7 tips om de waarde van uw bedrijf te vergroten

Redactie team, Brookz | August 17, 2016

Aan welke knoppen kunt u als ondernemer draaien om de waarde van uw bedrijf te vergroten? In dit artikel zetten we de zeven belangrijkste tips om uw bedrijfswaarde te vergroten even op een rij.

Sinds een aantal jaren heeft het denken over waardecreatie en daarmee het vergroten van de waarde van een bedrijf steeds meer aandacht gekregen. Want u nu een bedrijfsverkoop voor ogen heeft of niet, het is altijd van belang om waardecreatie als doelstelling in uw bedrijfsstrategie centraal te stellen. Er zijn een aantal zaken waarmee u als ondernemer de waarde van uw bedrijf substantieel kunt vergroten:

  1. Schaalbaar product
  2. Abonnementen
  3. Maak uzelf overbodig
  4. Focus
  5. Motiveer de managers
  6. Grote adviesraad
  7. Exit-document

De waarde van uw bedrijf bepalen? Gebruik deze online tool.

#1 Een schaalbaar product

Of u nu diensten levert of consumentenartikelen, of u in de fast moving zit of in de ambachten; zonder een schaalbaar product is groei vrijwel uitgesloten. Tot zover geen verrassende inzichten. Toch kan het lonen om de schaalbaarheid van uw bedrijf nader te overdenken. John Warrillow gebruikt daarvoor in Built To Sell een simpel diagram.

Op de verticale as plaatst hij de eigenschap ‘teachable’, oftewel: hoe makkelijk of moeilijk is de kennis die benodigd is voor het leveren van de dienst of het product over te dragen op werknemers? De horizontale as staat voor de ‘waarde’ die afnemers toekennen aan de dienst of het product. Volgens Warrillow eindigt het ideale product/ dienst in de rechterbovenhoek van de diagram. Dat betekent dat klanten er relatief veel waarde aan toekennen en u het relatief eenvoudig kunt leveren. Kortom, maximaal schaalbaar.

#2 Abonnementen

Wat is de overeenkomst tussen scheermesjes, software, condooms, contactlenzen, bloemen, groenten en streaming muziek en videodiensten? Antwoord: je kunt er een abonnement op nemen. Terwijl de abonnementen op kranten en tijdschriften teruglopen, abonneren consumenten en bedrijven zich massaal op allerlei producten en diensten die ze voordien per transactie afrekenden.

Businessmodellen op basis van abonnementen grijpen razendsnel om zich heen en veranderen in hoog tempo de een na de andere branche. Er wordt al gesproken over de subscription economy. De voordelen voor de aanbieders zijn evident: stabiele, terugkerende inkomsten. In de meeste gevallen wordt er zelfs betaald voordat het product of dienst geleverd is. Investeerders zijn dol op dit soort businessmodellen. Wie er snel bij is, vindt misschien nog een niche waar het abonnement nog geen intrede heeft gedaan. Maar wees er snel bij.

#3 Maak jezelf overbodig

Startende ondernemers zijn alleskunners en allesweters. Ze moeten wel, want met een klein team is het alle hens aan dek. Vaak zijn ondernemers trots op hun status als ‘doener’. Terecht natuurlijk, maar tegelijkertijd is het een van de grootste valkuilen voor ondernemers die hun bedrijf willen laten doorgroeien. Er komt een moment in de levenscyclus van iedere onderneming waarop delegeren belangrijker wordt dan controleren.

Wie hiervan niet overtuigd is, moet zich eens verdiepen in de geschiedenis van Polaroid. Dit Amerikaanse bedrijf was meer dan veertig jaar onlosmakelijk verbonden met Edwin Land, oprichter, CEO en als uitvinder verantwoordelijk voor alle belangrijke patenten. Eigenlijk was Land een vroege Steve Jobs. Maar anders dan Jobs maakte hij zijn bedrijf niet alleen groot, maar richtte hij het ook ten gronde.

Dat kwam vooral door zijn onvermogen om te delegeren. Als hoofd van R&D werkte Land soms weken achtereen terwijl teams van assistenten elkaar in ploegendiensten aflosten. Ondertussen nam hij alle zakelijke beslissingen. Zelfs voor Land was dat te veel. Het ging goed mis toen Land miljoenen investeerde in een nieuw soort film (Polavision). Hoewel technologisch revolutionair, was het product een commerciële flop. Het bedrijf verloor $89 miljoen, een klap die het nimmer te boven kwam.

#4 Focus

De Duitse managementdenker Hermann Simon noemt ze ‘Hidden champions’; bedrijven die internationaal tot de top drie behoren in een nichemarkt, of marktleider zijn op hun eigen continent. Ze geven meestal weinig om uiterlijke sier en naamsbekendheid in brede kring, maar zijn wel heel succesvol. Nederland kent veel van dit soort bedrijven. Denk aan Vanderlande (transportsystemen), Smartrac (RFID-technologie), Boon Edam (wereldmarktleider in draaideuren) of Kopper Cress (microgroenten).

Wat deze bedrijven onderscheid is een vastberaden focus op een nichemarkt of een productgroep. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Voor groeiende bedrijven is de verleiding groot om te diversifiëren. Het lijkt een makkelijke manier om nieuwe markten aan te boren en de omzet te vergroten. In de praktijk is groei die op deze manier wordt bereikt vaak niet bestendig. Op de lange termijn loont het om heel erg goed te zijn in één ding.

#5 Motiveer de managers

Jezelf als ondernemer overbodig maken (zie tip #3) kan natuurlijk alleen als er een geolied team klaarstaat om uw taken over te nemen. John Warrillow hamert op het belang van een lange-termijn incentiveplan voor het management. Voor potentiële investeerders geeft het de bovendien zekerheid dat het bedrijf niet implodeert na het vertrek van de oprichter. Warrillow adviseert om managers in sleutelrollen niet te belonen met een aandelenbelang, aangezien dat onderhandelingen over een eventuele bedrijfsovername bemoeilijkt.

Tip: het is slim om voor belangrijke managers jaarlijks een extra bonus te reserveren. Na iedere drie jaar maakt de manager aanspraak op een deel van het gereserveerde bedrag. Dat motiveert om aan te blijven na een overname.

#6 Een grote adviesraad

Het Amerikaanse webhosting bedrijf About.me zit sinds de oprichting in een achtbaan. Nog geen week nadat de site eind 2010 de lucht inging, werd de start-up opgeslokt voor door het machtige AOL. Weer twee jaar later kocht oprichter Tony Conrad het bedrijf terug. Er volgde een nieuwe, succesvolle financieringsronde, waarna in hoog tempo nieuwe diensten werden gelanceerd.

Volgens Conrad is de snelle initiële groei van About.me te danken aan zijn keuze voor een adviesraad met maar liefst 26 leden. Iedereen verklaarde hem voor gek, schrijft Conrad in een column voor Entrepreneur. com, maar het bleek een gouden vondst. De adviseurs werden geselecteerd op de waarde van hun netwerk. De gezamenlijk netwerken gaven About.me een enorme voorsprong op de competitie. De waarde van die kickstart viel in het niets bij de kosten: gezamenlijk kregen de 26 adviseurs een aandeel van nog geen 3 procent in het bedrijf. Lees hier de column van Tony Conrad.

#7 Exit-document

Voor de Canadese investeerder, overnameadviseur en exit coach Basil Peters zijn een goede exit strategie en groei onlosmakelijk met elkaar verbonden. Peters vindt zelfs dat een exitstrategie leidend hoort te zijn voor de algehele strategie. Hij adviseert om de exit strategie vast te leggen in een ‘exit document’ dat door alle belangrijke stakeholders moet worden ondertekend. Die handtekeningen moeten jaarlijks worden vernieuwd.

Er zijn zelfs bedrijven die nog verder gaan het document iedere bestuursvergadering opnieuw laten ondertekenen. Gaat wat ver, maar volgens Peters schept het duidelijkheid en zorgt het voor eendracht binnen de organisatie. Peters constateert dat de levenscyclus van met name technologiebedrijven steeds korter wordt. Consolidatiegolven volgen elkaar steeds sneller op. De kunst is, om op tijd met de juiste golf mee te surfen.

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!