Helft bedrijven doet overnames op de bonnefooi

2014 M07 29

Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Mercer onder 70 multinationals, met in totaal enkele miljoenen werknemers op de loonlijst. In het onderzoek The Well-Prepared Dealmaker is geanalyseerd hoe multinationals omgaan met hun overnames.

Bedrijfsovername

De onderzoekers interviewden senior HR-professionals en fusie- en overname-experts op verschillende niveaus, en brachten in kaart welke factoren bepalend zijn voor succesvolle bedrijfsovernames. Het blijkt dat een gedegen plan van aanpak en een goede evaluatie om toekomstige overnames te verbeteren, de twee belangrijkste succesfactoren zijn. 

 Volgens Mandy Schreuder, M&A-consultant bij Mercer, ligt het probleem niet  bij het vinden van diverse experts binnen de organisatie die een overname kunnen begeleiden. ‘Het punt is dat dit vaak ad-hoc gebeurt en dat medewerkers die een overname helpen begeleiden dat bovenop hun gewone werkzaamheden moeten doen. Het overnameproces komt dan bijna altijd in de knel. Het verklaart ook waarom achteraf bijna nooit een evaluatie plaatsvindt. Zodra de overname rond is, worden mensen weer meegesleurd in de waan van de dag. Doodzonde, want zo’n evaluatie is ontzettend belangrijk om een volgende overname beter en goedkoper te doen.’

 Een laatste reden waarom evaluaties niet plaatsvinden, is dat bedrijven zeggen niet te weten wat ze precies moeten evalueren. Dit terwijl 80 procent van de ondervraagden meetbare mijlpalen en KPI’s  wel zegt te definiëren voorafgaand aan de deal.

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!