Top-5 marktpositie na management buy-in

Redactie team, Brookz | October 7, 2013

Jorgen Botermans wilde, naast zijn investeerdersactiviteiten, ook graag zelf de handen uit de mouwen steken. Via een management buy-in kocht hij zich onlangs in bij marktonderzoeksbureau MarketResponse.

 

Na de succesvolle bedrijfsverkoop van zijn assurantieketen Unirobe Groep aan Aegon zes jaar geleden, ondersteunde Jorgen Botermans de afgelopen twee jaar als informal investor startende ondernemers. Met zijn vergaarde vermogen investeerde hij onder andere in opleidingsplatform My-Campus, e-learner Drillster en Bijlesschool.nu. Maar al die tijd bleef het ondernemersvuur bij Botermans - met een jarenlange loopbaan bij onder andere AXA, Nationale-Nederlanden en Rabobank - toch branden.

Management buy-in

Daarom besloot Botermans om zich via een management buy-in in te kopen bij een lopend bedrijf. Het begon vervolgens met het opstellen van een zoekprofiel waar de gezochte onderneming aan moest voldoen. "Voor een ambachtsman als een slager is het vrij eenvoudig’, zegt hij. ‘Maar ik kom uit de dienstverlening, waardoor je eigenlijk té breed inzetbaar bent. Om de zoektocht te verfijnen moet je jezelf de vraag stellen wat voor soort bedrijf je leuk vindt in een branche waar ook nog toekomst in zit."

 

Voor de 52-jarige ondernemer waren een aantal criteria van belang: het moest een datagedreven bedrijf zijn dat tot de top tien spelers in zijn markt behoorde. Op basis van die criteria ontstond een lijst met geschikte bedrijven, maar dan stuit Botermans op een ander probleem. "De meeste ondernemers willen best praten over een eventuele bedrijfsverkoop, alleen zie je dat meestal niet aan de buitenkant. Bovendien kan het voor gefronste wenkbrauwen bij een ondernemer zorgen als ik zelf bel met de vraag of het bedrijf te koop is."

Bedrijfsovername

Daarop besluit hij om overnameadviseur Marktlink Fusies & Overnames in te schakelen. Dat het aan de binnenkant van een bedrijf kan rommelen zonder het aan de buitenkant te zien, blijkt wanneer Botermans in contact komt met MarketResponse. Het onderzoeksbureau, met klanten als Achmea, Bol.com en Jumbo, schrijft al drie jaar rode cijfers doordat bedrijven minder aan klant- en marktonderzoeken spenderen vanwege de technologische ontwikkelingen en de economische crisis. Tel daar bovenop een onvoorziene afboeking van een fiscale tegenvaller en dan kan het zomaar gebeuren dat een in principe gezond bedrijf ineens moeite heeft om het hoofd nog lang boven water te houden.

 

Het bedrijf uit Leusden is door de financiële problemen op zoek naar extern kapitaal. Botermans: "Ik wilde wel investeren, maar dan ook graag zelf actief betrokken zijn bij het management en de bedrijfsvoering." Als blijkt dat het om uiteindelijk zelfs om de bedrijfsovername van een meerderheidsbelang gaat, merkt Botermans de waarde van een adviseur. "Ik moet na de overname nog samenwerken met de huidige ondernemer, dus de persoonlijke relatie tussen ons moest wel goed blijven. Dan is het handig dat je uit de wind kan blijven omdat Marktlink Fusies & Overnames het harde onderhandelingsspel voor zijn rekening neemt."

Twee overnames in één keer

Uiteindelijk wordt de management buy-in binnen een half jaar beklonken, mede doordat Botermans niet afhankelijk is van externe financiers. Sterker nog, een aanvraag bij de bank voor een lening heeft hij zelfs niet eens ingediend vanwege het lange beslissingstraject en de strenge eisen. Hij betaalt het meerderheidsbelang van 60 procent van de aandelen voor ruim één miljoen euro volledig uit eigen zak.

 

De bedrijfsovername werd nog wel complex doordat MarketResponse een belang van 50 procent heeft in SmartAgent, een bureau dat consumentengedrag in kaart brengt. Opvallend genoeg was er van een actieve samenwerking tussen beide bedrijven geen sprake. Maar voor Botermans is het de kans om twee vliegen in één klap te slaan. Hij koopt de mede-eigenaar uit en brengt de twee ondernemingen samen.

 

De nieuwe directeur-grootaandeelhouder heeft na de management buy-in grootse plannen met de nieuwe combinatie. Hij wil met MarketResponse/SmartAgent een top vijf-plek in de markt opeisen, achter grote, buitenlandse onderzoeksbureaus als TNS NIPO en GfK. Momenteel staat het bedrijf op nummer zeven of acht, schat Botermans in. "Ik heb een buy-and-build-strategie uitgestippeld, waarmee we via fusies of bedrijfsovernames stap voor stap dit bedrijf verder gaan uitbouwen. Maar ditmaal ben ik wel in gesprek met de bank voor overnamefinanciering."

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen


Nieuwste bedrijven te koop ontvangen?

Inschrijving Brookz nieuwsbrief
Schrijf je in voor de Brookz nieuwsbrief en ontvang tweemaal per week het nieuwste bedrijvenaanbod in je inbox!
 




Reden interesse