Slijterij verkopen?

Je wilt jouw slijterij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van slijterijen eruit ziet. Het aantal slijterijen in Nederland stijgt ieder jaar. En dat terwijl ons alcoholgebruik niet in gelijke tred toeneemt. Luxe en speciale dranken zijn hiervoor de reden.

Slijterij verkopen

Aantal overnames slijterij

Het aantal overnames in deze branche is vrij stabiel.

["20", "15", "20", "15", "15", "15", "30" ,"25", "15", "30"]

["14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames slijterijen

["3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05", "2,80", "2,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["3,50", "2,30"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een slijterij waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de detailhandel, de sector waartoe slijterijen behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor slijterijen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden slijterijen ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Luxepaardjes

    Het aantal slijterijen in Nederland neemt al jaren toe. En dat komt doordat consumenten steeds vaker een luxe of speciale drank willen, eentje die niet in de supermarkt verkrijgbaar is. Dit is een trend die in alle leeftijdsgroepen speelt, want zelfs jongeren drinken regelmatig champagne, meldt nu.nl. Als slijterij profiteer je mee door bepaalde specialiteiten goed te vermarkten. 

  • 2
    Ready to drink

    Covid-19 zorgde voor de nodigde cocktail-avonden thuis, maar bracht ook de verkoop van ready to drink cocktails in een stroomversnelling. Dit zijn cocktails in blik, waardoor je alle nauwkeurigheid en het shake-process direct kunt laten varen. Gemak dient de mens en naar verwachting gaat deze trends de komende jaren echt voet aan de grond krijgen. 

Wat onze klanten zeggen