Redactie team, Brookz | December 3, 2019

Overnameprijzen bevinden zich momenteel op record­ hoogte. Toch zijn er ook in de huidige markt ‘koopjes’ te vinden voor ondernemers die willen groeien door een overname. Het geheim? ‘Je moet kijken naar de voordelen die een combinatie kan opleveren.’ 

Ondernemers zijn dol op koopjes. Ook in de overnamemarkt zijn veel kopers op zoek naar een bedrijf met verborgen potentieel dat door de huidige eigenaar nog niet volledig wordt benut. Maar dat komt – helaas – niet meer zo vaak voor. Met dank aan internet en een platform als Brookz is de markt inmiddels een stuk transparanter geworden. Zoals een investeerder onlangs verzuchtte: ‘Vroeger stuitte je nog wel eens op een buitenkansje, bij wijze van spreken een mooie auto onder een dekzeil bij een oud vrouwtje. Dat is nu uitgesloten. Iedereen weet nu waar het oude vrouwtje woont.’

Combinatie

Ondanks deze transparantie zijn er voor slimme ondernemers ook in de huidige markt nog steeds ‘koopjes’ te vinden. Maar die verborgen waarde zit niet direct in het over te nemen bedrijf. De extra waarde van een overnametarget is vooral te vinden in combinatie met het netwerk en het huidige bedrijf van de koper.

Zo heeft ondernemer Peter Maier al een aantal keren bedrijven samengevoegd en ze vervolgens met succes weer doorverkocht. Zijn meest recente exit was vorig jaar de verkoop van metaalbedrijf Bakker Machinebouw, een bedrijf dat hij in 2014 kocht en twee jaar later samenvoegde met een ander metaalbedrijf. Maier: ‘Ik stel me bij de beoordeling van een bedrijf altijd twee vragen: wat kan ik er zelf aan toevoegen? En kan ik het bedrijf samenvoegen met een ander bedrijf waarbij de combinatie meer oplevert dan beide bedrijven afzonderlijk?’

Kostenreductie

Er zijn in principe twee manieren die ertoe kunnen leiden dat de overnameprijs van een bedrijf achteraf als een ‘koopje’ kan worden gekwalificeerd. De eerste manier is het terugbrengen en elimineren van kosten. Dat kan gaan om interne besparingen bij het overgenomen bedrijf zelf, maar vooral ook om kostenbesparingen die worden gerealiseerd door de fusie: er zijn geen twee HR­afdelingen nodig, er kan goedkoper worden ingekocht of er kan een vestiging worden gesloten omdat alle medewerkers in het huidige kantoorpand passen.

Het levert allemaal direct kostenvoordelen op die onderaan de streep doortikken in de brutowinst. De tweede manier om de overnameprijs achteraf als een ‘superdeal’ te beschouwen is op zoek te gaan naar een strategische match. Bijvoorbeeld als de producten of dienstverlening van beide bedrijven complementair aan elkaar zijn. In dat geval kunnen bestaande producten aan de klanten van het over te nemen bedrijf worden verkocht en vice versa. Deze vorm van cross­selling levert vaak op korte termijn al extra omzet op. In de ideale situatie kunnen zowel directe kostenvoordelen als een snelle omzetstijging worden gerealiseerd. Daardoor kan soms wel 30 à 40% van de betaalde overnameprijs binnen een jaar worden terugverdiend.

Mooie deal

Afgelopen zomer heeft Maier het Slovaakse las­ en constructie bedrijf Melamo gekocht, een bedrijf met 2 miljoen euro omzet en 60.000 euro EBITDA. Maier wil met Melamo de komende tijd een efficiëntieslag maken door introductie van een ERP-­systeem en daarnaast op korte termijn de omzet vergroten via zijn bestaande netwerk. Zijn doelstelling is de omzet van Melamo te verdubbelen, het bedrijf te professionaliseren en over 5 jaar weer te verkopen. Maier: ‘Als dat gaat lukken is het uiteindelijk een hele mooie deal geweest.’

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen