Verkoop horecazaak vaak teleurstellend

2011 M04 13

Naar schatting een kwart van de horeca-ondernemers (10.000 stuks) wil het bedrijf de komende jaren over dragen. Maar een bedrijfsverkoop leidt in de praktijk tot veel teleurstellingen, stelt Koninklijke Horeca Nederland. 

Bedrijfsverkoop

Om die deceptie bij verkopers te voorkomen is er een handleiding bedrijfsoverdracht geschreven door Rabobank, Adhoc horecamakelaars en BDO Accountants & Adviseurs. Met het boekje Mijn Heldere Horeca Horizon moeten horeca-ondernemers hun bedrijf verkoopklaar maken.
 

De handleiding is juist nu uitgebracht omdat er de komende jaren veel bedrijfsovernames op stapel staan. Bovendien is de dynamiek in de horeca altijd al groot. En het verleden heeft aangetoond dat in tijden van economisch herstel de animo voor bedrijfsovernames toeneemt. 'Veel ondernemers hebben gewacht met verkoop als gevolg van de economische crisis', zegt adviseur Peter Luken van BDO. 'Nu het weer wat beter gaat, gaan ze alsnog verkopen.'

Bedrijfsopvolging 

De gouden tip voor ondernemers uit Mijn Heldere Horeca Horizon is dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met het zoeken naar een opvolger. Daar gaat in de praktijk meestal anders, constateert Henk Sluiter, commercieel directeur van Adhoc. 'Bedrijfsoverdracht leidt geregeld tot teleurstellingen bij de verkoper en vooral de financiële verwachtingen blijken vaak veel te hoog gespannen.'
 

Volgens Sluiter hebben ondernemers een verkeerd idee van de echte waarde van het bedrijf, wordt een onnodig groot deel van de opbrengst gedeeld met de belastingen, blijkt de opbrengst onvoldoende om redelijk van de oude dag te genieten en zijn er mensen die aan het ondernemersbestaan een schuld overhouden en daar nog jaren onder gebukt gaan.

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!