Brookz Sectormonitor E-commerce

Gepubliceerd: 24 mei 2022, geüpdatet: 2 juni 2023, Wietze Willem Mulder

Wil je een bedrijf kopen of je bedrijf verkopen in de sector E-commerce? Daar kan deze Brookz Sectormonitor voor de E-commerce jou bij helpen.

Met deze Sectormonitor willen wij (potentiële) kopers en verkopers feiten en cijfers presenteren die inzicht geven in het aantal transacties en de waarde-ontwikkeling van bedrijven in de sector E-commerce. Want bij ieder koop- of verkooptraject geeft een gedegen voorbereiding rust, overzicht en structuur.

Download de ‘Brookz Sectormonitor E-commerce’ voor relevante informatie over de sector, de werking van de fusie- en overnamemarkt, actuele waarderingen en praktijkvoorbeelden van andere kopers die een E-commerce-bedrijf hebben gekocht en verkopers die hun E-commerce-bedrijf hebben verkocht:

Sectorinformatie

E-commerce is het proces van het kopen en verkopen van producten via elektronische middelen, zoals mobiele applicaties en internet. Denk hierbij aan de talloze webshops (zoals Bol.com), maar ook aan online platformen (zoals Uber), de verscheidenheid aan apps (zoals Tinder) en marketplaces (zoals Markt- plaats).

Overnamemarkt

Het kopen en verkopen van E-commerce-bedrijven is een levendige markt, alleen speelt deze zich grotendeels achter de schermen af. De sector vertegenwoordigt een relatief klein aandeel in het totaal aantal fusies en overnames in Nederland, maar ieder jaar wordt het aandeel van fusies en overnames in de E-commerce wel groter. 

Waarde-ontwikkeling

Iedere partij die actief is op de overnamemarkt, wil weten wat de waarde van een onderneming is. Met de Brookz Overname Barometer peilen we ieder half jaar de zogenaamde multiples. Kijkend naar de afgelopen drie jaar ligt de multiple voor de sector E-commerce altijd hoger dan voor het MKB. 

Praktijkcase

Claudia Willemsen draagt definitief het stokje van Kleertjes.com over aan Wehkamp. Ze richtte de online kindermodewinkel in 2003 op vanaf haar zolderkamer. Inmiddels draait Kleertjes.com een omzet van zo’n 70 miljoen euro. ‘Ik ben niet verdrietig om de verkoop, ik ben gewoon knettertrots.’

Sectormonitor E-commerce