Ondernemers zijn geïnteresseerd in prijs en niet in waarde!

Ferry Nahon, Marktlink | July 2, 2015

Een veel gehoorde opmerking in het betoog van waarderingsspecialisten is dat de waarde van een bedrijf niet gelijk hoeft te zijn aan de prijs. Vervolgens komt er dan een hele onderbouwing dat de prijs tot stand komt door vraag en aanbod, etc.

Uiteenlopende waarderingen

Er zijn veel methodes om de waarde van een bedrijf te bepalen en er worden nog meer modellen gebouwd om diezelfde waarde te berekenen. Door de jaren heen hebben wij honderden, misschien wel duizenden waardebepalingen gezien in zeer veel varianten. Ik heb zelfs meegemaakt dat er van hetzelfde bedrijf soms 3 waarderingen zijn met de meest uiteenlopende waarden. Natuurlijk zit de hoogste waarde bij de ondernemer in zijn hoofd, hoe onrealistisch deze waarde soms ook is.

Markt is altijd het referentiekader

Is waarderen dan onzin? Nee natuurlijk niet. Uiteraard is een prognose belangrijk, de kasstroom, het werkkapitaal en investeringen. Natuurlijk moeten er scenario’s gemaakt worden om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Dus grondig rekenwerk is wel degelijk een belangrijk onderdeel. Maar altijd met de markt als actueel referentiekader. 

Interesse in een indicatie van de waarde van uw bedrijf? Vul dan de eenvoudige en kosteloos de rekentool van Brookz in. 

Wat krijg ik en wanneer?

Hoe goed een bedrijf ook is, de prijs wordt mede bepaald door de financieringsmogelijkheden, het aantal geïnteresseerde kopers, het soort kopers, de constructie, de hoeveelheid risicodragend vermogen, etc. Als je niet elke dag met ondernemers, bankiers of investeerders in de markt actief bent, kun je een hele mooie waardering maken maar nooit de prijs bepalen. En dat is toch echt het enige dat een ondernemers interesseert. ‘Hoeveel geld ontvang ik en wanneer?’.

Ferry Nahon, Marktlink

Ferry Nahon is partner bij Marktlink en haalt, naast het mede-aansturen van de organisatie, het meeste voldoening uit het begeleiden van ondernemers bij fusies, overnames, MBI’s, MBO ‘s en familieoverdrachten.

artikel delen


Nieuwste bedrijven te koop ontvangen?

Inschrijving Brookz nieuwsbrief
Schrijf je in voor de Brookz nieuwsbrief en ontvang tweemaal per week het nieuwste bedrijvenaanbod in je inbox!
 




Reden interesse