Management buy-out voor mouterij Grolsch

Redactie team, Brookz | May 21, 2013

Management buy-out

Mouterij Kloosterzande werd in 1999 overgenomen door de Nederlandse biergigant, nadat het failliet was verklaard. Bijna twee jaar later verzelfstandigt het bedrijf via een management buy-out. Nieuwe eigenaar is directeur Jos Haeck en een zakenpartner.
 

Reden van de bedrijfsovername is dat de mouterij in Kloosterzande te klein is om te concurreren met Belgische mouterijen net over de grens, die vele malen groter zijn. Die maken hetzelfde product tegen een veel lagere kostprijs.
 

‘Daarnaast gaat we ook mout maken voor bakkerijgrondstoffen, natuurlijke kleur- en smaakstoffen en speciaalbieren’, zegt directeur Haeck tegen de Provinciale Zeeuwse Courant. ‘Een veel bredere en aantrekkelijke markt, waar een grotere winstmarge te halen is.’

Bedrijf verkopen

Lees ook de expertbijdrage van Alexander den Boer over de management buy-out: ‘Een management buy-out is een prima optie om tegenwoordig uw bedrijf te verkopen. Het grote voordeel is dat u de koper al kent, maar u zult wel een handje moeten helpen bij de financiering van de bedrijfsovername.’

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen