziekenhuizen sluit mijn achtergrond naadloos aan bij de activiteiten van Daxtrio.’ De twee andere grote partijen in de markt zijn beide onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf en dat zet Daxtrio op een voorsprong, aldus Scholte. ‘Familiebedrijven hebben het imago op het gebied van sales wat conservatiever te zijn en meer de focus te leggen op service. In onze branche is dat imago zeker een pré.’

 

Gedurende de onderhandelingen die een half jaar duren, wordt Scholte steeds verliefder op het bedrijf. ‘Het was soms een achtbaan van emoties. Mijn vrouw was zwanger, ik werkte fulltime in dienst bij mijn toenmalige werkgever en ik was in mijn hoofd al plannen aan het maken voor Daxtrio. Ondertussen werd er keihard onderhandeld; niet zelden met de nodige wrijving tussen de adviseurs van beide kanten. De bedrijfswaardering, garanties en de contractuele afspraken zorgden bij tijd en wijle voor het nodige tumult. Kortom, een spannend avontuur.’

Management buy-in

In juni 2012 wordt de deal beklonken en treedt Scholte via de management buy-in aan als directeur-eigenaar. De oud-directeur vertrekt en de twee eigenaarsfamilies behouden een minderheidsaandeel. Scholtes plannen voor de toekomst sluiten goed aan op die van de families. ‘Ze wilden het bedrijf absoluut niet verkopen aan een partij die het bedrijf na een paar jaar weer in de etalage zou zetten. Dat is ook zeker niet mijn ambitie. Ik wil hier mijn levenswerk van maken.’

 

Voor Scholte betekent dat groeien en de omzet verdubbelen. In 2017 zou de teller op 12 miljoen euro moeten staan. Ambitieus? ‘We hebben al grote stappen gemaakt door processen te optimaliseren. De verkoopactiviteiten mochten van mij bijvoorbeeld wel iets pro-actiever, want de pijplijn was bij mijn aantreden zo goed als leeg. Overigens verloopt de acquisitie wel conform de kernwaardes van Daxtrio. We worden dus zeker geen gehaaid sales-apparaat.’

Bedrijfsoverdracht

De doelgroep van Daxtrio is niet de makkelijkste, weet Scholte. ‘Huisartsen zijn over het algemeen redelijk conservatief, ook qua inkopen. Bovendien is het koopgedrag sterk afhankelijk van de berichtgeving vanuit de overheid. De onzekerheid die nu heerst over de vergoedingen, heeft direct invloed op onze verkoopcijfers.’ Toch voorziet Scholte zo vlak na de bedrijfsoverdracht een flinke groei in de verkoop, want als gevolg van de wijzigingen in de gezondheidszorg verschuift steeds meer zorg naar de eerste lijn. ‘De huisarts zal steeds meer medische handelingen zelf gaan uitvoeren waarbij training en nieuwe apparatuur noodzakelijk zullen zijn. De vooruitzichten zijn dus rooskleurig.’

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen