Nationale Overname Dag 2015 groot succes

2015 M04 17

Trends en dealdatabase

In de introductie gaf Brookz-hoofdredacteur Peter Rikhof twee belangrijke ontwikkelingen aan die de overnamemarkt de komende jaren positief beïnvloeden; verjonging en versnelling. Rikhof: ‘De helft van alle verkopers is op dit moment al jonger dan vijftig jaar. Daarnaast wordt de levenscyclus van bedrijven steeds korter, waardoor de overname-omloopsnelheid toeneemt.’ Collega en mede-partner van Brookz, Floyd Plettenberg toonde de eerste resultaten van een grootschalig dealonderzoek waarmee Brookz een half jaar geleden is begonnen. Het gaat om een database van ruim 2.400 deals die inzicht geven in de belangrijkste ontwikkelingen in de MKB-Overnamemarkt. Plettenberg: 'Hiermee is een basis gelegd voor vervolgonderzoek waarbij we binnenkort op kwartaalbasis uitspraken kunnen doen over gerealiseerde deals, prijsniveaus en gehanteerde multiples. Waardevolle informatie in een markt die wordt gekenmerkt door intransparantie en gebrek aan harde cijfers.'

Droom-exit

Daarna beet ondernemer Wout van der Wijk de spits af met een open en eerlijk verhaal over zijn spannende avontuur met IENS/Seatme. Een rit die begon met een kleine investering in Seatme, werd vervolgd met het overnemen van de dagelijkse leiding, een fusie met online restaurantgids IENS en eindigde met een mooie exit. Na een knock-out aanbieding van het Amerikaanse TripAdvisor werd de deal in 6 weken tijd ‘er doorheen gejast’. Eind goed al goed, maar het was zeker geen abc’tje aldus Van der Wijk die ook al met Bloomerce (marktonderzoek) en Agmi (verkeersborden) een exit had meegemaakt. 'We zijn een paar keer door het oog van de naald gekropen, het had ook kunnen eindigen in een faillissement. Als je dat van te voren allemaal had geweten was je er nooit aan begonnen.'

Praktische informatie

Vervolgens was er in drie verschillende ronden de keuze uit negen verschillende workshops. In deze workshops veel aandacht voor de praktische issues van een bedrijfsovername, waaronder onderwerpen als waardering, financiering en fiscale aspecten. In de meeste workshops kwam ook een ondernemer aan het woord die zijn ervaringen met het desbetreffende onderwerp deelde met het aanwezige publiek. De workshops werden verzorgd door de acht kennispartners van de Nationale Overname Dag: ABN AMRO, Aeternus, BuyInside, DVDW Advocaten, Ecart Invest, JAN Pensioenbeheer, Marktlink en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Nieuwe verdienmodellen

Na de workshops volgde een interessante keynote van investeerder Vincent Pieterson van RTL Ventures over de rol die acquisities en deelnemingen spelen bij de groei en transformatie van RTL Nederland. Enerzijds zijn er de standaard investeringscriteria om deelnemingen te beoordelen; management, markt, momentum en money. Maar belangrijker dan een lucratieve exit is wat RTL van de deelnemingen kan leren. Met name nu de inkomsten van reclameblokken rondom tv-programma’s gestaag afnemen is RTL naarstig op zoek naar andere verdienmodellen, bij voorkeur met een recurring revenue. Saillant detail was dat RTL Ventures ook een belang heeft in online reserveringssysteem Couvert, de concurrent van IENS/Seatme. Op de vraag van dagvoorzitter Peter van Zadelhoff of Couvert de boot niet heeft gemist nu IENS/Seatme is verkocht aan TripAdvisor, volgde een grote grijns. Pieterson: 'Msschien heeft IENS/Seatme wel te vroeg verkocht, een vergelijkbaar bedrijf in Duitsland werd onlangs nog voor 200 miljoen euro verkocht. Het spel is volgens mij nog lang niet gespeeld.'

Tijger, schaap of antilope

De uitsmijter kwam van onderhandelingsspecialist Cris Zomerdijk die het publiek aan de hand van een aantal prikkelende stellingen en amusante voorbeelden liet nadenken over de rol van psychologie en emoties tijdens een onderhandelingsproces. Mede op basis van de verschillende types (tijger, schaap of antilope) kwamen de verschillende onderhandelingsstrategieën aan bod. Zomerdijk: 'Uiteindelijk wordt zakendoen sterk gedreven door emoties. De meeste gemaakte fout is om alles vanuit de ratio te benaderen, maar dat is zelden effectief. Het gaat vooral om de ‘why’, de ‘what’ en ‘how’ is secundair.'

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!