Strategische overname van een bedrijf


Strategische overname, in de ogen van velen de meest lucratieve vorm van bedrijfsovername. Bij een strategische overname wordt een bedrijf overgenomen door een strategische partij, zoals een concurrent, branchevreemd bedrijf of investeerder.

Internationale strategische overname

Een internationale strategische overname wint de laatste jaren aan populariteit. Zo'n bedrijfsovername in een ander land zorgt ervoor dat een bedrijf een nieuwe markt kan aanboren, terwijl er meteen een vestiging van het overgenomen bedrijf in het buitenland aanwezig is.

Kopers bij een strategische overname

Een strategische overname kan voor een bedrijf een goede manier zijn om te groeien. De onderneming ‘koopt’ in een klap klanten, omzet en marktaandeel erbij. Voor een investeerder kan het kopen van een bedrijf via een strategische overname een goede aanvulling op het portfolio zijn.

  • Strategische overname: concurrent
    Iedere ondernemer kijkt met een schuin oog naar de concurrentie. Voor een concurrent is een vergelijkbaar bedrijf wellicht een interessante overnameprooi. Deze koper wil via een strategische overname zijn eigen marktpositie versterken door synergievoordelen, omdat de andere onderneming een nieuwe technologie heeft ontwikkeld, om klanten een breder assortiment te bieden of om een hogere korting te bedingen bij een groter inkoopvolume. Toch hebben sommige ondernemers absoluut geen zin om hun bedrijf te verkopen via een strategische overname aan de man of vrouw die hen jarenlang heeft dwarsgezeten.
  • Strategische overname: branchevreemd bedrijf
    Een nieuwe markt heeft hoge toetredingsdrempels voor een bestaand bedrijf. Een slimme manier om toch toegang tot die markt te verkrijgen, is het kopen van een bedrijf in die branche via een strategische overname. De kopende onderneming hoeft dan niet te vechten voor klanten, omzet en een stukje marktaandeel, maar koopt een al ‘rijdende trein’. Een branchevreemd bedrijf zal in tegenstelling tot een concurrent niet zo snel het gekochte bedrijf na de strategische overname integreren in de eigen onderneming, omdat de koper nog weinig van de markt weet.
  • Strategische overname: investeerder
    Een investeerder is altijd geïnteresseerd in bedrijven met veel groeipotentie. Voor ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf is deze koper vaak een investeringsmaatschappij. Deze investeerder financiert een strategische overname met het geld van informal investors, grote particuliere beleggers en beleggingsfondsen in bedrijven. Een investeringsmaatschappij zal na de strategische overname niet snel het bedrijf zelf gaan leiden. Daarom gaan dit soort deals vaak in combinatie met een bedrijfsovername in de vorm van een management buy-in / management buy–out of de investeringsmaatschappij komt zelf met een MBI-kandidaat of MBO-kandidaat op de proppen. Deze ondernemer is dan de vent die tent runt, de investeerder adviseert hem op de achtergrond.
     

Zelf op zoek naar een strategische overname? Klik hier voor het ruime aanbod op Brookz.nl

U wilt een bedrijf kopen of verkopen?

BROOKZ is met 1000+ profielen het grootste overnameplatform van Nederland. 

  • Snel, direct en effectief bereik 
  • 20.000 aangesloten kopers en verkopers
  • Kennis, informatie & service

Kijk hier voor een overzicht van de mogelijkheden