Peter Rikhof, Brookz | April 24, 2018

Er verschijnen steeds meer tools op de markt waarmee iemand zelf de waarde van een bedrijf kan bepalen. Maar hoe bruikbaar en betrouwbaar zijn deze waarderingstools en wat zijn mogelijke valkuilen? Brookz deed een gebruikerstest met 2 veel gebruikte tools.

Wanneer u als ondernemer uw bedrijf wilt verkopen, bent u benieuwd naar de mogelijke (verkoop)waarde van uw bedrijf. Maar die waarde is niet alleen bij een koop- of verkooptraject van belang. Elke adviseur zal u kunnen vertellen dat u als ondernemer niet alleen op omzet en winst moet sturen, maar vooral op waardecreatie.

En dan is het belangrijk om regelmatig te toetsen wat de actuele waarde van uw bedrijf is om van daaruit verder actie te ondernemen. Sinds enkele jaren zijn er een aantal (online) waarderingstool op de markt waarmee u zelf de waarde van en bedrijf kunt bepalen. Om inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid en het gebruikersgemak van deze tools onderwierp Brookz twee van de meeste gebruikte tools aan een test. Daarbij zijn we uitgegaan van het volgende (fictieve) bedrijf:

#1 Equidam

De waarderingstool van Equidam bestaat uit twee delen. Allereerst kun je een eenvoudige (gratis) quick scan invullen, die bestaat uit tien vragen. Na deze quick scan biedt het systeem de mogelijkheid om deze waardering te finetunen door het invoeren van aanvullende operationele en financiële informatie. Tijdens de quick scan vul je de basisinformatie over je bedrijf in, zoals omzet, aantal medewerkers, sector, levensfase en intellectueel eigendom. Daarna krijg je een indicatie van de waardering te zien, die het platform berekent op basis van vergelijkbare bedrijven die in de database opgeslagen zijn.

Om vervolgens de uitgebreide analyse te doen moet je eerst een (gratis) account aanmaken. Aan de hand van een vragenlijst worden vier deelgebieden behandeld: het team, het businessmodel, het product/de dienst en de markt en het intellectueel eigendom. Vanwege een aantal vragen krijg je de indruk dat de waarderingstool van Equidam zich voornamelijk op startups richt: ‘Hoeveel kapitaal en tijd hebben de oprichters tot op heden collectief geïnvesteerd in de startup?’ Na het invullen van maar liefst 56 vragen rolt er een aangepaste waardering uit.

Daarna is het de beurt aan de financiële data. De omzet over het afgelopen jaar, de operationele kosten, de loonkosten en overige operationele uitgaven moeten ingevoerd worden, waarna Equidam zelf de Ebitda uitrekent. Het financiële overzicht is nog uit te breiden met onder andere afschrijvingen, interest, belastingen, voorraden en te betalen rekeningen.

Daarnaast kan er een eenvoudige balans ingevuld worden. Equidam berekent na het invoeren van de financiële gegevens aan de hand van vijf waarderingsmethodes vijf verschillende bedrijfswaarderingen, waaronder de DCF-methode met lange termijn groei en de DCF-methode met multiples. Uiteindelijk rolt er een gemiddelde waardering uit, die in het dashboard te zien is. Met een account kun je de ingevoerde gegevens eenvoudig wijzigen, waardoor je te allen tijde een actuele waardering hebt.

Bedrijfswaarde berekenen?

Benieuwd wat uw bedrijf waard is? Met deze handige waardebepalingstool op Brookz weet u binnen 2 minuten de waarde van uw bedrijf.

Eindoordeel

De waarderingstool van Equidam is helder, begrijpelijk en heeft een overzichtelijke vormgeving. Daarnaast is het systeem zeer gebruiksvriendelijk en is het invullen van alle bedrijfsgegevens, mits van tevoren verzameld, een simpele invuloefening. Op basis van een aantal vragen lijkt Equidam vooral op startups gericht.

Sommige vragen en te kiezen antwoorden passen niet bij een bedrijf dat al twintig jaar bestaat. Het systeem gaat wel in op de kasstromen, maar over bedrijfsrisico’s als het aantal klanten en hun aandeel op de totale omzet of het percentage recurring revenue worden geen vragen gesteld. De waardering van onze machinefabriek op basis van de volledig ingevulde waarderingstool is 2.433.497 euro. Voor een compleet waarderingsrapport (pdf) betaal je tussen de 59 en 89 euro per maand.

#2 ValueMaat

De waarderingstool van ValueMaat is primair ontwikkeld voor financiële adviseurs die ondernemers bijstaan. Maar een bedrijfseigenaar kan er ook zelf mee aan de slag gaan. Na het aanmaken van een account, met een sms-authenticatie voor de veiligheid, kom je in je eigen dashboard terecht. Allereerst voeg je je eigen bedrijf toe door het invullen van basisinformatie, waaronder oprichtingsjaar, rechtsvorm, aantal werknemers en sector. Daarna volgen er nog twee stappen om tot de eerste waarde-indicatie te komen: het invoeren van de financiële informatie.

Deze informatie bevat gegevens als omzet, kosten, belastingen en de activa en passiva. En niet alleen over het huidige jaar, maar met een forecast van vijf jaar. Het aardige van de ValueMaat-analyse is dat bij ieder in te vullen getal of vraag die je beantwoordt bovenin het scherm realtime een geschatte bedrijfswaardering wordt berekent. Zo krijg je inzicht in de invloed van de verschillende factoren op de waarde van je onderneming. Daarna is het de beurt aan de waardedrijvers; zeventien vragen die bepalen hoe groot het risicoprofiel van de onderneming is.

Vragen als ‘Hoeveel procent van de omzet wordt gegenereerd door de top-3 klanten met de meeste omzet?’, ‘Hoeveel procent van de omzet komt uit abonnementen of meerjarige contracten?, Wat is de gemiddelde betalingstermijn, in dagen, van de openstaande debiteuren van uw bedrijf? en ‘In hoeverre is uw bedrijf afhankelijk van het management en key personeel? zorgen voor een hogere of lagere totale bedrijfswaarde. Met de ValueMaat-analyse kun je ook een forecast berekenen voor de waardeontwikkeling van je bedrijf. Na de uitgebreide ‘quick scan’ volgen er nog een aantal vragen voor een nauwkeurigere waarde-indicatie.

Deze bestaat uit vijf onderdelen: financiële boekingen, winst en verlies, balans, geldstroom en instellingen, waar je de verwachte groei voor jouw branche kunt aanpassen. Deze financials lopen tot vijf jaar vooruit, zodat de waardebepaling op basis van toekomstige geldstromen bepaald kan worden. Het is een aanzienlijke lijst aan cijfers die je moet invoeren en als ondernemer moet je wel financieel onderlegd zijn, maar de waardebepaling wordt er wel beter onderbouwd door. Deze ingevulde forecast wordt door ValueMaat ook nog eens gefinetuned met cijfers en data uit externe bronnen (CBS, trendrapporten van de drie grootste banken, etc.).

Bekijk onze tips over hoe je de waarde van een bedrijf berekent:

Eindoordeel

ValueMaat is een complete waarderingstool. Je kunt zoveel data invoeren dat de aangeboden demonstratie geen overbodige luxe is. Door de overzichtelijke layout blijft het systeem begrijpelijk en gebruiksvriendelijk. Inhoudelijk wordt er voldoende ingegaan op de aspecten van bedrijfswaardering (de vrije kasstromen, het risicoprofiel en de toekomstige verdiensten) om een goed onderbouwd beeld van de waarde te krijgen. Met de tool bereken je niet alleen de geschatte bedrijfswaarde, maar ook een bandbreedte van de potentiële verkoopprijs..

Daarnaast worden de waardedrijvers in beeld gebracht en wordt de vijfjarige forecast van de winst en verlies, de balans en de kasstroom grafisch weergegeven. Kortom, een overzichtelijk rapport van de staat van je bedrijf. De waardering van onze machinefabriek op basis van uitgebreide analyse is 2.126.353 euro. De kosten voor een waarderingsrapport bedragen 185 euro en dan ontvang je binnen 24 uur een pdf-document.

Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof is oprichter en algemeen directeur van Brookz. Hij is auteur van Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf? en heeft sinds 2007 twee keer een bedrijf overgenomen en drie bedrijven met succes verkocht.

artikel delen