Stap 3/6 - Schrijf een verkoopprofiel

Voordat je daadwerkelijk op pad gaat om een koper voor je bedrijf te vinden, stel je eerst een verkoopprofiel op.

21 mei 2021

Voordat je daadwerkelijk op pad gaat om een koper voor je bedrijf te vinden, stel je eerst een verkoopprofiel op. Dit moet je zien als de verkoopbrochure van je bedrijf voor serieus geïnteresseerde kopers.

Om geïnteresseerde kopers te laten weten dat je bedrijf te koop staat (zonder de bedrijfsnaam of andere herkenningspunten prijs te geven), schrijf je een verkoopprofiel. De kunst van een goed verkoopprofiel is om niet te weinig informatie weer te geven zodat kopers afhaken èn niet te veel informatie weer te geven zodat kopers niet meer nieuwsgierig zijn.

Voorbeeld van een verkoopprofiel:

Communicatieadviesbureau

Gespecialiseerd in contentproductie

Beschrijving
De onderneming is een communicatieadviesbureau, gespecialiseerd in contentproductie. Het bureau is opgericht in 1995, heeft lange klantrelaties en een flexibel, betrokken team van denkers en doeners.

Content
Medewerkers verdiepen zich als journalisten in de inhoud. Daarom kan het bureau pakkende content maken voor elke sector: bedrijfsleven, zorg, (semi-)overheid, financiële en zakelijke dienstverlening, vervoer en meer. Het werkgebied is heel Nederland.

Personeel
De onderneming is een eenmanszaak van de oprichter en heeft naast de eigenaar vier werknemers in dienst.

Omzet
De omzet is in de afgelopen jaren stabiel rond € 700.000 en het bedrijf is winstgevend.

Locatie
Het bedrijf is gevestigd in een van derden gehuurde studio in Utrecht.

Reden verkoop
De huidige eigenaar wil na 25 jaar meer tijd gaan scheppen voor andere uitdagingen. Zijn rol zal na de overname overeenkomstig de wensen van de koper worden ingevuld, waarbij zowel aanblijven voor een overeen te komen overdrachtsperiode als andere opties bespreekbaar zijn.

Groeipotentie
Het bedrijf heeft groeipotentie, maar daartoe zouden de verkoop- inspanningen moeten worden vergroot. Voor deze nieuwe fase van groei wil de huidige eigenaar en oprichter het bedrijf overdragen aan een opvolger die dit proces beter kan aanjagen: een ondernemer die een snelle start wil maken of een ondernemer die dit bedrijf combineert met een al bestaande onderneming.

Aangeboden belang
De verkoper wenst het volledige bedrijf (100%) te verkopen.

Transactievorm
De verkopende ondernemer geeft de voorkeur aan een activa/passiva-transactie, waarbij u eigenaar wordt van (een deel van) de bezittingen van de onderneming.

Geschikt voor
Deze onderneming is interessant voor strategische kopers om synergievoordelen mee te halen. Het bedrijf is ook interessant voor ondernemende MBI-kandidaten met kennis van deze sector.

Verkoopprofiel plaatsen?

Via Brookz kun je een anoniem verkoopprofiel plaatsen, waarmee je binnen 24 uur ruim 35.000 actieve én latente kopers bereikt.

Plaats hier zelf je verkoopprofiel op Brookz


Verkopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 

Brookz 500: bestel jouw exemplaar!

Vind een geschikte adviseur in deze unieke 'Who is Who' van de Nederlandse overnamemarkt.

Alle actieve advieskantoren, investeringsmaatschappijen en overige dienstverleners in een waardevolle uitgave van maar liefst 252 pagina's (t.w.v. €24,95)!

Ontvang het nieuwste bedrijvenaanbod

Op Brookz staat het grootste en meest actuele aanbod aan bedrijven van Nederland. Ontvang geheel gratis de nieuwst geplaatste bedrijven op Brookz in je inbox. Op die manier ben je altijd als eerste op de hoogte van het nieuwste bedrijvenaanbod.

Gerelateerde artikelen