Nationale Overname Dag zeer geslaagd

Peter Rikhof, Brookz | April 15, 2016

Alle seinen nog steeds op groen

In de introductie gaf Brookz-hoofdredacteur Peter Rikhof  een kort overzicht van de drie belangrijkste ontwikkelingen die de markt op dit moment drijven; de lage rente, nieuwe financiële partijen en een jongere generatie ondernemers die veel eerder bereid is te praten over een (pre) exit. Rikhof: ‘De helft van alle verkopers is op dit moment al jonger dan vijftig jaar. Daarnaast wordt de levenscyclus van bedrijven steeds korter, waardoor ook de overname-omloopsnelheid toeneemt.’ Collega en mede-partner van Brookz, Floyd Plettenberg, benadrukte dat je als bedrijf met koop- of verkoopplannen in ieder geval altijd je cijfers op orde moet hebben. Plettenberg: 'Of je nu verkocht wilt worden, of zelf een bedrijf wilt overnemen, in beide gevallen is het van groot belang dat de administratie en financiële verslaggeving correct en up-to-date zijn. Dat geeft vertrouwen naar de andere partijen en het stelt je in staat om snel te kunnen handelen. In de huidige markt bepaalt juist dat vaak of de deal wordt gesloten.’

Groei door overname

Iemand die zijn cijfers altijd op orde heeft is Gerton Lusink, ceo van de Conxillium Group. Lusink begon in 2006 met de overname van Pharox, een klein ict-bedrijf met 1.2 miljoen euro omzet. Met behulp van een actief acquisitiebeleid heeft hij dit in 10 jaar weten uit te bouwen naar een landelijke IT-dienstverlener met 17 miljoen euro omzet en 4 miljoen Ebitda. Voor Lusink is groei door overname een bewuste strategische keuze. Lusink: ‘Ik ben in 2006 begonnen met 1,2 miljoen omzet en een investering van 100.000 euro. Was ik organisch gegroeid met jaarlijks 10% dan had ik nu 2,8 miljoen euro omzet gehad (oftewel 240% groei sinds 2006). Maar door overnames zijn wij in 10 jaar met meer dan 1400% gegroeid. Dat is een groot verschil.’ Overname is naast een mogelijkheid voor groei voor Lusink ook vooral een spannend spel, dat uiteraard wel serieus gespeeld moet worden. Voor ondernemers met overnameambities had Lusink nog een paar praktische adviezen.

  • Zonder goede cijfers is overnemen of overgenomen worden kansloos – zorg dus dat die goed zijn
  • Zorg dat je een heldere en duidelijke visie, strategie en beleid hebt
  • Zorg dat je goede werknemers onder je hebt en goede adviseurs naast je
  • Doe geen concessies aan je eigen overnamecriteria

Praktische informatie

Vervolgens was er in drie verschillende ronden de keuze uit negen verschillende workshops. In deze workshops veel aandacht voor de praktische issues van een bedrijfsovername, waaronder onderwerpen als waardering, financiering en fiscale aspecten. In de meeste workshops kwam ook een ondernemer aan het woord die zijn ervaringen met het desbetreffende onderwerp deelde met het aanwezige publiek. De workshops werden verzorgd door de acht kennispartners van de Nationale Overname Dag: Marktlink, NIBC, BuyInside, Ploum, Ecart Invest, Amstone Tax Lawyers, Nunes Juristen & Bedrijfsadviseurs en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Vliegende start

Na de workshops volgde de afsluitende keynote van Thomas Bunnik van Pritle, een volledig geautomatiseerd beleggingsplatform. Samen met medeoprichters Azman Hamid en Stewart Bowers besloot Bunnik vorig jaar geen nieuw bedrijf op te zetten, maar de bestaande vermogensbeheerder Fundix over te nemen en die om te bouwen. Bunnik: ‘Het aanvragen van een een vergunning voor een beleggingsonderneming neemt tijd in beslag, en wij wilden niet langer wachten. Door de lage rente bij banken is dit het moment om met iets nieuws te komen.’ De aankoop van Fundix, met ongeveer honderd miljoen euro aan belegd vermogen en duizenden klanten, betekende een vliegende start voor het nieuwe beleggingsplatform. Inmiddels is Pritle een half jaar operationeel, heeft het 28 medewerkers en is Bunnik c.s. begonnen met de Europese uitrol die de komende twee jaar moet plaatsvinden. Ook voor Bunnik is snelheid essentieel. Bunnik: ‘Er zijn op dit moment een aantal partijen actief om de Europese markt te veroveren. Uiteindelijk zullen er een of twee winnaars over blijven, daar moeten we bij zijn. Failure is dus geen optie.’

Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof is oprichter en algemeen directeur van Brookz. Hij is auteur van Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf? en heeft sinds 2007 twee keer een bedrijf overgenomen en drie bedrijven met succes verkocht.

artikel delen