Stap 1/6 - Maak je bedrijf verkoopklaar

Je wilt je bedrijf gaan verkopen, maar waar begin je? Heel eenvoudig: alles begint met een goede voorbereiding.

21 mei 2021

Je wilt je bedrijf gaan verkopen, maar waar begin je? Heel eenvoudig: alles begint met een goede voorbereiding.

Om te beginnen: waarom wil je jouw bedrijf verkopen? Het lijkt een simpele vraag, waar je zo aan voorbij gaat. Maar het op papier zetten van je motieven om het bedrijf over te dragen bepaalt in grote mate hoe, wanneer en op welke manier je jouw bedrijf kunt verkopen.

Het startpunt van een succesvolle bedrijfsverkoop is het vooraf beantwoorden van enkele vragen, die belangrijk zijn gedurende het hele verkooptraject. Denk bijvoorbeeld aan:

• Waarom wil je je bedrijf verkopen?
• Wanneer wil je je bedrijf verkopen?
• Wil je je bedrijf in één keer of gefaseerd verkopen?
• Welke prijs wil je voor je bedrijf ontvangen?
• Wie zou de beste koper kunnen zijn en waar zou die gevonden kunnen worden?
• Binnen welke termijn wil je je bedrijf verkopen?
• Wil je betrokken blijven bij je bedrijf?

Het antwoord op deze vragen geeft je houvast tijdens het verkoopproces, want het zijn je belangrijkste doelstellingen. Schrijf het op, print het uit en lees het regelmatig nog eens na. Zo blijf je op koers om je bedrijf te verkopen tegen jouw voorwaarden.

Bedrijf verkoopklaar maken

Bij de verkoop van je bedrijf moet je al ruim van te voren alles op orde brengen voordat je de markt opgaat. Om te beginnen is het belangrijk dat je als verkoper je bedrijf door de ogen van een koper gaat bekijken. Waarom zou hij of zij jouw bedrijf willen kopen? Waar zitten de mogelijkheden? En waar zitten de risico’s?

Daarbij is het belangrijk om de koper van je bedrijf zoveel mogelijk zekerheid te geven over hoe het bedrijf gaat presteren na de overdracht. Want hoe hoger het ingeschatte risico van jouw bedrijf, hoe lager de koper jouw bedrijf zal waarderen. Om een goede eerste indruk te maken en de koper zoveel mogelijk comfort te geven over de staat van je bedrijf moet je zorgen dat:

• Administratie en financiële verslaggeving op orde zijn
• Alle contracten, overeenkomsten en afspraken goed zijn vastgelegd
• Het bedrijf zoveel mogelijk onafhankelijk is van jou
• De omzet goed voorspelbaar is (abonnementen, contracten, etc.)
• Het bedrijf niet afhankelijk is van 1 of 2 grote klanten en leveranciers

Aandelen of activa/passiva?

Het is belangriik om van tevoren te bepalen wat je nou precies gaat verkopen. Bij een aandelentransactie verkoop je je hele bedrijf (de BV), inclusief alle bezittingen en schulden, personeel, contracten en eventuele 'lijken in de kast'. Feitelijk verandert door de verkoop alleen de identiteit van de aandeelhouder. Bij een aandelentransactie is een notariële akte van levering vereist.

Bij een activa/passiva-transactie wordt niet het bedrijf maar een (deel) van de bezittingen verkocht, zoals machines, voorraden, inventaris, klantenbestand, etc. Banksaldi, debiteuren en crediteuren blijven doorgaans bij de verkoper. Hetzelfde geldt voor eventuele (fiscale) claims. Bij een activa/passiva-transactie is een bezoek aan de notaris niet vereist. Er vindt immers geen overdracht van aandelen plaats.

Redenen bedrijf verkopen


Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 

Brookz 500: bestel jouw exemplaar!

Vind een geschikte adviseur in deze unieke 'Who is Who' van de Nederlandse overnamemarkt.

Alle actieve advieskantoren, investeringsmaatschappijen en overige dienstverleners in een waardevolle uitgave van maar liefst 252 pagina's (t.w.v. €24,95)!

Gerelateerde artikelen